Är faserna rätt? R S T

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Är faserna rätt? R S T

Inlägg av DW »

Elverkets gubbar var här när jag snodde ström.....nä men vid installation av åskledare för min kortvågsradio. (10 år sen)
I samma veva kollade man faserna och skrev ovan för respektive säkring R S T på plåtskåpet.
Ovan för detta skrev man baklänges!!! -jag vet att någon frågade varför skriver du det och han mumlade något om
att det var baklänges från generatorn? Vill minnas han sa glöm det till mej......och det har jag gjort!
RST borde ju vara ok annars är väl vitsen borta att skriva över huvud taget. Men kan det andra varit så att gamla elgubbar
som trampat luftledning hela livet tänker generator...

Jag skall ansluta en cnc som kräver lite mer kräm och den vill ha faserna i en speciell ordning, annars larmar den.
Tänkte så här. Skruvar ur 2 inkommande o ser vilken skena som har spänning i undercentralen -märker den.
För att sedan koppla in ytterligare en +en. Är tanken bra?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Re: Är faserna rätt? R S T

Inlägg av tompa74 »

Mät tycker jag. :)

/ Tompa
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Det är bara att koppla in den jag ger dig 50% att det blir rätt.
Om det är så att den larmar så skiftar du 2 av faserna till fräsen. Det spelar ingen roll vilken fas som är vilken det är ordningen som är avgörande. Svårare är det inte. :)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

tompa74: jag äger ~12 ton maskiner, 1st multimeter en tångampermeter. Mäta, hur?

MathiasP: -jo 50% är ju rätt bra men jag misstänker att det kanske kommer upp annat skit på skärmen
som underspänning eller överspänning, sen vet jag inte vad som känner RST o vad som händer om den
ballar ur. Vill gärna minimera möjligheterna.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Inhandla en fasföljdsmätare vettja, den kan du nog ha användning för fler gånger.

/ Tompa
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Fasföljdsmätare är en bra uppfinning, kostar inte så mycket. några hundringar hos ELFA, typ.
76-647-74 393:-
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Även om du har en fasföljdsmätare så är det ingen garanti att den kommer gå.
Om det finns larm för det så kommer du att märka detta. Det finns ingen risk för att skada maskinen i såna fall. DOCK!! är det viktigt att nollan är rätt kopplad.
Kör på! :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Även om du har en fasföljdsmätare så är det ingen garanti att den kommer gå.#
Vad grundar du det på? Är fasföljden rätt, så är den väl rätt?

#DOCK!! är det viktigt att nollan är rätt kopplad.#
Tror du det finns någon nolla in? Jag har då ingen in på min "snedögda" maskin.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

TomasL :
billigt eller inte men har aldrig nyttjat något innan på 50 år, det känns som en dyr hyllvärmare.
Men jag tack för tippset!

MathiasP:
har ingen koll på hur många tåtar som finns i maskinen ännu men den matas av en universaltrafo, så nollan är jag osäker på.
Trafon står i verkstan men maskinen anländer först under veckan så jag kommer inte ihåg vad för kabel det var.
säter:
Jag jag tycker väl att det inte finns anledning att tro att elverket skrivit fel.

Ingen kommenterade min metod. Var den galet fel eller?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Det är absolut inget fel att skruva ut 2 säkringar o kolla vilken fas som är vilken. Men av erfarenhet så är det ingen ide att tänka förmycket i sånna här fall. Om du ska mata en transformator så kan jag nästan garantera dig att fasföljden inte spelar någon roll. Om du ska ha nolla till din maskin eller inte framgår av inkopplingsavvisningen.
R S T som du nämner föresten var ett antal år sen man sluta använda över 30-40år skulle jag gissa. Nu säger man L1 L2 L3 istället.
De enda gångerna jag använder fasföljdsprovare är när jag kopplar om en central så att jag får samma fasföljd när jag är färdig.

Om du är det minsta osäker så tror jag du ska anlita en elektriker som hjälper dig koppla in den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

DW en enkel krets du kan knåpa ihop själv
http://webspace.webring.com/people/gl/l ... phase.html
Bild
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

MathiasP:
trafon är märkt så omöjligt bör det väl inte vara, vi får se vad som blir möjligt.

TomasL:
det var en kul grej, skall kolla på länken.

Tack för alla era ideér, jag tror jag är nöjd så länge :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Precis som andra säger så spelar det ingen roll.
Du kan ha alla dina maskiner felkopplade eller alla rätt (om dom är kopplade via en handske). Är dom direktanslutna och alla motorer roterar åt rätt håll så är dom korrekt inkopplade.
Behovet uppstår egentligen först när du skall koppla in nya maskiner via handske eller om du lånar ut eller lånar av någon annan. Då behöver man kontrollera att fasföljden i handskarna är "rätt".
Jag har tagit för vana att mäta upp alla mina saker (en sådan här ELFA pryttel 76-455-42) och alla saker/uttag/skarvsladdar som jag kommer i kontakt med då VET jag att jag kan låna eller låna ut utan att saker brinner/skadas eller skadar någon.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

DW skrev:I samma veva kollade man faserna och skrev ovan för respektive säkring R S T på plåtskåpet.
Ovan för detta skrev man baklänges!!!
"RST" skriver väl elgubbarna för att slippa behöva skriva det längre ordet "fasföljd". I mitt mätarskåp står det "RST rätt" en bra bit från ledningarna.

Det spelar ju ingen roll om man har RST, STR eller TRS, alla är ju "rätt", förutom om man på nåt magiskt sätt ska synka nån slags radiogrej mot nollgenomgången på en av faserna eller nåt sånt och måste veta vilken fas som är vilken.

Likaså är TSR, SRT och RTS lika "fel".

(Notera vilka nördförkortningar som kommer uåå här, RST = reset, STR var grundings satellitmottagare, TRS-80 var ju Radio Shacks datorer, TSR = terminate - stay resident, SRT låter som nåt (amatör)radiorelaterat och RTS = return from subroutine :wink: :wink: )
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Nja... det spelar ju roll vid 3fas motorer... de kan gå åt fel håll..
Men om du nu har en cnc som larmar om det är fel så koppla, testa , larmar den byt 2 faser.
Larmar den även då likadant så är det något helt annat än fasföljd.

Finns ingen anledning att bygga prylar eller köpa fasföljdskännare för ett enda problem
Swech
Skriv svar