Dator i bilen - problem med kyla?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
beavy-o

Dator i bilen - problem med kyla?

Inlägg av beavy-o »

Har kikat på olika multimediahuvudenheter till bilen då jag tröttnat på kasettdäcket. Har funnit att de färdiga alternativ som finns antingen är dyra, för begränsade eller av tveksam kvalitet. Har därför börjat tänka att en liten mini-atx-burk i bilen kanske vore smutt.

Under vintern värms bilen upp två gånger per dag för att sedan kanske sjunka till -20 grader om det vill sig illa. Förmodligen klarar datorn kylan, men hur är det med kondens? Vissa kretsar kan ju bli riktigt varma så det rör sig om rätt skapliga temperaturskillnader på ganska kort tid.

Någon som har erfarenhet eller sunda tankar? :)

Edit: Detta kanske hade passat bättre i "Övrigt" vid närmare eftertanke.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Dator i bilen - problem med kyla?

Inlägg av Fagge »

Jag hade nog limmat dit kylflänsar på alla kretsar om blir varma, & sen klarlackat hela skiten, det finns också någon form av vax som ska vara anpassat för sådana här scenarion.
Så här görs det för att skydda bilarnas styrboxar i alla fall.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

det stora problemet är elektrolykondensatorerna på moderkortet och i nätdelen. de har mycket högre esr och påverkas väldigt mycket av minusgrader. risken är inte försumbar att du drabbas av ett haveri.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Hårdiskar pallar ju iaf inte kyla
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

Ja det var en bra idé att försöka täcka moderkortet med något isolerande. Kanske montera kortet lutande så att kondensvatten rinner av istället för att samlas på de stora platta ytorna. Undrar vad som händer med kontakter och socklar. Taskigt om t.ex. ramminnenas kontakter börjar ärja.

Vad gäller hårddisken så är nog en SSD enda alternativet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har iofs använt laptops som varit nerkylda till minusgrader och det har fungerat, med riktiga hårddiskar alltså.

Har aldrig kollat rekommenderad/tillåten driftstemperatur på hårddiskar dock.

..Sen vill man nog iofs ha SSD/flash av andra skäl, främst att det vibrerar och skakar i en bil.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Detta, misstänker jag är ett o-problem, har aldrig haft problem att sparka igång maskiner som varit nedkylda i bilen, inte ens när de tagits in i var lokal.

Kondens bildas enbart på ytor som är kallare än omgivningen, när en dator startas, så blir den betydligt varmare än omgivningen, och det mycket fort.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lacka, ha extra marginaler på nätdelar mm.
Se upp för vibrationer.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Jag hade en gång en stuga jag endast besökte på helgen, var ouppvärmd vardagar vintertid, hade flera datorer där och hade aldrig problem, inga hårddiskar som crashade.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Kolla upp det där , har blåst några diskar i en bärbara när dom dratts igång i -10 o så.

Läste nått om det senare och det var inget ovanligt - ganska säker på det här
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Annars kan man ju avlägsna fukten i luften innan den når datorn.

En kompis kör med nån sånhär i sin bil på vintern och tycker att det funkar riktigt bra för att bli av med imma å elände, borde kunna göra nytta även för en dator.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164544565

Ett sätt att kanske göra det lätt för sig vore väl att ta just en bärbar dator...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Just hårddiskar är ju alltid kinkigt i miljöer som växlar mycket i temperatur och har mycket vibrationer, så har du möjlighet försök att göra datorn med Soldid-state minne i stället för mekaniska saker.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med dom storlekar som finns numera på flash för vettigt pris och så små som komprimerade ljudfiler är så känns hårddisk onödigt i en bil.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Man kan ju kika lite på hur dom gjort i skogsmaskiner, datorerna i dessa får ju utstå både värmeväxlingar och vibrationer så det räcker och blir över. Jag har plockat en hel del med en sådan, en Valmet MAXI från 1996.

Det är en ganska ordinär 486DX4/100 med 8MB RAM.
Den är byggd av någon slags krets-moduler, men det ser inte ut att vara något specialtillverkat.

Skillnaden mot datorer för inomhusbruk är:
- Sällsynt stabilt chassi.
- Istället för hårddisk har den ett 10MB(!) flash-minne.
- I lådan sitter dubbla kylfläktar som styrs av nätaggregatet.
- Lådan har även en värmeplatta som även den styrs av nätaggregatet.
- Nätaggregatet har överhettningsskydd, som ser till att det stänger ner/inte startar om datorn är för varm.

Ovanstående betyder att lådan håller en någorlunda konstant temperatur. Att hytten där datorn sitter har värme och AC hjälper förstås också.

Det största problemet jag upplevt med skogsmaskinsdatorer är att LCD-skärmar kan blir extremt slöa i -20 grader. Det är en klar fördel om man minns vilka knappar man ska tycka på så man kan börja köra medan skärmen värmer upp :-)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag har haft dator ute nu i nått år, vanlig hårddisk utan problem skärmen kan vara lite tråkig vid -30grader men den tar sig efter ett par minuter. När tempen växlar runt nolla eller när det är så är det så fuktigt så det rinner av prylarna runtikring.
Skriv svar