Finns det något bra fläktlöst digitalt oscilloskåp med USB?

Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Finns det något bra fläktlöst digitalt oscilloskåp med USB?

Inlägg av Honk »

Hallå allihopa.

Känner någon här till ett bra digitalt oscilloskåp utan brusande fläkt och med USB skärmdumps funktion?
Det bör vara på minst 2 kanaler men gärna 4, samt 50-200 MHz, lagom samle rate (ultrahög rate är inte viktigt).
Att skåpet är fläktlöst är av yttersta vikt då brusande ljud är mycket störande vid audiomätningar.

Inga förslag på att byta fläkten eller koppla bort den. Detta går fetbort då den hålls inom företagets policy.

Hoppas på bra tips / Honkium
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Finns det något bra fläktlöst digitalt oscilloskåp med U

Inlägg av psynoise »

Nu har jag inget oscilloskop framför mig men jag kan inte påminna mig om att Textronix enklare oscilloskop har någon fläkt. Samma sak gäller nog även Rigol, tror faktiskt de flesta nya mindre oscilloskopen är fläktlösa, annat är det med klenoder från 90-talet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Titta på Pico produkter, förvånansvärt bra i förhållande till pris.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

psynoise skrev:Nu har jag inget oscilloskop framför mig men jag kan inte påminna mig om att Textronix enklare oscilloskop har någon fläkt. Samma sak gäller nog även Rigol, tror faktiskt de flesta nya mindre oscilloskopen är fläktlösa, annat är det med klenoder från 90-talet.
Rigol DS1102E och liknande modeller har fläkt som låter en del.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning

Inlägg av Honk »

Jag var i kontakt med säljare från både Farnell och Elfa som skulle kolla upp ifall dom hade något fläktlöst oscilloskåp.
Icke sa nicke, ingen av dem hade något vettigt att erbjuda. Båda två erbjöd Flukes handhållna oscilloskåp, och något sådant vill jag inte ha.

Kanske Textronix har något utan fläkt men det står baske mig inget om detta i deras broshyrer....grrrrr. Detta borde ju framgå som en säljfaktor.

Jag får fortsätta att hoppas på att någon vandrar förbi tråden och kan ge mig något matnytigt tips på ett hyfsat bra fläktlöst digitalt oscilloskåp.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När du skriver "oscilloskåp" menar du då "oscilloskop"?

För ett "oscilloskåp" måste ju vara ett skåp som svajar ganska ihärdigt och jag har svårt att se vad man ska med fläktar då...
bearing

Inlägg av bearing »

Skåpet på jobbet har passiv kylning och kan spara skärmdumpar på USB-minne. Ska gå att spara direkt in i datorn via USB också, men jag har inte fått det att funka då det verkar krångligt att få drivrutinerna att funka i W7.

Hameg HM2008
Användarvisningsbild
NH90-fan

Inlägg av NH90-fan »

Väljer du t.ex. ett USB oscilloskop som kopplas till PC, så får du ett tyst oscilloskop men å andra sidan så väsnas de flesta PC en del. Men har du en fläktlös PC så kan det gå bra med det här ganska häftiga oscilloskopet instrumentcenter.se/../metrix-mtx1054-4-kanals-oscilloskop,-150-mhz,-skrivare,-övertonsanalysator,-usb,-ethernet :idea:
Senast redigerad av blueint 2 november 2011, 17:26:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: URLTRIM
Skriv svar