Absorbera energin från ESD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
STB

Absorbera energin från ESD

Inlägg av STB »

Jag skall konstruera om ett kretskort med lite optiska givare. Det skall monteras ovanför en mindre plåt som inte är ansluten till jord och tyvärr ibland utsätts för ESD. Denna ESD letar sig vidare från plåten upp till ett "slumpvis" ställe på kretskortet och gör sönder elektroniken.

Det snyggaste är nog att ansluta plåten till en starkströms jordpunkt med en separat kabel. Av olika skäl vill jag helst undvika den lösningen.

Min tanke är därför att ansluta plåten till signaljord via några komponenter på kretskortet som kan absorbera det mesta av energin i ESDn. Jag vill helst inte bara koppla plåten till signaljord med en kopparledare på kretskortet eftersom det skulle kunna transportera vidare energin till det skåp dit kretskortet är anslutet.

Vad skulle du välja för komponenter till detta?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Absorbera energin från ESD

Inlägg av Icecap »

Standard är väl en 100nF kondensator parallellt med ett 10k motstånd mellan GND och störkällan. Detta förutsätter att det inte är allvarliga strömmar eller spänningar men bara "skräp i luften" som gäller.
STB

Inlägg av STB »

Det rör sig om gnistor till plåten som normalt är mellan 10mm och 20mm långa. De hoppar uppenbarligen ganska lätt vidare i luftgapet på ca 5mm till kretskortet.

Kan en 100nF konding göra något positivt? Leder inte den vidare "allt" till jorden nästan lika bra som en kopparledare?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Varifrån kommer ESD'n? Är det någon/något som redan är laddat och berör plåten plötsligt, eller laddas plåten sakta upp av något i närheten? (typ "maskin som stryker sämsskinn mot plåten" :wink: )

Om plåten sakta laddas upp så borde väl en ganska stark koppling till signaljord funka helt säkert?
STB

Inlägg av STB »

Det är andra föremål som rör sig i närheten (men aldrig berör) som är laddade. När de är på mellan 10mm och 20mm avstånd till plåten så gnistrar det till ibland. Från plåten hoppar sedan gnistan vidare till kretskortet. Det är definitivt ett snabbt förlopp.
Skriv svar