Gecko 540 och "current set resistor"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
arla

Gecko 540 och "current set resistor"

Inlägg av arla »

Alla ni som kör era cnc med Gecko 540 och har stegmotorer specade för mer än 3.5A har ni kopplat in nån "current set resistor" på utgången till stegmotorn? Läste just i manualen till Geckon att det inte behövs men det kan betyda att motorerna går mycket varmare än med resistor... :humm:

Skall precis till att koppla in mina motorer som är specade till 4.2A och blir lite villrådig...
boris

Re: Gecko 540 och "current set resistor"

Inlägg av boris »

Hej Arla!

Jag vill bara säga att jag alltid använder en resistor till en motor. Resistorn brukar vara 3.3 till 3.5 kohm.

Jag kan inte säga något om att köra utan resistor eftersom jag har aldrig gjort det.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Jag kan ha fel. Är långt ifrån expert på dessa prylar. Men har för mig jag läste någon stans att om man inte har en resistor så aktiverar man inte strömsparläget vid stillastående.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag kör utan, men det som MathiasP säger känns väldigt bekant..
arla

Inlägg av arla »

Hmm, låter som att det är lika bra att skaffa resistorer ändå...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det ingen som läser bruksanvisningarna längre :shock:

STEP 4: CONNECT MOTORS

Wire your motors to the included DB9 solder cup and secure the backshell connectors. If your motors are rated below 3.5A you must use a current set resistor across PIN 1 and PIN 5. The resistor is calculated by taking the current in amps and multiplying by 1000. If your motor is rated at 2.8A per phase you will have to use a 2.8K 5% 1/4W resistor. If your motor is rated at 3.5A or above you can safely not use a current set resistor; however, your G540 will not go into current standby mode which will result in increased motor heating.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

tecno: Jo, fast det var ju ett år sen.. Men du visade att jag mindes rätt :) Jag börjar dock överväga att sätta dit motstånd för att få ner motortemperaturen lite, nu blir de nästan brännvarma när maskinen inte rör sig ..
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

tecno skrev:Är det ingen som läser bruksanvisningarna längre :shock:

STEP 4: CONNECT MOTORS

Wire your motors to the included DB9 solder cup and secure the backshell connectors. If your motors are rated below 3.5A you must use a current set resistor across PIN 1 and PIN 5. The resistor is calculated by taking the current in amps and multiplying by 1000. If your motor is rated at 2.8A per phase you will have to use a 2.8K 5% 1/4W resistor. If your motor is rated at 3.5A or above you can safely not use a current set resistor; however, your G540 will not go into current standby mode which will result in increased motor heating.
Visste att jag hade läst det någon stans. :lol:
Tack Tecno.
Skriv svar