Även för olja så bör man tydligen ha en rätt så fast temperatur på pannan omkring 80 grader.
Om jag fattat rätt så fanns det i oljeeldningens begynnelse system som reglerade panntemperaturen med inomhusgivare, men de gav man upp redan innan det 60-talets slut. (Jag har lite broschyrer liggandes som hört ihop med inköpen av pannan + första oljebrännaren i stugan (pannan är köpt 1969, antar att det mesta är ihopsamlat ungefär då), och i en av broschyrerna så listar man produkter som finns att köpa men man säger inget om inomhusgivaren mer än att den "finns", antagligen hade man till nyss sålt sådana och sen kommit på att man kör sönder pannorna om man använder dem, men vill inte ta bort dem ur katalogen för att det blir än mer pinsamt inför de som nyss köpt en sån...
Med vattenburen el så är det ju rätt lätt att styra panntemperaturen med inomhusgivare. En variant skulle kunna vara nåt system med 1-wire-givare i varje rum och reglera pannan så att det kallaste rummet når önskad temperatur, eller kanske det näst kallaste eller näst-näst kallaste når rätt temperatur (för att undvika felet att ställa termostaten på elementet på 19½ och pannstyrningen på 20 grader så framledningen maxas...). Nackdelen är att om man också har varmvattenberedare i samma panna så blir det inget vidare varmvatten, typ inget alls på sommaren och för lite på höst-vår.
Ett tips eller en varning för alla som har en panna avsedd för oljeeldning och byter/bytt till annan värme är att varmvattenberedardelen inte säkert funkar vettigt om pannan är mycket kallare än 80 grader. I stugan funkar det kalasbra att ha bara knappt 40 grader för att få vettigt varmvatten för att tvätta händer, men för att det ska funka att duscha så måste jag upp till 80 grader. Det beror nog iofs delvis också på det låga tryck jag har i kranvattnet, så att flödet genom varmvattenberedaren blir så dåligt att jag måste låda duschblandaren ta med kallvatten för att få nåt användbart tryck alls. Jag är inte direkt sugen på att skruva upp trycket i styrningen till kranvattenpumpen heller eftersom en av de klassiska pannhaverierna man kan få på gamla pannor är läck mellan varmvattenberedare och kranvattnet. (Pannan blir iofs inte helt oduglig då, man kan helt enkelt sätta igen anslutningarna för kallvatten och varmvatten, men man förlorar såklart varmvattenberedaren).
Eftermiddagens svammelstund härmed över