tips om 12-v fläkt och styrning?
- SeniorLemuren
Re: tips om 12-v fläkt och styrning?
Om du inte ska ha PWM kan du väl använda ett vanligt relä?
Det kanske kan fungera med den MOSFETen, men den kommer att bli varm. Fläkten drar 5A och transistorn är specad för 10A. Men det är falsk varudeklaration om man tror att den då klarar 10A. Siffran är en teoretisk siffra som sällan går att uppnå i verkligheten. Gränsen i verkligheten ligger närmare hälften - dvs 5A, men då blir den glödhet. Så jag skulle rekommendera en MOSFET som klarar minst 25A. Då behövs kylfläns. (kanske relä är en bättre idé ändå
)
Drivaren fungerar bra, men jag skulle nöja mig med en NPN-transistor...

Drivaren fungerar bra, men jag skulle nöja mig med en NPN-transistor...

En backspänningsdiod är nog bra att ha (säger jag utan att ha jättekoll på MOS-trissorna). Med den stora motorrumfläkten så är nog ett relä en bra idé, de finns också på biltema och kostar inte många kronor, och då funkar det att köra med den klenare MOS-trissan.
Tänk på att den där motorrumfläkten som drar ca 55W drar ur ett 60Ah bilbatteri på 13 timmar.
Fläkten från komplett, om specen stämmer, tar däremot minst 230 timmar på sig att dra ur ett 60Ah bilbatteri.
Skillnaden i luftflöde lär ju också vara enormt!
Tänk på att vanliga bilbatterier inte mår bra av att djupurladdas. Man ska nog ha ett "fritidsbatteri" eller liknande.
Tänk på att den där motorrumfläkten som drar ca 55W drar ur ett 60Ah bilbatteri på 13 timmar.
Fläkten från komplett, om specen stämmer, tar däremot minst 230 timmar på sig att dra ur ett 60Ah bilbatteri.
Skillnaden i luftflöde lär ju också vara enormt!
Tänk på att vanliga bilbatterier inte mår bra av att djupurladdas. Man ska nog ha ett "fritidsbatteri" eller liknande.
Ska fundera på ett relä istf MOSFET. Är det något speciellt man då tänka på vad gäller PIC och att driva ett relä från PIC:en? Hittade lite snabbt dessa, ULN2803 och ULN2003?
Bra synpunkter MiaM, jag tänkte ha någon form av laddning av batteriet, tex solcell samt ha någon form av avkänning för låg batterinivå så att jag inte kör slut på batteriet.
Bra synpunkter MiaM, jag tänkte ha någon form av laddning av batteriet, tex solcell samt ha någon form av avkänning för låg batterinivå så att jag inte kör slut på batteriet.
- SeniorLemuren
Kanske kan funka att driva ett relä med, annars räcker det med en transistor och nåot motstånd. Exempel
Finns ingen anledning att använda ULN2803 eller ULN2003 om du inte ska driva flera reläer... minst 4 stycken, anser jag, innan man börjar tänka på dessa kretsar. Annars gäller som sagt en vanlig transistor (och diod som vanligt). Finns nog minst 10.000 exempel på nätet om man googlar, t.ex:

Diod: 1n4148
Transistor: BC547B
Basmotstånd: ca 3,3 - 10k

Diod: 1n4148
Transistor: BC547B
Basmotstånd: ca 3,3 - 10k
ULN 2003 har ju darlingtontransistorer. Visserligen en piss i nilen men man klarar sig på lite lägre styrström än med en enkel transistor.
Jesse och SeniorLemuren, tack för tipsen. Det var en mycket informativ sida om reläkopplingar. Jag är förundrad över all kompetens som finns där ute och att ni står ut med mina "dumma frågor" jag kan bara ta av mig hatten och bocka och buga. Jag har lärt mig en hel del!
Skyddsdioden du har med i koppling, vad jag förstår är den till för att skydda transistorn mot den inducerade strömmen som kan (kommer) uppstå vid omslag i relät, eller hur? Hur stora strömmar pratar vi om hör egentligen?
Skyddsdioden du har med i koppling, vad jag förstår är den till för att skydda transistorn mot den inducerade strömmen som kan (kommer) uppstå vid omslag i relät, eller hur? Hur stora strömmar pratar vi om hör egentligen?
Spolen i reläet vill att det ska fortsätta gå så mycket ström som det gick när man försöker bryta strömmen. Om man inte har skyddsdioden så får man så hög spänning som krävs för att transistorn ska gå sönder.
Dioden måste i ett kort ögonblick tåla så mycket ström som reläet som mest drar, och den måste givetvis tåla 12V-spänningen. Valfri diod i 1N4004-1N4007-serien fungerar t.ex.
Dioden måste i ett kort ögonblick tåla så mycket ström som reläet som mest drar, och den måste givetvis tåla 12V-spänningen. Valfri diod i 1N4004-1N4007-serien fungerar t.ex.
OK, tack för informationen MiaM. Hatten av för alla hjälpsamma! 

Bumpar denna tråden.
Sitter med ett liknande projekt där jag vill styra en 12V fläkt från en PIC. PIC:en kör på 3.3V och fläkten drar ungefär 100mA @ 12V. PIC:en ska PWM-styra en MOSFET som matar fläkten med 12V. MEN jag har enorma problem med att förstå mig på hur jag ska hitta en MOSFET som uppfyller de krav jag har.
Transistorn ska alltså vara helt öppen när 3.3V ligger på gate och stängd när 0V ligger på gate och det är ju bara de två lägena som jag är intresserad. Vds måste klara av 12V och Idrain ska klara 100mA. Vds och Idrain är inga större problem att hitta men hur kan jag läsa ut hur gate fungerar?
Sitter med ett liknande projekt där jag vill styra en 12V fläkt från en PIC. PIC:en kör på 3.3V och fläkten drar ungefär 100mA @ 12V. PIC:en ska PWM-styra en MOSFET som matar fläkten med 12V. MEN jag har enorma problem med att förstå mig på hur jag ska hitta en MOSFET som uppfyller de krav jag har.
Transistorn ska alltså vara helt öppen när 3.3V ligger på gate och stängd när 0V ligger på gate och det är ju bara de två lägena som jag är intresserad. Vds måste klara av 12V och Idrain ska klara 100mA. Vds och Idrain är inga större problem att hitta men hur kan jag läsa ut hur gate fungerar?
Har lekt lite med en BUK555-100. Kanske skulle en sådan funka tillsammans med en logik-krets?
Bara en liten tanke...
Du får labba!
Bara en liten tanke...
Du får labba!
- SeniorLemuren
Om du använder en Mosfet driver så kan du väl använda praktiskt taget vilken Mosfet du vill, som klarar strömmen du vill ha. Kolla lite här Eller Googla på Mosfet driver. Eller Mosfet PIC, PWM PIC osv. Det finns en uppsjö av både bra och dåliga exempel.
Behöver jag en driver överhuvudtaget? Det är ju inga speciellt stora strömmar det handlar om.
Förstår inte riktigt vad drivern tillför. Läste lite snabbt på länken du bifogade och tyckte det verkar som om drivern bl.a. förstärker strömmarna in på gaten. Vad fyller detta för funktion när en FET ändå är spänningsstyrd?
Iaf, har letat runt lite på Elfa och hittade följande https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 1669_e.pdf N-FET. Om man tittar på Id/Vgs diagrammet som är på sidan 6 så verkar väl den uppfylla mina krav? Vid 0 volt på gaten så ska den vara stängd och vid 3.3V så klarar den att leverera 100mA utan problem? Gate threshold voltage ligger mellan 0.8-2V och om jag förstått det rätt så är det där den då börjar leda?
Edit: Tänker jag fel nu tro. Vad jag egentligen är ute efter är ju att när det ligger 3.3V på Gate ska Vds spänningen vara 0V så att hela spänningen(12V) ligger över fläkten. Blev osäker nu. Vad ska jag leta efter egentligen?
Förstår inte riktigt vad drivern tillför. Läste lite snabbt på länken du bifogade och tyckte det verkar som om drivern bl.a. förstärker strömmarna in på gaten. Vad fyller detta för funktion när en FET ändå är spänningsstyrd?
Iaf, har letat runt lite på Elfa och hittade följande https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 1669_e.pdf N-FET. Om man tittar på Id/Vgs diagrammet som är på sidan 6 så verkar väl den uppfylla mina krav? Vid 0 volt på gaten så ska den vara stängd och vid 3.3V så klarar den att leverera 100mA utan problem? Gate threshold voltage ligger mellan 0.8-2V och om jag förstått det rätt så är det där den då börjar leda?
Edit: Tänker jag fel nu tro. Vad jag egentligen är ute efter är ju att när det ligger 3.3V på Gate ska Vds spänningen vara 0V så att hela spänningen(12V) ligger över fläkten. Blev osäker nu. Vad ska jag leta efter egentligen?
Det finns MOSFETar som har acceptabel Ron vid 3.3 volt på gaten. Men jag känner bara till ytmonterade för ganska låga strömmar, t.ex. IRF7341 som klarar 55 volt D-S och har vid VGS=3.2 volt under 0.1 ohm Ron. Då borde den klara minst 1.5 ampere i alla fall. Denna råkar vara en dubbel MOSFET i SO8-kapsel, så parallellkopplar man den borde den ju klara 3A. (Med viss reservation för att Ron ökar vid hög temperatur och att man måste följa monteringsanvisningarna = kylande kopparytor på kretskortet)