Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Fartygsel, prisuppskattning för installation?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag måste bara fråga, men har dendär varit till samma motor eller kan den tex ha suttit på någon gammal tvåtaktare eller så tidigare? :humm:

Måste återkomma om detta som sagt...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Snabbsummering so far...
Jag mätte med skjutmått på tre mindre diselmotorer på traktorer, Diameter verkar equal to grenrörets utblås som i sin tur inte verkar större än ett enskilt cylinderutblås, vilker jag tolkar som att grenrörets utgång är det som gäller. (med en liten kvarstående reservation).

På ryssen syns det tydligt att något som verkar vara vevhusventilation är kopplat till ett uttag i slutet av grenröret på insuget så detta torde också vara korrekt (om inte direkt på skall det förmodligen vara efter detta). Det skall inte vara en sensor på insugsröret? Eller sitter den integrerad i ett uttag i slutet av (eller mer korrekt början på) grenen för insuget?

Jag går dock fortfarande bet på uttaget till avgasgrenröret då detta inte har någon direkt motsvarighet hos de mindre motorerna för arbetsfordon som kör lågkomp, men skall forska vidare kring det.
en teori är att det annars är ett tryckutjämnings uttag, men vet ej var det skall kopplas i så fall. Men mer troligt är det som sagt någon sensor.

(Edit, förtydligande: Däremot spelar det ingen som helst roll om den har större diameter)
Repen

Inlägg av Repen »

Den första mätarfickan från turbinen räknat brukar vara för en termometer för avläsning av avgastempen lokalt på plats och den andra för fjärravläsning.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det låter ju troligt...

Jag hittade en underhållsmanual! http://safety.cat.com/cda/files/2452119 ... 5-00+M.pdf

Nu tänkte jag försöka starta motorn så snabbt som möjligt så att jag får reda på om den lever. Bara att öppna luckan till motorrummet, slänga ner kylslangarna i en balja vatten och köra. Innan ska jag såklart rensa alla filter, kolla olja m.m. .m.m. Så snabbt som möjligt betyder nog att det tar nån/nåra veckor...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag slog till på skyddstrafon i alla fall, trots att det nog dröjer ett år innan jag ska koppla in den.
Inuti ser den ut så här:
IMAG0416.jpg
IMAG0415.jpg
Jag har funderat lite på belysningen (för att hålla mig till det elrelaterade). Man skulle ju som sagt vilja ha 24V så att belysningen kan gå direkt på batterierna när man är ute. Är det nån som vet någon bra infällnadsbelysning med 24 V LED? Känns som att marknaden för såna inte är så stor...

Kanske ska man ta en befintlig armatur och fixa en ersättningslampa? Sen får man ta fram en 24 V-dimmer som passar i en vanlig eldosa. Med tanke på att jag ska ha ganska många lampor och dimmrar så kan det ju löna sig att ta fram specialgrejjer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lidning

Inlägg av Lidning »

Om du menar belysning typ spotar man har i hus, kan jag rekommendera
http://www.hidealite.se/svenska/
Säljs av de flesta elgrossisterna.

Finns 24V drivdon till både 350mA dioder och 700mA.

Har installerat ett gäng i en trailer med bodel.

Är dimbara, samt har inbyggd radiomottagare, så man kan komplettera med fjärrkontroll om man vill.

Annars styr man bara med vanliga väggbrytare med impulsfjäder.

//Dan
Camel

Inlägg av Camel »

Eller så kan man seriekoppla 12V LED-armaturer i par (2 st) och ansluta till 24V.
Skriv svar