Bygga frässpindel (funderingar)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
krille356

Re: Bygga frässpindel (funderingar)

Inlägg av krille356 »

Kyls inte en dammsugarmotor av luften som den suger genom sig?

Det är väll därför som luften ur en dammsugare alltid är varm? (vilket tyder på dålig verkningsgrad i motorn)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Oavsett verkningsgrad på motorn, så omvandlas nog det mesta av den inmatade energin till värme i en dammsugare.

Jag tror inte kylbehovet blir så stort i mitt fall.
Det är ju inga höga effekter som ska tas ut.

Jag läste någonstans att varvtalet kan gå upp mot 45k r/m.
Låter det rimligt?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De äldre är nog litet långsammare men överlåter åt någon annan att svara på det.

Jo, de är som regel tänkta att kylas med genomströmmande luft så förmodligen behöver man någon typ av yttre kylmantel och någon enkel axelmonterad fläktpryl eller så om detta inte redan finnes.
Svårt att säga om den är effektiv eller inte men det borde ju gå att räkna ut med riktiga tabeller om man så önskar. Men den är rätt enkelt uppbyggd.

Åtminstone de äldre har inget skyddshölje utan skelettstomme i zinklegering, etc. vilket innebär att den inte har någon egen kylmantel om man plockar ut den.
Men de brukar inte vara speciellt känsliga. räcker säkert med en plåt trumma eller så tror jag. Blir ju förvisso varm man sällan våldsamt varm ens efter lång tids körning dock blir den troligen hetare vid hårdare belastning.

(riktiga industridammsugare och liknande är annorlunda konstruerade och har ofta andra motortyper de brukar vara uppbyggda med en eller flera (tex två eller tre) fristående fläktar i kapslat utförande för att klara mer extrema påfrestningar, några mer exklusiva varianter har radialfläktar iställetför axialfläkt.)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

persa,
"Var jobbade du CNC Viking ? Trodde inte att något Svenskt företag någonsin ägt en Hembrug"

Vi var några kompanjoner som ägde detta hightech-företag. Vi utvecklade våra egna lösningar både inom microprecision och optik. Hade ganska många patent mot slutet. Vi sålde firman 2000. Jodå, det finns allt några Hembrug i landet (som man visste om då) och det borde väl tillkommit några sen dess.

Här finns lite matnyttig info om hydrostatiskt lagrade spindlar.
Finns bl. a. data på pumptryck mm. Kolla först "Hydrostatics explained".
http://hyprostatik.de/hydrostatischespi ... ungen/?L=2

Finns frässpindlar som varvar 42 000 rpm och lagras i denaturaliserat vatten eller emulsion.
Förmågan att ta upp bearbetningskrafter är dock skral!
OBS, de har även hydrostatiska matarskruvar samt flödessystem till hydrostatiska gejdrar. Mycket intressant.

Mer info om hydrostatiska spindlar:
http://www.elkaprecision.com/applications.html

Sen har Google en intressant patentavdelning (hade ingen aning om att detta fanns) där man kan kolla uppfinningar inom allt möjligt.
http://www.google.com/patents/about/592 ... kWAAAAEBAJ
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Fina länkar det där.
Förvånande att man kör så höga oljetryck. Runt 60bar.
Det kanske är för öka upp flödet vid små lagerspel?

Nu var inte min tanke att bygga en hitech-spindel, utan en mera "normal" spindel.
Det hade varit kul om det gick bygga en spindel med acceptabel precision med enkla medel. (och måttligt med slantar)

Jag tror steg ett får bli att göra ett test med hjälp av lite skrot.
Jag behöver bestämma mig för en lämplig högvarvig motor som går att varvtalsstyra.

Jag är fortfarande inne på en dammsugarmotor, går den varvtalsstyra med en vanlig dimmer?
Är det någon som har demonterat en dammsugarmotor, och vet om det är möjligt att montera en remskiva på axeln?
Övervarvar motorn om man kör med fläkten borttagen?
krille356

Inlägg av krille356 »

Sitter det inte en varvtalsstyrning redan på de flesta dammsugare?

Har en Rolfy som har ett vred på toppen för att styra varvtalet med.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Varvtalsstyrning kräver väl feedback? Är det inte bara effekten man ställer?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

30,000 i varvtal kräver bra ballansering

dammsugarmotorer är ju enkla att varvtalsstyra, med en enkel triacstyrning så får man ju varieat varvtal, med en lite svårare kan man få feedback och hålla konstant varvtal oberoende på belastning

fan, spindlar är alltid ett svårt område, och man blir alldrig nöjd

5kw effekt är ganska mycket , kommer inte ihåg men fanns det inte modellflygsmotorer i det dom effektern?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag tror fanken det gjorde det, finns nog länk någonstans i ROV tråden tror jag. Men minns inte hur mycket den största var på dock.
Annars har man ju hela kitet i moduler med varvtalsreglering och annat vad man nu önskar till relativt billig penning om det skulle fungera. Dedär små sakerna är brutalt starka i förhållande till storleken och har mycket hög verkningsgrad, upp mot 97% för de bästa har jag för mig. Finns ju även vattenkylda tänkta för båtmodeller och liknande. :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#5kw effekt är ganska mycket , kommer inte ihåg men fanns det inte modellflygsmotorer i det dom effektern?#

Alltså, det är inte den riktiga spindelmotorn jag funderar på här.
Jag är ute efter en provisorisk billig motor, enbart för test av lagringen.
För det ändamålet borde 1kW räcka väl.

Modellflygsmotor? Menar ni att man ska ha en sådan stå och vråla?

Varvtalsstyrningen behöver nog inte vara återkopplad. Det duger nog med effektreglering.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har en gammal handöverfräs i garaget som jag köpte på Jem & Fix för några år sedan. Tror jag betalade 199 kronor för den då. Den varvar 11 000 - 33 000 RPM så du kanske kan kvista in på närmaste lågprisvaruhus och köpa en sådan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Dammsugarmotor kan man ju hitta gratis på skroten, men det fungerar nog med vad skit som helst i princip om det bara skall vara för test, kolmotorer finns ju i en mängd grejer, eller köp en 200:- borrmaskin på jula eller något så har du en fin men litet svagare motor billigt komplett med thyristor PWM och allt...

Edit: labmaster han före. :)
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag vill också prova och göra en hydrostatisk spindel, linjärlager eller skruv. Min tanke är att ha en väldigt fint slipad spindelaxel och sedan gjuta mot den med någon bra epoxyblandning. Släppmedlet blir då mellanrummet som fylls med olja och sen matar man med ett väldigt högt tryck genom ingjutna kanaler.
Min bild är att hydrostatiska lager med väldigt högt tryck är enklare än hydrodynamiska lager, eftersom olja med högt tryck kommer att utvidga huset så att olja kommer in överallt och smörjer och att man slipper handskas med ovala/excentriska spindlar eller hål i hydrodynamiska lager.

Jag är väldigt fascinerad av SKF:s sätt att tex montera propellrar på fartygsaxlar eller skarva två fartygsaxlar med OK-kopplingar:

http://www.skf.com/portal/skf/home/prod ... ink=12_1_1
http://www.skf.com/iec_documents/OKC_mount.html
http://www.skf.com/iec_documents/OKC_demount.html
http://www.skf.com/iec_documents/OKF_mount.html
http://www.skf.com/iec_documents/OKF_demount.html
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Min tanke är att ha en väldigt fint slipad spindelaxel och sedan gjuta mot den med någon bra epoxyblandning.#

Jag är nyss hemkommen från ett besök på TOS-Varnsdorf.
Här gjuter man belagen till plangejdrarna på plats. Materialet var någon form av tvåkomponents grafitblandad plast.
Man pallar helt enkelt upp den ena delen 2mm, sedan häller man i plast. Härdtid 24 timmar.

"Pinnarna" man ser är rör där man fyller i plasten.
De gula lådorna är uppsamling av det som "rinner över".
2011_08290118.JPG
Flamskavning av härdad plast.
2011_08290116.JPG
Labmaster, en sådan överhandsfräs blir nog perfekt.
Den är dessutom gjord för en viss radell belastning, och då pallar den nog en remtransmission bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Ja, det där är säkert Moglice: http://www.moglice.com/
Skriv svar