Har fått planskiva, märkfärg och skavstål med posten, var ju tvungen att testa lite fastän jag inte har läst ut boken ännu
Rejält jobbigt att lyfta upp den själv på bänken, hade den vägt några kg till hade det nog inte gått...... Måste skaffa något bättre att ha den på, just nu ligger den på tre MDF bitar.
small_IMAG0463.jpg
En glad överraskning var att det följde med ett mätprotokoll, skivan är tydligen plan till 1.9um om protokollet stämmer
Speciellt bra eftersom jag beställde DIN876/0 som ska vara plan ner till 6um så jag fick alltså bättre än DIN876/00 som är 3um
small_IMAG0464.jpg
Känns lite fel att ha färg direkt på en ny planskiva...
small_IMAG0468.jpg
Mycket rollande för att få det jämt, dock funkade bläckrollern bra, bra med de inbyggda benen på rollern så att man kan lägga den utan att kladda.
small_IMAG0469.jpg
Fick hugga bort kanterna på min provgjutning, än om de bara var 5mm så var de rejält staka. Lite förvånande att det färjadde så pass ojämnt på en planfräst detalj.
small_IMAG0470.jpg
En närbild på skavstålet.
small_IMAG0472.jpg
Andra rundan.
small_IMAG0473.jpg
Femte rundan, tror dock att jag var lite för feg i mängden material som jag torg bort.
Hade tjänat tid på att ta lite djupare skär i början.
small_IMAG0474.jpg
small_IMAG0475.jpg
small_IMAG0476.jpg
Det kryper in mot mitten hela tiden.
small_IMAG0477.jpg
small_IMAG0478.jpg
Nu börjar jag äntligen få färg på hela ytan.
small_IMAG0479.jpg
small_IMAG0480.jpg
small_IMAG0481.jpg
Börjar likna något, dock har jag svårt att få till en riktig "bearing surface"
small_IMAG0482.jpg
Efter ytterligare 5 rundor så tyckte jag inte att det blev bättre, den började dessutom suga fast i planskivan fastän jag hade extremt lite färg.
Har man för mycket färg i detta lägget så blir hela biten infärgad, krävs extremt lite färg för att man ska kunna se topparna.
small_IMAG0486.jpg
Har försökt att skava i 45 grader mot förra skavningen hela tiden + att jag vridit biten 180 grader i emellanåt.
small_IMAG0487.jpg
Testade med indikatorklocka och den stod blickstilla på 0,01mm hur jag än vred den över ytan
Måste skaffa en som kan mäta 0,001mm.
Denna ytterst lilla biten tog ca 3h att få till men man kunde nog gjort det på 1.5 om man varit van.
Testade även med att lägga en vinkelhake på ytan och titta mot ljuset, man kunde i alla fall inte se något som helst ljus mellan ytorna.
Skoj att det blev hyfsat bra på första försöket, mycket tack vare boken, många bra tips i den

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.