Dator i bilen - problem med kyla?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Re: Dator i bilen - problem med kyla?

Inlägg av blueint »

-30 °C var? ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Här var det -38 någon vinter... Tror inte det var absolut rekord. :)
YngLi

Inlägg av YngLi »

Till vissa datorer för en del maskiner maskiner används täta lådor (förutom en polyvent), kylfläns integrerad i den täta lådan, kylfläkt mot kylflänsen på utsidan av lådan, tät genomföring av elkabel till den utanpå liggande fläkten. Det verkar fungera bra.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

blueint skrev:-30 °C var? ;)
Västmanland 2år sedan det var kallt rätt länge, förra året kröp det ner till -33°C men bara en dag. Det är väll snart dags igen men man hoppas ju att det räcker med -20°C i år.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

I vintras var det -37 i Hede (Jämtland) en morgon när vi skulle åka hem. Bilen startade, men var inte riktigt sig själv första halvtimmen =)

Inget syntes på någon av alla LCD:er och kopplingspedalen "kom tillbaka" lite segt när man släppte upp, i övrigt funkade allt som det skulle!
Starleaf

Inlägg av Starleaf »

Jag har haft ett mini-atx-kort i bagageutrymmet i bilen under några år. Upplevde inga problem med moderkort eller nätdel. Tittade visserligen inte så ofta på kortet, men såg aldrig någon kondens.
Däremot var det mer problem med hårddiskarna. Hade hårddiskar avsedda för bärbara datorer, men ett par stycken gick ändå sönder. Sen hade jag även lite problem med den billiga touch-lcd-skärmen där touchfunktionen fick spel ibland vid just kallt väder.
Men jag tröttnade till slut och slängde ut det hela, det krävs tid och engagemang för att få det att fungera bra. Ett skäl var också att man ändrade reglerna för det special "media"-program för bilar som jag använde så att man behövde uppdatera det var tredje månad.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Varför skulle media programmet uppdateras? :?:

Om du slängde ut det, vad blev det ersatt med?

Plattskärmsvärmare och flashminnen är nog melodin.
Starleaf

Inlägg av Starleaf »

Jag använde ett mediaprogram, eller front-end, som heter "Road Runner" och som först var ett rent hobbyprojekt. Sen skulle det delvis kommersialiseras, och upphovsmännen var även irriterade över att det förekom att andra sålde gratismjukvaran som sin egen. Därför lade man in en begränsning som gjorde att efter tre månader så blev det en fördröjning med ett meddelande som kom upp typ varje gång man startade programmet (bilen). För att få bort meddelandet var man tvungen att hämta hem en ny version, som då funkade utan fördröjning i tre månader.....

Men på den tiden (för ca 4-5 år sedan) så hämtade jag i alla fall mycket information och program från http://www.mp3car.com/ som då hade ett aktivt forum, och kanske har det även idag.

Det blev ersatt med original bilstereo :D
Skriv svar