Elementstyrning, vattenburen värme
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Kör man olja ska man inte gå under 60°C är den nivå jag har läst. Pellets har man ju en mycket större hysteres, så då kan man kanske kosta på sig att gå ner lite lägre, efter som man kommer upp högre. Oavsett är temperaturen så hög att Tomas argument faller platt.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Danei, termodynamik 101 ju högre tempdiff desto högre effektivitet, att sedan vissa föråldrade pannkonstruktioner inte klarar låga temperaturer är en annan sak.
En CTC365B är konstruerad på tidigt 60-tal, tro fan att den inte kan hantera låga temperaturer, Jag installerade på 90-talet pannor vilka problemfritt kunde köras på temperaturer runt 50-60 grader rökgastemperatur, ju lägre framledning, desto högre effektivitet.
En CTC365B är konstruerad på tidigt 60-tal, tro fan att den inte kan hantera låga temperaturer, Jag installerade på 90-talet pannor vilka problemfritt kunde köras på temperaturer runt 50-60 grader rökgastemperatur, ju lägre framledning, desto högre effektivitet.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
I en modern vedpanna med keramisk förbränning brinner rökgaserna genom och mot keramik så det borde bara vara het luft som är kvar som går igenom pannan och borde inte kunna ge någon kondens på ytorna, elden har ju så att säga brunnit klart redan där..Har experimenterat och bytt den termiska laddomaten mot en motorstyrd chuntreglering och elektroninsk styrning/mätning av temperatur och effektvisning för laddkretsen.
Jag tycker det ger mer effekt nu när jag ställt ner den till att hålla pannan på 68 grader vid eldning.(Termoventilen 74 grader)
Ett bra sätt att via denna kunna se in/ut temp och i kwh vad det gör för skillnad vid sänkt laddtemperatur eller justering av primär och sekundärluft.
Satte en millenium PLC att sköta detta åt mig.
Jag tycker det ger mer effekt nu när jag ställt ner den till att hålla pannan på 68 grader vid eldning.(Termoventilen 74 grader)
Ett bra sätt att via denna kunna se in/ut temp och i kwh vad det gör för skillnad vid sänkt laddtemperatur eller justering av primär och sekundärluft.
Satte en millenium PLC att sköta detta åt mig.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
TomasL: Det kräver dessutom att rökgaskanalen tål kondens vatten, och tar hand om det på ett bra sätt. Det har jag inte sett på många anläggningar.
EDIT: Inte på någon faktiskt.
EDIT: Inte på någon faktiskt.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
vatten är en förbrännningsprodukt från veden....ABBZ skrev:I en modern vedpanna med keramisk förbränning brinner rökgaserna genom och mot keramik så det borde bara vara het luft som är kvar som går igenom pannan och borde inte kunna ge någon kondens på ytorna, elden har ju så att säga brunnit klart redan där..Har experimenterat och bytt den termiska laddomaten mot en motorstyrd chuntreglering och elektroninsk styrning/mätning av temperatur och effektvisning för laddkretsen.
Jag tycker det ger mer effekt nu när jag ställt ner den till att hålla pannan på 68 grader vid eldning.(Termoventilen 74 grader)
Ett bra sätt att via denna kunna se in/ut temp och i kwh vad det gör för skillnad vid sänkt laddtemperatur eller justering av primär och sekundärluft.
Satte en millenium PLC att sköta detta åt mig.
så det är massor av vattenånga i röken.
cellulosa är kolväten(C6H10O5) och när kolväten brinner blir kolet koldioxid och vätet blir vatten, alltså c.a. 50% av vedens vikt blir vatten..
träaskan är starkt basisk
aska blandad med kondensvatten är rena lutet på järn...
så sänk den inte för mycket.
då är det bättre att öka på pannans konvektoryta med en fristående konvektor, men även den måste vara så varm att inget vatten kondenserar.
det kanske inte känns fuktigt på stora plana ytor men i ngt skrymsle i ngn svetsfog kan det ligga och fräta och rätt vad det är börjar det läcka på julafton... :O/
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Du har nog inte sett så många anläggningar som jag har gjort.danei skrev:TomasL: Det kräver dessutom att rökgaskanalen tål kondens vatten, och tar hand om det på ett bra sätt. Det har jag inte sett på många anläggningar.
EDIT: Inte på någon faktiskt.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Är det inte hög returledningstemperatur de ogillar?TomasL skrev: Fjärrvärme, vill jag minnas debiterar ibland högre vid högre framledningstemperatur.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Istället för att skryta om din stora erfarenhet kan du kanske länka till några pannor och skorstenar för villabruk som tål kondens så vi får se hur det fungerar. Det kan ju vara av intresse för forumets fastbränsleeldare.TomasL skrev:Du har nog inte sett så många anläggningar som jag har gjort.
-
- Inlägg: 8448
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Wow, tanken på fungerande rökgaskondensering i villapanneformat ger mig minst sagt gåshud snarare ståfräs, minst 20-30% bättre verkningsgrad...
Ge oss av din kunskap, jag iallafall längtar.
Ge oss av din kunskap, jag iallafall längtar.
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Normala stålinsatser i skorstenar tål hur mycket som helst, samma gäller keramiska insatser, och när det gäller olja, så var pulsonexpannan rätt bra med extremt låga rökgastemperaturer och en 2" stålslang ut genom väggen som "skorsten".
Dock var Pulsonexpannan rätt känslig för oljekvalitet
Dock var Pulsonexpannan rätt känslig för oljekvalitet
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
som en lekman kan jag säga att rökgaskondensering i villaformat lönar sig inte med de metoder som hittills är kända...limpan4all skrev:Wow, tanken på fungerande rökgaskondensering i villapanneformat ger mig minst sagt gåshud snarare ståfräs, minst 20-30% bättre verkningsgrad...
Ge oss av din kunskap, jag iallafall längtar.
orsaken torde vara att med röken från en villpanna följer en massa stoft sot/aska och det blir en svart sörja som måste tas om hand.
och det är inte enkelt, och framförallt inte underhållsfritt...gräva gegga typ.
i stora pannanläggningar har man stoftavskiljare innan kondensorn, och bara det i en villapanna....
komplcerat värre men framförallt dyrare så det man vinner på gungorna förlorar man på...?
men visst, där finns läge för innovationer..
en billig underhållsfri rökgaskondensor för villor....

Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Just som beskrivs rostade det hål i min gamla panna sot som låg kvar+fukt så är man rökt. ALLA rekommenderar 150-200gradoler ut från pannan och 80gradoler 1 meter ner i skorsten (från toppen) även om själva röret tål det är ju inte varenda del gjord för att belutas, jag har heller inget avlopp kopplat till skorstenen 
Kråkorna ska ha sitt så är det bara.

Kråkorna ska ha sitt så är det bara.

-
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Skulle man inte kunna byta ut termostaterna mot vanliga magnetventiler (värmetåliga såklart)?
Dvs helt öppen tills önskad maxtemperatur nås, sedan helt stängd tills önskad mintemperatur nås, sedan helt öppen osv osv.
Med den centrala regleringen kan man reglera in det hela så att magnetventilerna öppnar/stänger i en viss ordning/prioritet så inte alla element står öppna samtidigt och inte alla element står stängda samtidigt. (visserligen kommer några rum ha under/över min/maxtemperatur i så fall under tiden systemet reglerar in sig men det kanske inte gör något).
Dvs ungefär såhär: Om köket+vardagsrummet eldar för kråkorna så sätt inte på sovrummet för att sovrummet är för kallt, utan vänta tills säg köket blir "klart" och då sätter den på sovrummet och eldar för kråkorna där. Gäller dock att man inte förlorar värme snabbare än det värmer när elementet står på max, i så fall får man fundera ut ett finurligare styrprogram.
Så slipper man göra en egen servostyrning som kan haverera eller köpa dyra elektroniska ventiler.
Dock får man samma sorts styrning som på många oljeelement, dvs på-av-på-av-på-av i takt med termostatens mätningar.
Dvs helt öppen tills önskad maxtemperatur nås, sedan helt stängd tills önskad mintemperatur nås, sedan helt öppen osv osv.
Med den centrala regleringen kan man reglera in det hela så att magnetventilerna öppnar/stänger i en viss ordning/prioritet så inte alla element står öppna samtidigt och inte alla element står stängda samtidigt. (visserligen kommer några rum ha under/över min/maxtemperatur i så fall under tiden systemet reglerar in sig men det kanske inte gör något).
Dvs ungefär såhär: Om köket+vardagsrummet eldar för kråkorna så sätt inte på sovrummet för att sovrummet är för kallt, utan vänta tills säg köket blir "klart" och då sätter den på sovrummet och eldar för kråkorna där. Gäller dock att man inte förlorar värme snabbare än det värmer när elementet står på max, i så fall får man fundera ut ett finurligare styrprogram.
Så slipper man göra en egen servostyrning som kan haverera eller köpa dyra elektroniska ventiler.
Dock får man samma sorts styrning som på många oljeelement, dvs på-av-på-av-på-av i takt med termostatens mätningar.
-
- Inlägg: 8448
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
Conrad kör specialpris på denna just nu om man handlar 5++ st dvs 155:-/st du kan knappas göra billigare mekanik.
http://www.conrad.se/websale7/?shopid=c ... 60307&q1=5
Sen är det väl bara att riva bort elektroniken och göra eget...
http://www.conrad.se/websale7/?shopid=c ... 60307&q1=5
Sen är det väl bara att riva bort elektroniken och göra eget...
-
- Inlägg: 8448
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Elementstyrning, vattenburen värme
sebastiannielsen: Man vill inte ha denna typ av reglering i ett normalt hys, det funkar men genererar obehag med knäppningar och knirrande från rör som värms upp/ kyls av osv.