CNC fräs (Ditt projekt?)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
boris

CNC fräs (Ditt projekt?)

Inlägg av boris »

Hej!

Det är säkert många som vet att jag byggde CNC fräsar och gjorde byggsatser för ett tag sedan.

Här under är en länk som beskriver mina byggsatser och vad som ingick i dessa:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=41586

Och här under är en länk till YouTube där du kan se alla mina videoklipp på CNC fräsar:

http://www.youtube.com/user/zkazka123?feature=mhee

Jag tänker ge ett erbjudande till någon som är bosatt i närheten av Linköping. Och erbjudandet är att du själv bestämmer en
storlek på Din fräs som vi sedan tillsammans planerar och bygger. Ett tänkbart koncept är min byggsats utan bottenplatta.

Du måste själv finansiera ditt projekt och ha en plats där den ska byggas.

En tänkbar lösning för bottenplatta kan vara en stor MDF-skiva och några balkar underifrån som

förstärker skivan. På den bottenplattan kan vi då fortsätta bygga med min byggsats eller med
aluminium-delar som jag redan har hemma. Den enda aluminium biten som fattas nu är en del som bär
hela x- och z-axeln. denna måste beställas när Du bestämmer dig bredden på fräsen.

Jag kommer bara ta betalt för byggsatsen, detta kan variera mellan 6-8000 kr just eftersom den delen som jag skrev om tidigare
och i kombination med andra delar kan variera prismässigt beroende på storleken. Om du bor fem eller tio mil från Linköping
måste du stå för mina driftkostnader om vi skall sammanslutas.

Här under är en beskrivning som inte kostar dig något:

Jag kan hjälpa dig med mina ideer, ritningar, kontakter, installation av dator, elektronik eller få i drift i fräsen.

Om du inte kan CAD/CAM-biten är det ingen fara eftersom där kan jag bistå med hjälp.

Man kan undra hur mycket ett sådant projekt kan kosta? Det är svårt att svara på. En understödd axel

eller kulskruv på två meter från Kina kan kosta lite. Jag gissar på att det kan kosta dig mellan 20 0000 till 35 000 kr för en fräs
där du kan fräsa ut en bit på 100 x 150 x 9 cm.

PMa mig om det finns intresse, sedan ska jag skicka mitt telefonnummer till dig och vi kan diskutera vidare.

Jag vill också säga att Du kan vara en ren hobbist, en representant för en förening eller en enskild firma. Men inte ett större företag.

Det här är bara lite av mina funderingar. Fundera du också!

Med vänliga hälsningar //Boris
Användarvisningsbild
Thorped

Re: CNC fräs (Ditt projekt?)

Inlägg av Thorped »

Får jag fråga en sak, Varför? :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra inlägg boris, så borde flera skapa grund för gemensam utveckling.
Nästa projekt är ju Thorpeds förslag om en " hjulis" där vi hjälps åt.
Hoppas att båda projekten går i mål säger Lasp
boris

Inlägg av boris »

Thorped skrev:Får jag fråga en sak, Varför? :)
Vad det är du exakt undrar vet jag inte.

Men om jag skulle försöka mig på att svara dig är Lasps inlägg en fin antydan på varför sådana här projekt är kul att syssla med.
Skriv svar