När vill man ha negativ spänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

När vill man ha negativ spänning?

Inlägg av Greensilver »

Har sett att man ofta använder negativ spänning, exempelvis i en dator. I dom där vita kontaktstyckena finns väl +5, +12, -12 samt 0 volt - men varför/när vill man använda sig av -12V?

Varför duger det inte med vanlig hederlig +12V?

Hur fungerar det?
Kan man tex. ansluta en förbrukare som vill ha 12V med + till jord - till -12 och få den att fungera?

Hur skapar man negativ spänning?

Många frågor där! :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Vissa förstärkare behöver dubbel matningsspänning, dvs t.ex. +-12V.
Tar man en trafo med en 24V lindning och mittenutgång har du 12V mellan mittenutgången och uttagen. Har du då mittenuttaget som 0V har du ju en potential som ligger 12V över 0V och en som är 12V under.
Vips har du skapat en negativ matningsspänning.

Har du en apparat som bara vill ha -12V (väldigt otroligt om tryckfelsnisse inte varit i farten) kan du bara kasta om + och -.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men varför/när vill man använda sig av -12V?

Kanske om man har en krets eller utrustning som vill ha +/- 12V !!??

> Varför duger det inte med vanlig hederlig +12V?

Därför att +12V != -12V.

> Kan man tex. ansluta en förbrukare som vill ha 12V med + till jord - till -12 och få den att fungera?

Jo, kanske, men varför det ??

> "Hur skapar man negativ spänning?"

Det finns igentligen ingenting sådant som "negativ spänning". Allt är bara olika potentialer, och det värde man sätter på det, beror bara på vilken refferens man har valt... Om du har -12v, jord och +12v, så skulle man lika gärna kunna kalla den för jord, +12v och +24v. Det beror på...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

sodjan skrev:Kanske om man har en krets eller utrustning som vill ha +/- 12V !!??
Ok, jag ställde frågan klumpigt. Vilken typ av kretsar och till vilken typ av utrustning vill man ha negativ potential och varför? Vad används tex. -12V i datorn till?

Eller i en förstärkare - varför behöver de dubbla matningsspänningar, hur används dessa?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

PC:n (till skillnad från mac:en) har mycket hårda standarder som måste följas slaviskt, även om standarden är omodärn. Fördelen är att du kan lita på att saker kommer att fungera, idag och i framtiden. Troligen kan du öppna en 15år gammal förpackning av 3,5" DD disketter och dom kommer att gå att använda.Tyvärr medför det oxå att tillverkare måste ta hänsyn till "teknisk-stenålder" när dom bygger nya saker.

-12V är ett av kraven i "fullstor serieport / 25pin" om jag inte mins fel.

Men det finns fler:

- Urtag för "turbo-knapp" kan du troligen hitta på moderkortet. Den kom med 486 30MHz så att man kunde gå ner till 20 om man tycket att det gick för fort. :wink:

- AMR, dunder flopp för epa-modem och epa-ljudkort.

- AGP + USB, som var nära att bli dunder flopp men som vände...

- WOM starta dator på modem, någon som använder den?

- Urtag för extra seriell och paralle kontakter i plåten bak på chassit...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, det var ju en del tillämpningar där som man kanske inte använder varje dag. :)

Men om vi går ännu djupare - kan någon ge exempel på en krets som behöver negativ potential? Varför går det inte lika bra "åt andra hållet" så att säga?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Op-Amp kopplingar kräver ofta positiv och negativ spänning.

Ett ex. är en Summing-amplifier.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... r5.html#c1
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Ljudkretsar använder gärna +/- matning för att kunna arbeta symmetriskt runt 0-potentialen. På så sätt slipper man likspänning överlagrad på audiosignalen och man behöver inte kondesatorer i signalvägen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Illuwatar: Man kan ju också lägga till att man behöver en negativ och possitiv matningspänning för att ljudvågorna ska bli korrekta (som du skrev), dvs gå lika mycket över nollnivå som under. -I en perfekt vågform, ska sägas, för i bland kan man få med lite likström och då mår inte elektroniken eller högtalarna så bra. Det brukar höras genom att det knäpper till i högtalarna när ljudet spelas upp. Vilket i sin tur beror på att högtalarspolen "spänns" ut, -eller in om det är "för mycket" negativ spänning.

Och det vet vi ju: negativa spänningar är inget possitivt....
Nu är jag lååångt ifrån orginaltopic, men så ligger det till. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det siste (audio) gillar ±-matning då man på det vis kan skippa utgångskondingen, en dyr och besvärlig komponent om man ska ha det "rätt".

Sen ogillar jag denna snack om "negativ" spänning, man kan lika väl prata om ett mittpunkt som man utgår ifrån, det finns t.o.m. nollpunkts-generatorar att köpa.

Och sen en liten addition: det är inte bara de "gamla" 25-poliga seriekontakten som är definierat, RS232 i gemen (9 + 25 polig) kräver min. ±3V och max. ±12V (15V?).

En del av de tidiga dynamiska RAM krävde +5V, +12V samt -5V (eller -12V).
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, nu börjar det klarna - inte för att jag kan något om audio - byggde min första transistorförstärkare förra helgen (elektretmik, BC547, tre kondingar :) ), men jag förstår nu fördelen även om jag inte kan visualisera själva kretsen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Icecap
När vi ändå är igång och tillägger saker så kan jag påpeka att -12V är struken från nya ATX2.0, så nu slipper alla PSU tillverkare att ta hänsyn till den.

Det är inte så att man kan ta en massa stöm från -12V i alla fall. Max är ofta 0,2 - 0,3A så det ska vara en ganska liten förstärkare man kopplar till den. För +12V har man ofta 20A eller mer att ta av...

Höhö...
Folk kan oxå titta i BIOS på sina nya datorer. Säg att du har en P4, 64bit på 4000MHz, i BIOS finns det fortfarande stöd för 360Kb 5,25" diskettstation!

Fatta du behöver minst 10st för att flytta en MP3-fil....
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Som sagt det handlar om potentialskillnad. Transformatorer till förstärkare har därför oftast två lindningar med samma spänning. Kopplar man ihop ena av varje änden och definierar det som noll kommer det som är under vara minus och det över vara plus
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

För att fortsätta att ramla utanför topic så behöver man i vissa fall negativa spänningar för att vissa delar av systemet måste anslutas så att de får kontakt med jord i anoden, exempelvis magnetroner där höljet blir anod och är anslutet till en vågledare.

Och Op-förstärkar kopplingar funkar oftast smidigare med symetrisk matning även om man kan lösa det ändå för det mesta genom att vara lite klurig när man konstruerar, men har man symetrisk spänning så blir det ofta lättare att konstruera.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Mera utanför ämnet! :)
Mycket intressant att läsa - jag har inte börjat med operationsförstärkare ännu men köpte två stycken från Elfa för ett par dagar sedan. Tänkte börja kika på det snart.

När jag tittade på olika kretsar för för-förstärkare fanns det en del som använde sig av opamp, bland annat en i senaste numret av AoE. Eftersom jag precis har börjat förstå transistorn så fick det bli en transistorförstärkare. Utan oscilloskop så blir det tyvärr ingen större "Aha!" upplevelse men förstärkare verkar jäkligt kul att greja med. Hade en arbetskamrat när jag jobbade som bilstereomontör som byggde sina egna förstärkare. Han var med mina mått mätt grönjävlig på elektronik. Den dagen man lyckas bygga en fungerande stärkare... :)
Skriv svar