Hårddiskpriser!
Hårddiskpriser!
Nu jäklar, nu verkar priserna på Hårddiskar stiga som en månraket nu när tillverkningen är stoppad i Asien.
köpte ett par WD element 2TB extern disk för lite diskräddningsjobb förra veckan för lite under 800 :-/st och jag grämde mig en smula över att de var ca 100:- billigare veckan innan och varför man inte köpte då... Nu får man vara glad om man hittar några alls under 1200:- och om man inte får igång produktionen snabbt så lär det fortsätta att stiga då alla säljare som har lager av HD passar på att höja nu.
med andra ord den ev. STIM-skatten på ca 90:-/st i framtiden är ingenting mot vad som sker prismässigt just nu på HD
köpte ett par WD element 2TB extern disk för lite diskräddningsjobb förra veckan för lite under 800 :-/st och jag grämde mig en smula över att de var ca 100:- billigare veckan innan och varför man inte köpte då... Nu får man vara glad om man hittar några alls under 1200:- och om man inte får igång produktionen snabbt så lär det fortsätta att stiga då alla säljare som har lager av HD passar på att höja nu.
med andra ord den ev. STIM-skatten på ca 90:-/st i framtiden är ingenting mot vad som sker prismässigt just nu på HD
Re: Hårddiskpriser!
Köpte för en månad sen en 3TB extern seagate från Elgiganten för 990kr när de hade erbjudande på den, det var ju ett bra köp för idag ligger den mellan 1500-2000kr!
Senast redigerad av willmans 31 oktober 2011, 23:41:10, redigerad totalt 2 gånger.
och det här är bara början om man inte får igång produktionen snabbt
hårddiskar är ju nästan lika viktiga för industrin som bröd i affärshyllan för folket - brist på sådant kan starta revolution
hårddiskar är ju nästan lika viktiga för industrin som bröd i affärshyllan för folket - brist på sådant kan starta revolution
Jo nu jäklar händer det grejer.
Det här kommer bli riktigt spännande
Jag menar hur mycket sitter det inte en hårdisk i idag? Dessutom med dagens prispress kommer vi se höjda priser på det mesta framöver.
Ska nog ta tillfället i akt och fara med lite osanning om att även kassettavgiften är en del av höjningen. Då kanske inte folk tar så lättvindigt på liknande, och även mer seriösa, saker i framtiden
Det här kommer bli riktigt spännande
Jag menar hur mycket sitter det inte en hårdisk i idag? Dessutom med dagens prispress kommer vi se höjda priser på det mesta framöver.
Ska nog ta tillfället i akt och fara med lite osanning om att även kassettavgiften är en del av höjningen. Då kanske inte folk tar så lättvindigt på liknande, och även mer seriösa, saker i framtiden
thailändarna kämpar mot naturkatastrofer, vet inte vilken i ordningen! vi svennar nojjar över vart vi ska spara det senaste avsnittet.
Företag som ständigt måste utöka sitt lagringsutrymme borde väl sitta på någon slags buffert.
Företag som ständigt måste utöka sitt lagringsutrymme borde väl sitta på någon slags buffert.
Jag har läst att man räknar med att komma i ordning efter ca 3 månader. Så ha is i magen, även om det är kallt 
Februari låter som en trevlig månad..
Februari låter som en trevlig månad..
Ja jävlar vilka priser det är nu
Min hårddisk köpte jag för månaden sedan för 690kr, nu ligger den på 1490kr.
Min hårddisk köpte jag för månaden sedan för 690kr, nu ligger den på 1490kr.
Kanske det skulle löna sig att anlägga en fabrik i Norden med stabilt klimat? Finns säkert arbetskraft och lokaler som går att anpassa.
-
limpan4all
Känns skönt att det för en gång skull kan vara lönsamt att ha hårddiskar på hyllan för kommande behov 3*2TB...
Det normala har ju annars varit att dom varit hälften så dyra när man väl har behövt dom...
Det normala har ju annars varit att dom varit hälften så dyra när man väl har behövt dom...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Känner mig nöjd med att jag hann köpa en Seagate BlackArmor med 2x1TB för 1200:- för ett par veckor sedan.
Ah, nu kanske man kan få något för den gamla nasen med två 1TB-diskar? Fast det är ju å andra sidan dumt att sälja sina extradiskar om priserna kommer vara höga ett tag. Tänk om man skulle få ett diskhaveri när det är som värst... 
Western Digital Caviar Black WD7502AAEX 64MB 750GB står 2011-11-01 i 554 SEK, i lager från 749 SEK.

Nikons fabrik översvämmad 2011-10-06
Man kan tydligt se hur priset går upp. Det kanske blir en start på nya tillverkare för hårddiskar. Ett tag vart chipstillverkningen i Japan hotad av kärnolyckan i Fukushima. Dags att tillverkningen flyttar dit det är säkert att verka. Typ, utan jordbävningar och översvämningar.
Nikons fabrik översvämmad 2011-10-06
Man kan tydligt se hur priset går upp. Det kanske blir en start på nya tillverkare för hårddiskar. Ett tag vart chipstillverkningen i Japan hotad av kärnolyckan i Fukushima. Dags att tillverkningen flyttar dit det är säkert att verka. Typ, utan jordbävningar och översvämningar.
Men enligt den kurvan så har ju priset nästan halverats sedan 2010. Hur kommer det sig att priset gått ner så mycket?
750 GB är väl knappast någon som köper längre - idag är väl fokus på 2-3 TB diskar då dessa inte kostar speciellt mycket mera.