Hubben bygger BorisCNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hubben

Re: Hubben bygger BorisCNC

Inlägg av hubben »

Idag fick jag laga fräsen...

Köpte billiga axelkopplingar från kina som enligt uppgift inte ska duga till denna fräs. Så jag köpte dyra från tyskland. En av kopplingarna hade runddragen låsskruv. Tänkte inte mer på det, bytte och var glad...
Har haft lite bekymmer med att ena Y-motorn "tappat steg", något jag tyckt varit riktigt märkligt. Det är ju 2 motorer på Y och allt går superlätt... idag hittade jag orsaken.
Motorn tappar inte steg, det är axelkopplingen som glappar mot axeln... så ibland när den accelererar med 1000mm/s2 så tappar den fästet och det låter som att den tappar steg. Nåja, lätt åtgärdat tänker jag och drar åt låsskruven och knäpp - den går av. Hmm..

Plockar loss stegmotorn (jag är mitt i ett fräsjobb, så lite irriterad blir man ju) och tar väck axelkopplingen. Borrar ur den trasiga M2,5 skruven och gängar upp för M3. Testar att bresa isär klämman lite med en mejsel, men det går inte... Går in och undersöker kopplet under förstoringsglas.... det är material kvar i glipan som ska se till att axelkopplingen kan klämma runt axeln! Lite dremel, lite borr och sen fungerar det hur bra som helst. Kopplet sitter utan att man ens behöver dra åt särskilt hårt... surt!

Så, om ni köpt dessa koppel, kolla att den "flexande" delen verkligen flexar:
http://www.sorotec.de/shop/product_info ... -25mm.html
remne

Inlägg av remne »

Hubben : Får man fråga vad det är för dimensioner på dina kabelkedjor? :) Anser du att dina är i lagom storlek, eller bör man införskaffa större/mindre till en boris-maskin?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hej,

kabelkedjorna är 50x28mm och passar perfekt till fräsen. När jag lade kabelkedjan till X tyckte jag att den var för stor, men när alla kablarna skulle i Y-kedjan var jag glad att jag inte tatt mindre kedjor. Det är en del kablar som ska i, och dessutom är det ju bra att ha möjlighet att slänga i fler i framtiden om behovet skulle uppstå.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det var ett tag sedan det hände nåt i den här tråden, men fräsen har bara gått och gått och fungerat riktigt bra.
Nu tänkte jag ge mig på att fräsa lite glas- och kolfiber så det blir lite om- och tillbyggnationer.

Har börjat med att fräsa ut dessa prylar ikväll:
Bild

Fick mig en suverän fläkt av larky som ska användas för utsug, men jag behövde en adapterplatta för slangen jag använder:
Bild

Någonting sånthär blir det, 50mm avloppsrör från Jula passar perfekt:
Bild

Bild

Sitter 8st neodiym magneter runt spindeln, och det sitter faktiskt väldigt bra när man klickar dit den:
Bild

Bild
Ska självklart fästa upp slangen bättre så att magneterna inte håller hela vikten, då lär det vibrera loss snabbare än kvickt!

Passade även på att dra lite el så att jag kan styra spindel och fläkt från Mach3:
Bild
Självklart men manuell override...

To be continued...
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Kul att se att det rör på sig!

Jag rekommenderar lite myggnät mellan cyklonen och fläkten för att slippa ta isär den om det kommer in länga skruvade plastspånor
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Det tackar vi för, myggnät fixxat! ;-)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nu är fläktinstallationen färdig, och då passade jag på att införskaffa ett vakumbord...
Kan ju säga som så, att håller man på mycket med 2D fräsning i skivmaterial så gör ett vakumbord HELA skillnaden. Helt kopiöst vad bra det blir!

Testade köra lite glasfiber igår:
Bild

Bild

Bild

Bild

Blir hur fina ytor som helst, och även småprylar går bra att fräsa iom att skivan sitter fast överallt. Tidigare började den gärna vibrera när man fräste vid mitten, så då fick man sitta med en mejsel och hålla fast...
Nu skulle man bara ha planfräst en offerskiva oxxo så att det inte diffar 2 tiondelar över hela skivan...
Skriv svar