Elementstyrning, vattenburen värme

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Elementstyrning, vattenburen värme

Inlägg av tecno »

Ingen isolering :shock:

Vad är det för hyddor du tänker på då?
YngLi

Inlägg av YngLi »

Bättre isolerade innerväggar mot rum som man inte vill ha fullt uppvärmda (förutsatt att det rummet har åtminstone en yttervägg), kanske kan vara något?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

TomasL: Du har en poäng, men det beror ju på hustyp i rätt stor omfattning.
I en modern enplansvilla som i princip är ett extremt skalskydd och lite lösa innerväggar med isolering främst ur akustisk synpunkt har du rätt. MEN där sitter det (oftast) redan idag golvvärme och vanligen individuell rumsstyrning så då faller din argumentation.
För oss andra som bor i mera "klassiska" hus så är det i högsta grad adekvat. Jag har innerväggar både av regelväggar med gipsskivor med mellanliggande 45mm glasull, stående halvstock samt liggande helstock. Samt fönster och springor som gör att självdragsventilation är en realitet. Sen så är K-värdet på ej kopplade fönster eller vanliga dubbel-glasfönster rena skämtet gentemot moderna gasfyllda treglasfönster (vilka i sin tur är ett skämt gentemot väggarna även i ett dåligt isolerat hus).
Att i den situationen sänka temperaturen i ett rum påverkar rätt mycket faktiskt (om rumsdörren hålls stängd).
Sen att jag inte är säker på om den föreslagna metoden är optimal är en helt annan sak. Jag skulle nog snarare kopplat RC-servot så att det vrider det befintliga termostatvredet via någon form av kuggrem.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

jag tjänar oerhört att inte värma gäst och finrum på vintern. Jag bor i en kåk från början av 1900talet där alla rum är timmerväggar och utbyggnaden är isolerad. Så då agerar de rummen som ett extra tätskick in mot de andra rummen. Så det märks avsevärt på min förbrukning av energi från acktankarna.
salle

Inlägg av salle »

Tror att det kan ligga några stycken sådana elektroniska vred till element hemma i källaren, om jag minns rätt kan det vara 2-8 st.
Om jag hittar så kan det komma en säljtråd.....

Salle
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

salle
ställer mig på listan 'intresse finns'
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Hoppsan. Slängde en hel pall sådana för några
månader sedan, var uppe och rev på sveavägen
i tokholm då dessa skulle slängas.

/ Tompa
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Då vet du vad du ska göra nästa gång du hittar sådana!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

tompa74: :evil:!!!!! Fy på dig!

mrfrenzy: synd jag inte hittar priser men det är intressanta enheter. Tyvärr måste jag då ha en låda extra på väggen till att styra med, något jag kan undvika vid att bygga själv. Men det blir nog inte lika snyggt!

TomasL: vid att bara hålla värme (>8°C) på toa samt rummen i källaren (badrum, kontor & pojkens rum) sparar jag väldigt mycket! Rummen källaren är så värmetröga att det inte är lönt att sänka där men i resten av huset fungerar det mycket bra. Det rör sig om en träkåk från 1939 med rejäla träbitar i väggarna samt spån överallt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev: Fortsätt att stryp in ventilerna tills dess du har samma temperatur i samtliga rum.
Justera shuntregulatorn så du får lämplig temperatur i huset.
Sätt på ventilhuvudena.
Fungerar det verkligen om de olika rummen har olika värmeförlust?

Att statiskt ställa in ett visst flöde på alla radiatorer kräver ju att alla rum alltid behöver en lika stor del av det totala värmetillskottet, men så är det i alla fall inte hemma hos oss (framförallt är det stor skillnad mellan bottenvåningen och källaren, men även vardagsrummet som har tre ytterväggar skiljer sig markant för övriga rum som har max två ytterväggar).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Sedan våra är baserade på tempereturen. På mina ställer man inte flödet. De reglerar efter temperaturen i rummet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Funktionen i en termostatventil på elementen är just att den styr ventilen enl. temperaturen i rummet, alltså är det inte en statisk strypning som ställs.

En sak jag glömde nämna är att jag vill ha med en temperatursensor i styrkortet, på det vis kan jag dels insamla alla temperaturer i alla rum i hela huset till centralstyrningen och dels ska varje enhet kunde köra autonomt med en ställd temperatur från centraldatorn. Utomhustemperatur ska ingå i indata till centraldatorn, den ska insamlas från alla 4 sidor av huset och ta den lägsta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Icecap: dom tre olika kostar 250, 505, respektive 474kr inlusive moms.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK. Den första (från Conrad) styrs med 230V så den går bort.

16 st á 474:- blir dyrt (7.584:-). Till det kommer adaptrar (har Danfoss ventil) styrelektroniken som ju ska styra och interfaca och vara i en prydlig låda så det blir dyrt. Men om det blir signifikant billigare med RC-servo är jag tveksam till faktisk men jag får räkna på det hela.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Modifiera Conrads regulator till 24V drift ?
Skriv svar