Skum AND-gate

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
radcliff

Skum AND-gate

Inlägg av radcliff »

Hej!
Skall koppla 14 st optokopplare (PC 817 från Elfa) till min parallelport.
En parallelport har bara 8 databitar (D0-D7) så det tänkte jag lösa med några AND-gatear och kombinera två och två databitar för att åstakomma fler kombinationer så att det räcker till alla 14 optokopplarna.

Nu till problemet: Jag köpte fyra stycken Quad 2 input AND gate 4081 från ELFA (art. nr. 73-696-30) och började testa med multimetern efter att ha kollat manualen till komponenten på http://www.semiconductors.philips.com/a ... _CNV_3.pdf innan jag börjar löda men får mycket konstiga värden. Jag har kopplat såhär: 5 Volt till ben 14 (Vdd), GND till ben 7 (Vss). Om jag sedan kör 5 volt till ben ett och två så får jag mycket riktigt ut ca 5 volt på ben 3... dock så för jag även ut 2.8 volt på i stort sett alla andera ben också!

Vad gör jag fel? :?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Du har inte gjort fel, men man ska inte låta ingångar ligga i luften, anslut dessa. Om ingångarna inte är anslutna kan de ligga och fladdra, det är nog därför du får ett konstigt värde på utgången, med ett oscilloskop hade du kanske sett att utgångarna växlar väldigt fort.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alla IC i CMOS-famlijen är väldigt känsliga för oanslutna ingångar. Krestarna drar mer ström, och kan tom gå sönder.
TTL-kretsar är inte så känsliga, och oanslutna ben antas vara höga. När man pysslar med logikkretsar bör man alltid koppla in alla ingångsben.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag råkade ut för ett linande fel när jag pillade med CMOS räknare för ett tag sedan. Kretsen funkade (nästan) som den skulle så länge man höll handen i närheten av protoboarden. Så fort man tog bort handen så började den svänga och mina lysdioder lyste bara svagt. Tog ett tag innan jag fattade vad det var... :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

btw, parallellporten har 12 pinnar man kan skicka ut data på. 8 datapinnar och 4 styrpinnar. :)
Skriv svar