Få fart på Li-ion ack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pejlaren

Få fart på Li-ion ack

Inlägg av Pejlaren »

Har en 18 Volts skruvdragarack som blivit stående i laddaren utan att ladderen varit på typ.. nått år... Går fan inte att ladda denna ack nu. Laddar i 18 sekunder sedan avbryter den. Späningen på acken uppgår till hiskeliga 5 volt...

Är det kört eller hur får jag fart på den?
Acken är i princip aldrig använd, utan har bara stått som resverv.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Få fart på Li-ion ack

Inlägg av MiaM »

Först en varning:
Obs att Li-ion-ackar kan bli rena brandbomben/dynamiten ifall de laddas fel.

Jag har inte labbat nåt alls med den här typen av batterier, men för de äldre NiCd och NiMh så brukar laddare vägra ladda ifall batteriet är helt urladdat, då kan det hjälpa att "förladda" varje cell lite så att batterierna har spänning inom deras normala område.

I det här fallet skulle du nog på nåt sätt helst lyckas ladda varje cell separat. Nån som kan mer om Li-ion får gärna fylla i hur man törs/kan göra sånt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ett variabelt nätaggregat med strömbegränsning och lite fantasi när det gäller inkoppling av ett par tåtar så kan det lyckas.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ja, jag vet inte. Variabelt nättagg kan ju sluta som MiaM befarar...

Det var fan bättre förr, riktiga nicd/nimh inga mysko lättviktsbatterier som bara tvärdör rakt av.. Också sägs dem ha lägre självurladdning, jo tjena acken är ju bara 1,5 år men fullständigt tvärslut fast den i princip aldrig är använd...
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror det är spänningsdelaren i laddaren som har laddat ur batteriet. Om den drar 1mA tar det ju bara några tusen timmar, d.v.s några månader, att ladda ur. Man ska inte lämna batterier i en oansluten laddare.

Men prova och lägg batteriet i en säker plats, t.ex. ugnen, och ladda med låg ström, typ 0,1A. Eftersom att det finns väldigt lite energi mellan 0V och 3,5V/cell borde det gå ganska fort att ladda den första biten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ugnen är kanske inte jättebra, ifall batteriet skulle explodera så lär ugnsglaset inte stå emot. Jag skulle nog snarare välja att ha batteriet utomhus, och tejpa fast givaren till en inne-ute-termometer på batteriet eller liknande.

Det vore nog läge att ladda varje cell med bara en liten del av dess kapacitet, och sen försöka köra med orginalladdaren.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Kan ju bli svårt att förklara sig när man behöver en ny ugn... Jag bakade bara bullar, det är helt säkert... :D

Tror jag lägger ner diverse laddningsförsök.
xxargs

Inlägg av xxargs »

en viktig fråga som jag inte ser svaren på är just vilken typ av batteri det handlar om.

LiIon-batterier har normalt skyddskretsar som öppnar batterikretsen om spänningen går för lågt och det som är kvar i batteriet skall räcka till för väldigt lång förvaring innan det når för djup laddnivå och tar skada.

en del skyddskretsar kan ha implementerar 'wake up' vilket gör att LiIon-batteriet måste sitta i laddaren under många timmar innan skyddskretsen öppnar för laddning med full styrka.

NiMh-batterier har inga sådana skyddskretsar och sitter det en mätmotstånd som drar delar av mA under något år så kan den definitivt ladda ur till en nivå där det gå sönder och kan inte räddas.

själv gjorde jag misstaget att sätta i en NiMh-batteri i en väckarklocka...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Det handlar om ett li-ionbatteri till en Hitachi skruvdragare.
Har låtit det stå i laddaren typ 12 timmar, men nada, det vill sig inte...

Skitsamma jag åker och köper ett nytt, det får stå i laddaren i bilen för den är alltid igång. Så ska väl det lilla misstaget undvikas fortsättningsvis...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Rensade bänken idag och hittade på acken i fråga, tänkte inte det minsta på att det var den som vägrade laddning utan skickade in den i laddaren. Men tamefan, den tog helt plötsligt - efter att ha legat i över 5 månader - laddning. Mätte på den efter laddning - 18,04 Volt.

Snacka om lång "återhämting" eller vad som nu behövdes? :doh:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du inte rensat bänken på över 5 månader?
Jag trodde du var pedant. :)
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Pedant? Jag? :lol:

Nä, inte mycke du... :|

Bänken är för övrigt inte rensad på flera år. Och vi snackar bara "avlastningsbänken" i garget där allt "onödigt skit" som legat i bilen hamnar...
Skriv svar