En fas trasig bränner utrustning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

En fas trasig bränner utrustning?

Inlägg av blueint »

Det händer ibland att säkringen för en fas går sönder och spänningen hittar tillbaks via spisen eller annat som är ansluten till alla tre faser. Hamnar väl på 180 V AC?, i vilket fall som helst. Har någon varit med om att det ödelagt dator, bärbar, tv, stereo eller liknande?
Användarvisningsbild
säter

Re: En fas trasig bränner utrustning?

Inlägg av säter »

Det har hänt mig flera gånger.
Om det beror på att det "tjuvmatar" vet jag inte.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Att du får spänning genom spisen eller liknande är inget ovanligt om en fas går. Men det ska inte resultera att datorer går sönder. Antingen ha du än jäkla otur eller så kan det vara dålig kontakt i nollan vid centralen. Det kan absolut döda datorer.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Något liknande kanske?

Min klockradio och digitalboxen till tvn gick sönder när jag tappade nollan i en 16A 3-fas sladd.
Jag hade några element inkopplade på en fas (säg L1) och klockradion och digitalboxen på en annan fas (kanske L2), i alla fall så bildade de lågohmiga elementen och den högohmiga klockradion och digitalboxen en spänningsdelare mellan två faser när nollan släppte, spänningen över klockradion och digitalboxen blev så hög att de gick sönder. När jag mätte spänningen i uttaget med min högohmiga digitalmultimeter så visade den att spänningen var ca 400V. Först fattade jag inte vad det var som hade hänt. :D
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Även underspänning kan döda dåligt konstuerade nätaggregat. De är gjorde för att plocka ut den effekten som behövs och sjunker spänningen så kommer strömmen att stiga och rätt som det är så brinner något.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Även trefasmotorer kan väl brinna av att dem drar för mycket ström på de två faserna som fattas.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter som att man borde fixa ett litet projekt som kollar alla 3-faserna och nollan på alla sätt och vid problem aktiverar ett relä.

Det värsta scenariot är att tappa nollan iaf verkar det som. Näst värst är att tappa en fas för vissa 3-fas laster.

Men säger man "motorskydd" som är tänkt delvis för sådant här tycker elektriker att det är onödigt. Och du blir man fundersam.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Hur menar du med Motorskydd?

Kan du inte skaffa någon UPS till känslig utrustning? Då borde väll den ta smällen istället för din dator om olyckan är framme.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det är väl därför man byglar ihop automatsäkringar!? Det hjälper ju dock inte om en kabel går sönder.

Finns det något sätt att skydda sig mot att nollan trillar bort? Jag fick erfara en katastrof i våras när stiftet till nollan hade sjunkit in i uttaget. Kontakten såg helt fräsch ut från utsidan. Men det blev härdsmälta sen när man slog på strömmen. :|
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det ett 3-fas uttag?, för med ett 1-fas uttag så lär det inte bli mycket ström om nollan bortfaller. Om det inte går fas-till-skyddsjord, eller att annan förbrukare höjer nollan till mer än normalt. Fast det sista borde falla bort ifall stiftet för nollan är av i ett 1-fas uttag.

Tja.. varför inte UPS. Jo jag har UPS på servermaskiner. Men en del bruksmaskiner kanske man bara vill ha så att man slipper förstörd utrustning.

Kanske man kunde fixa en enkel men fungerande crowbar med två motkopplade zenerdioder?, borde ta udden av det värsta iaf, och lösa ut säkringen.
(första dioden leder normalt, den andra leder över zenerspänningen, och tvärtom nästa period)
Skriv svar