Linux CNC (emc2)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
labmaster

Linux CNC (emc2)

Inlägg av labmaster »

Jag har bränt senaste versionen av linuxcnc på en CD och har precis bootat från den. Eller rättare sagt håller på att boota från den. Jag var borta från bildskärmen en stund och väl tillbaka stoden den och blinkade flera gånger med ojämna mellanrum. Till slut slocknade skärmen helt och nu gör den något men vet inte vad. Ibland läser den från CD:n som det verkar.

Är det någon som vet om detta är normalt? Den har hållit på såhär i cirka 15 minuter.
X-IL
EF Sponsor

Re: Linux CNC (emc2)

Inlägg av X-IL »

Kan det vara något strul med grafikdrivisar? Känner inte igen beteendet från när jag testade.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hoppsan nu händer det saker!!!
bearing

Inlägg av bearing »

Håll i hatten! :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hatten har inte blåst av ännu men man kan nog inte säga att det var Plug and Play. Efter några timmar var os och programvaran på hårddisken.

Av någon anledning ville inte installationspaketet installera en ny grube när det redan fanns en gammal på disken redan. Följden blev att den inte bootade automatiskt och jag blev tvungen att att ladda kernel för hand från grube som första steg.

När jag väl hade fått den att boota så var det enkelt fixat med en uppgradering av grube med tillhörande parametrar. Därefter kom nästa problem att lösa, den ville inte starta emc2 eftersom den inte kunde ladda alla moduler i realtidkärnan. En titt i troubelshouting avslöjade snabbt att en modifiering av grube-config var nödvändig. Efter att ha kört update-grube och grube-install och reboot hopopade emc2 igång och jag kunde köra stegmotorerna. Konfigureringen var enkel och smärtfri med hjälp av "stepconf wizard".

Upptäckte så småningom att jag glömt att ange limitgränserna på axlarna så jag startade stepconf wizard igen och fixade dessa. När jag skulle köra emc2 igen så ville den inte komma igång på grund av att den inta kan ladda realtidmodulerna och starta demonen som behövs.

Här är jag nu och fortsätter med min analys av problemet. Förhoppningsvis är det någon annan out there med samma problem som redan hittat en lösning som jag kan kopiera. Som sagt var, Plug And Play ville inte vara med mig denna gång :).
labmaster

Inlägg av labmaster »

Verkar som om jag löst problemet ty nu går det att starta emc2 varje gång men jag behöver vänta lite med att starta när jag precis bootat systemet. Är det någon fler som har upptäckt detta?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hittade ett till allvarligt problem i min installation. Det gick bara att starta emc en gång efter varje reboot. Fruktansvärt irriterande och jag kunde inte bli klok på varför modulen RTAI inte ville bli avmonterad från minnet. Postade ett meddelande till emc-forumet och hittade sedan en uppgradering till version 2.4.7 från 2.4.3. När jag provade den nya releasen glömde jag boota om i förbifarten eftersom jag var så frustrerad över att jag inte hittade orsaken till problemet med RTAI. I forumet fick jag önskemål om att boota om systemet, starta och stoppa emc samt skicka en dmsgs dump då hoppade den nya versionen in och jag kunde både starta och stoppa realtidmodulerna utan problem "up and running" med andra ord :happy:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Bra att det skrivs lite om EMC2 här. :tumupp:
Lite tunnt med det förövrigt.
Skriv svar