Förvaring av elektronikkomponenter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Förvaring av elektronikkomponenter

Inlägg av Noddan »

Hittade en gammal tråd angående detta, men då den verkar rätt död och trådrubriken inte överenstämde med innehållet beslutade jag att starta en ny. Jag måste hitta ett bättre sätt att sortera mina elektronikkomponenter, och undrar om ni har några tips.

Jag har ett mindre sorteringsskåp ifrån clas ohlson med den lilla egenheten att det inte finns något utrymme att sätta lappar i så man får tejpa lite för att få det att funka. Där har jag väl det mesta, men IC-kretsar är ett litet problem. Jag skulle egentligen vilja ha tag på såndär "tät svart frigolit" som bl.a. AMD-processorer skeppades i (iallafall på socketa-tiden), vet någon vad den heter eller vart man kan köpa?

Skulle också vilja ha tips på hur 17 man ska sortera sina motstånd, är det knarkpåsar och en låda som gäller eller? :?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi använder små små svarta lådor med fjäderlock på jobb för ytmonterat, säkert svindyra, men väldigt smidiga. Tål dock inte att åka i golvet...
typ elfa 80-045-25

Hålmonterade lagras i en "byrå" ca en meter bred och 4-5cm höga lådor. I denna står det massor av öppna plast/papperslådor med komponeter i.
typ elfa 80-026-10

Funkar bra, men tar rätt mycket plats...
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag har mina prylar i sortimentlådor från Biltema - de billigaste röda - finns i olika sorter. I början gick detta fint men nu när man börjat samla på sig en del så har det blivit att en del prylar fått ligga kvar i sina Elfa-påsar. Det känns som om det blir överkurs att försöka ordna sortimentlådor till alla prylar - det finns ju så jäkla mycket olika komponenter. Annars är jag sortimentlådebög - jag har en ganska stor (läs superstor) legosamling och har allting sorterat i sortimentlådor (bla Raaco och Curver).
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag hitta ett perfekt sortiments skåp på jula. Passar perfekt för motstånd och liknande komponenter. Funderar oxå på att ta ett till sånt skåp, skära bort mellanväggarnaoch lägga sån dära svart "skumplast" i botten, Blir perfekt för förvaring av olika kretsar. Synd bara att elfa är så dyr på skumplasten.

http://img241.imageshack.us/my.php?imag ... 2bb.th.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Såna har jag till mitt lego - Curver tror jag det är. Nackdelen är att dom är ganska dyra. Det finns minst två olika storlekar, jag tycker de minsta är bäst då de höga ganska lätt välter, å andra sidan är ju elektronikprylar inte så tunga...
_sabe_

Inlägg av _sabe_ »

DeeJayPA: Är det verkligen klokt att trycka ner kretsar i vanlig skumplast. Finns väll speciella antistat-"mattor" för den typen av kretsar.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> _sabe_

Vill man ha antistat kan man klä skumplasten med alufolie :D
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

_sabe_ det jag menar heter visst konduktiv skumplast.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=2379.htm
Ganska dyrt tyckte jag det var, Inte ett prioriterat inköp iaf.

Skåpet jag har är av märket Rubbermaid 129:- från jula.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Ah! Där har vi den ju, toppen =)

Många idéer har man fått, lite pengar har man. Får se vad det blir av allt tillsist =)
Skriv svar