Är denna PCB tillverkare bra? (dorkbotpdx.org)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Är denna PCB tillverkare bra? (dorkbotpdx.org)

Inlägg av Henry »

Har gjort ett kort som jag denna gång inte vill ge mig på att ens försöka tillverka själv pga bla för små ledningar men framförallt då det har blivit ett dubbellagers och jag saknar utrustning för att göra vias och orkar inte borra 86 st med ett 0.45 mm borr så det får för första gången gå iväg för tillverkning så man slipper hålla på.

Kollade på wikipedian och det jag fastnade för var dorkbotpdx.org som ju verkar vara rätt ok. Vad gäller priset verkar väl det också vara ok med 5$/kvadrat tum men + frakt som var några hutlösa 15$ (skall ta ett snack ned dem om det). Men vad gäller kvalitet och precision har jag dock inte den blekaste aning om även om det på vissa bilder väl ser rätt ok ut men inte sett något som legat på gränsen vad de klarar för då det är ledningar på 6 mil och isolering på det samma så vill det till att det är bra precision på maskinerna som tillverkar.

Någon som har koll hur dessa är eller om de inte är så bra kanske kan rek någon som är bra för runt samma pris?

Är ett 2 lagers rätt litet kort, dorkbitpdx verkade visst som om de skulle skicka iväg en hög i morgon den sjunde så jag har ju lite tur om jag hade hunnit få iväg det innan dess.
Senast redigerad av blueint 6 november 2011, 21:36:32, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vilken firma
X-IL
EF Sponsor

Re: Är denna PCB tillverkare bra?

Inlägg av X-IL »

Annars har väl standardsvaret på senare tiden varit iteadstudio.com, 10 st 100x100mm-kort dubbelsidiga för 25$ har jag för mig.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Missat det, skall kollas upp.

Det verkade som om de inte riktigt kunde garantera 6mil ledning vilket är ett krav för detta kort men skall höra med dem.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad är det för kort du ritat som kräver 6mil ledare?

Swech
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

Kolla även http://www.seeedstudio.com/depot/fusion ... ?cPath=185

Minst 10 kort, men bra priser i mitt tycke iaf.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall kollas upp, och de hade jag ju glömt bort totalt.

Swech: För att kunna göra hela kortet så litet som möjligt så var jag illa tvungen annars klarade inte autoroutern av att routa det.

Hittade en DRC fil på dorkbitpdx och det satte ju lite käppar i hjulen då viorna inte fick vara så små som jag hade gjort de och clearing behövde vara större, men efter en hel del omorganisation så gick det till slut att routa ändå.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Re: Är denna PCB tillverkare bra? (dorkbotpdx.org)

Inlägg av tlvb »

Sitter och väntar på ett fyralagers kort från dorkbot,
hade det varit tvålagers kort hade det nog varit
billigare på andra ställen, kanske, det beror kanske
på hur många man vill ha.

De har en irc-kanal på freenode med #dorkbotpdx
där laen, som jag tror är den som håller i kretskorts-
tillverkningen är närvarande.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Henry skrev:..... annars klarade inte autoroutern av att routa det.
:shock:
autorouter? :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Det kan ju gå att fixa till layouten manuellt så du slipper <8mil-ledare, så kanske det går att köra t.ex. iteadstudio. Autorouters gör sällan ett lika bra resultat som en manuell routing med lite arbete bakom. Lägg upp en bild på din PCB-layout vettja.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Argtomte: Har hållit på i många timmar enbart med grund layouten och lika många timmar till omorganisation av komponenterna för att få kortaste sträcka, undvika korsade ledningar och dylikt. Med 8 mil blöir det för tajt så för att kunna routas måste det vara under detta, 7 mil går inte med den layatoune jag har och som jag vill ha efter mycket ändringar men med 6 mil går det. Jag har gjort det så smått som möjligt så det finns helt enkelt inte mycket plats att dra ledningarna och vironas storlek skapar bara det problem. I detta fall är det dock inget som är kritiskt alls på något vis så bara den kopplar samman det som skall kopplas samman så är jag nöjd. Hade det däremot vara något kretskort för GHz bandet så hade en autorouter inte fått komma i närheten av det.

jesper: Du vet väl vad en autorouter är? :) Jag gjorde några test precis och efter ungefär 20 dragna ledningar mellan ett fåtal av totalt 101 stycken kontaktpunkter och en hel del vias så gick det inte längre att dra en ledning dit den skulle och inte heller autoroutern klarade det. Jag har inte ork att göra om det flera gånger för att få det rätt även om jag designat det på rätt sätt så långt det går med komponenterna så optimerat som jag kunnat utan att förstöra kompnensplaceringarna för mycket så att designen fortfarande ser hyfsat ok ut.

Autoroutern fungerar faktiskt helt ok tycker jag men någon via kanske inte kommer där man vill ha den och sådana smågrejer som är väldigt lätta att fixa men med rätt DRC inställningar (som jag inte hade innan upptäckte jag) så sköter den sig rätt bra tycker jag även om den tar lite tid på sig. Enklare kort routar jag för hand om jag orkar men just detta orkar jag inte hålla på med då det hade tagit timmar, lägger upp det i senaste kretskortet sedan så kan ni se om ni vill.

tlvb: Jo har också sett detta nu att de nog inte är de billigaste på i alla fall 2-lagers och har inte heller så värst många grejer att välja till som tex pcbwing har som jag precis fick upp ögonen för som har i princip allt man kan vilja ha tycker jag, skall bara kolla upp vad ett kort kostar i slutet inkl allt så man inte får en chock.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Kan säga att mina kort har anlänt, och jag är definitivt nöjd med resultatet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kul att höra och då borde det nog inte ta så tid långt innan även mina anländer.

Gjorde dock en enkel miss på dessa kort med två missade jord men dock mycket enkelt att fixa. Nu har jag jag även lyckats göra kortet ännu någon cm mindre så får väl skicka i väg de med någon dag när de går att routa, kommer bara till 86%, men skall dock pröva en annan PCB tillverkare då tror jag så man inte behöver vänta så länge. Synd det är dubbellagrigt med en hög med visas annars hade man ju gjort det själv utan problem men utan vias och dubbellagrigt så blir korten bra större och det är ju kul att se hur smått det går att göra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fick kortet idag och det får klart godkänt, lade upp det i senaste kretskortet tråden.
Skriv svar