Tekniska museet vill ha din gamla mp3-spelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: Tekniska museet vill ha din gamla mp 3-spelare

Inlägg av limpan4all »

Jag har en Logitech Fotoman kamera, den var nog faktiskt först. 0,5M RAM minne 32 bilder i TIF 376*240*8 bit svart-vitt 10k SEK och RS232 för tömning.
Dyr men oj så kul att få bilder omedelbart...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fast på digitalkamerasidan måste man väl nästan ha med en tidig Sony Mavica med 3,5" floppyn, det var ju en av dom kamerorna som faktiskt blev rätt populära och dom är ju riktigt coola :)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har en Sony Mavica med 3,5" floppyn :D Den har ju optisk zoom och möjlighet att ta makrobilder som spöar många kameror än idag. Men det behövdes väl när man fotograferade med en upplösning på 640x480 :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, vi hade en Mavica på jobbet och jag älskade den just tack vare dess makro (inga som helst problem att fota märkningen på små komponenter).

Har en hel hög disketter i lådan fortfarande som är märkta 1, 2, 3 osv (för det gick åt ett gäng disketter när man höll på).

De andra kamerorna vi hade samtidigt (Kodak-kameror, DC 210, DC 240 och nån till, DC 260 tror jag) klarade bara fast inställt makro på 20 cm eller nåt sånt.

Det var lite skillnad jämfört med den Nikon F-501:a med 55 mm makro-glugg som vi hade innan (då vi plåtade med film alltså).
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

En ipod shuffle ställer man mer än gärna upp med då man blir av med skiten :D
Skickat mail om det också.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

ooh... undra om morsan har kvar Ericsson GH198... hela 20 timmars standby! (om ingen ringde) tror det var en rätt tidig GSM telefon. Jäklar vad glad jag va när jag kunde köpa Nokia 2110i istället.. som iaf gick ner i en ficka.
Senast redigerad av Paxmax 1 november 2011, 19:35:34, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har telefon som fixar 10 dagar standby i vad jag minns. Glömde den påslagen i en väska.. ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

T39 är väl svår att klå på den fronten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

När man hör om iFåne som klarar max 1 dygn så blir man fundersam..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

blueint skrev:Fanns en TV på 1980-talet som hadde inbyggt svartvitt ping-pong spel som kan vara värt att kika efter?
Grundig hade ett par varianter (på slutet av 70-talet, tror jag) med pong, tennis, squash, pistolskytte (pistolen var extra tillbehör) o.s.v. i färg, dels fanns spelet som ett kretskort som monterades invändigt i TV'n och dels tror jag det fanns en "cartridge" till en årsmodell där det också fanns text-tv som cartridge. Jag har haft ett sånt spel för inmontering men det har försvunnit underst-bakom för länge sen... Pistoltillbehöret var dessutom gjutet i verklighetstrogen form, lite lagom farligt faktiskt...
Nerre skrev:Och Dragon's Lair på CD (som PC-spel alltså). Minns när den kom som arkad-spel, vad impad man var av grafiken. Innan man insåg att det var ju bara animerade snuttar som valdes baserat på hur man spelade... :(
Det var väl Laserdisc för de animerade sekvenserna?
Paxmax skrev:ooh... undra om morsan har kvar Ericsson GH198... hela 20 timmars standby! (om ingen ringde) tror det var en rätt tidig GSM telefon. Jäklar vad glad jag va när jag kunde köpa Nokia 2110i istället.. som iaf gick ner i en ficka.
Med det enormt stora ryggsäckbatteriet som stack ut kanske 3cm under telefonen (så att man inte kunde ansluta något till kontakten nertill på telefonen) så hade man väl mer än 20 timmar?

De där gamla Ericssonlurarna var väl annars överlägsnast på taltid vilket var viktigt då man satt fast i Comviq Kompis-träsket. Det var rätt många gånger man stötte på tvåtimmarsgränsen per samtal på Ericssonlurarna, och "alla" trodde gränsen låg i Comviqs nät eftersom ytterst få samtal skedde mellan två som inte hade Ericsson. (Comviqs nät var rätt kass då det begav sig och Ericssons telefoner var nog bättre än de flesta andra på att klara halvdålig täckning, eventuellt tvivelaktig roaming o.s.v. i nätet, så det verkade som om de flesta med Comviq hade Ericssontelefoner...) :wink:

Antar att sånt som gamla mobiltelefoner går det 13 på dussinet så det är onödigt att nån som bor långt från Stockholm engagerar sig här?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har en fullt fungerande GH198! :D skulle lätt använda den om det gick att skicka SMS med den. För av någon anledning så går det bara att ta emot SMS med den.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: Det var väl Laserdisc för de animerade sekvenserna?
Ja, i arkadspelen. Men senare kom den ju för PC på CD.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Electricguy skrev:Jag har en fullt fungerande GH198! :D skulle lätt använda den om det gick att skicka SMS med den. För av någon anledning så går det bara att ta emot SMS med den.
Det var ganska ovanligt att man kunde skicka SMS i början, när nokia började lägga in det på sina telefoner så följde andra tillverkare efter, men ericsson vägrade, inte ens det uberdyra "flaggskeppet" GH337 kunde skicka SMS, den är alltså samtida med nokia 2110.

Det finns en rolig intervju när nån överkucku på ericsson blir intervjuad om varför deras telefoner ligger så långt efter, dom saknar SMS-MO (alltså skicka SMS), dom har inga melodiringsignaler och data går bara att köra i 2400bps (9600bps hos nokia) och han svarar med överlägsen stil att dom aldrig kommer att införa SMS-MO efterssom det är en onödig funktion, och melodiringsignaler, det är deras kunder inte intresserade av ändå, och 2400bps data är faktiskt nästan lika snabbt i praktiken som 9600bps..

En riktig idiot kan man sammanfatta det som, och det dröjde inte länge innan ericsson fick äta upp det och kopiera alla funktioner från nokia.

Angående digitalkamera så hade jag en Canon ION, den var riktigt tidig, lagrade bilder på analoga videodisketter, och när man skulle föra över dom till datorns att det ett digitaliseringskort i datorn man använde.

En bra sak med den kameran var att den hade en FUNGERANDE motljuskompensering, macrot var också bra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Moderna kameror saknar fungerande motljuskompensering?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, brukar fungera helt uselt i jämförelse, nu tänker jag iofs främst på kompaktkameror.
Skriv svar