minisändare och mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dark_luna

minisändare och mottagare

Inlägg av dark_luna »

Bygga sändare och mottagare med begränsad räckvidd
på ca 2 m, alltså när sändaren och mottagaren befinner sig längre ifrån varandra än 2 meter så ska det skickas en signal till en pic.
mottagare och sändare ska va "unika", man ska alltså inte kunna
använda en annan mottagare till en annna sändare.
hur jag nu ska lösa det, kryptering?
eftersom så litet som möjligt är bra har jag kikat in denna

73-004-52 nRF 401 UHF sändare/mottagare
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=4892.htm

så behöver alltså hjälp med att kunna begrännsa räckvidden
till ca 2 meter på nått sätt, klocka?
och att göra sändare och mottagare unika.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Gissar att du vill göra något i stil med det där USB-PC-lock med en rund grej man har i fickan och sedan när man går längre ifrån än 2 meter så låses PCn.

I så fall är det bättre att den skickar en kodsignal varje sekund, och frånvaron av denna signal i mer än 1,5 sek innebär att picen ska anta att sändaren ej är närvarande. Detta gör att om någon skulle jamma signalen, så kan de inte förhindra låsningen.

Problemet med kodfunktionen är att även om du krypterar datan, så kan de sända om det krypterade paketet varje sekund efter att ha avlyssnat signalen.

Därför behöver du någon räknare i sändaren, som ökas med ett för varje sändning. Denna räknare kombineras med en slumpmässig permanent ID-kod , sedan krypteras, och sedan när mottagaren får datan, så kollar den om IDt stämmer, då jämför den räknarvärdet med senaste värdet som mottogs. Om räknarvärdet är högre (OBS! värderna får EJ vara lika eller mindre) än det senast mottagna värdet, lagra det nya värdet och sätt status till "sändare närvarande". Om status redan är "sändare närvarande", så återställ nedräkningstimer till 1500. (1,5 sek)

Om IDt stämmer men räknarvärdet är lika med eller mindre, så är det nån cracker som sänder om den krypterade signalen, då kan picen "slå larm" på något sätt.
Senast redigerad av sebastiannielsen 16 september 2005, 16:12:48, redigerad totalt 1 gång.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

låter intressant, ska fördjupa mig lite mer i detta! :)
men fortfarande inte klar med hur det blir begränsat till runt 2 meter?!
det blir ju knappt någon tidsskillnad på 2 meter och 10 meter om den sänder en gång i sekunden och tiden ska öka med mer än 0.5 sek...eller?
sebastiannielsen
Kontakt:

En smart idé vore att ha någon signal som är rätt så stark, denna signal aktiverar sändaren, sändaren börjar att sända. När denna signal inte finns så sänder inte sändaren för att spara batteri.
(Bästa lösningen vore att göra något med en transistor, så kretsen drar nästan inget förrens signalen når antenslingan, avkodas av någon krets som tar ström från antennsignalen och sedan in i basen på transistorn)

Om det låter för avancerat så kan man ha vanlig av/på-knapp på sändaren.

Tiden: Tiden var till för att kolla om sändaren var närvarande över huvud taget. 0,5-skillnaden var ifall sändaren tar sig lite tid på sig att skicka paketet så ska den ha lite marginal. Om du aboslut inte vill att någonting ska avbrytas om signalen råkar droppas en gång, så kan man ställa det på en sändning per 1 sek och gräns för "ej närvarande" på 2,5 sek.

Det med räckvidden borde gå lösa på något sätt men jag vet inte hur.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Lättast är nog att köpa en färdig lösning, tror Dino har en...

Ett annat sätt är väl att begränsa uteffekten i enheten man bär med sig, dock kan det bli väldigt jobbigt att få det att fungera i praktiken då avståndet kan förkortas/förlängas pga. nästan allt, t.ex. har du en metallplåt på fel ställe kan den blockera RF-signalen oberoende hur nära mottagaren du sitter...

Sebastiannielsen, Stark signal går inte ihop med licensfritt. Och från en signal som bara skall räcka några ynkliga meter får du inte mycket effekt för drivning av annan elektronik.

EDIT: nRF-kretsarna går på 433MHz, så en radioamatör kan i misstag rätt lätt blocka enhetens funktion...Drar någon i närheten på med 1kW tror jag nog mottagaren överstyrs rätt friskt...
sebastiannielsen
Kontakt:

med den starka signalen menade jag att man att man ska kunna dra basström på den. Så även om signalen bara når några meter, så orkar den bottna transistorn.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

om signalen skulle störas ut så skulle den ju ändå "larma"?!
men största problemet verkar va att kunna avgrännsa förbindellsen
till runt 2-3 meter, och det är nästan det som är viktigast!! :)

Macce: finns ingen färdig lösning som passar! ;)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Dino har den för 199Kr, för det priset får du nog inte byggt den själv, dessutom slipper du koda drivrutiner etc etc etc om du använder en färdig produkt.

EDIT: Såg din kommentar längst ner först när jag skrivit klart...
Ett alternativ är ju om du modifierar Dinos version så har du det största problemet över (Att detektera när sändaren är i närheten)...
sebastiannielsen
Kontakt:

Macce: Precis den som du länkar till var det jag menade i andra inlägget.
Fixar länk i andra inlägget.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

kollade på dion prylen, saken är den att det jag ska bygga
kommer va 2 mobila enheter och ingen skall anslutas till en dator :)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Vet ej vad du tänkt dig för budget. Privat eller professionell använding?
RFID med lite längre räckvidd borde fungera bra. Skulle tro att Dinoprylen bygger på det.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... rfid#73962
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

rfid? :oops:
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

RFID =
http://en.wikipedia.org/wiki/RFID
http://susning.nu/RFID

Fast du efterfrågade små enheter, med RFID så kan du ju få transpondern liten. Men transceivern är ju klumpigare, och inte speciallt billig.
dark_luna

Inlägg av dark_luna »

mmm...njaaa...näää
får bygga på nRF 401
men det är som sagt problem
att göra en begränsning vid runt 2 m
Skriv svar