Fjärde axel, budgetversion.
Fjärde axel, budgetversion.
Jag tänkte plocka ihop en fjärde axel av saker jag redan har, tanken är att ha den för att lära mig sen kan jag köpa nån färdig om jag springer på nått bra.
Den har kostat 200:- hittills och då har jag massor med remmar och remhjul över till annat.
Återstår är att göra ett fäste till stegmotorn och sen fixa nått att sätta fast arbetsstycket i, tex en chuck.
Så måste jag ju ha en stegmotordrivare såklart.
Axeln men remjul, det var en del jobb med att få bort allt skrot som satt på axeln från början.
Remhjulet svarvade jag ur så det passar perfekt.
Stegmotorn kommer från en stor A3 skrivare. Koppligsdosan kommer få vara grunden till stegmotorfästet, det finns gängade hål som jag kan skruva fast en adapterplatta i. Utgående axeln är ganska lång och har M10 i slutet, den kan ju anpassas till nått annat om jag behöver.
Elmotorn har jag för mig satt i en tvättmaskin, den fick jag av en bekant, helt ny men jag hade ingen annan nytta av den.
Den har kostat 200:- hittills och då har jag massor med remmar och remhjul över till annat.
Återstår är att göra ett fäste till stegmotorn och sen fixa nått att sätta fast arbetsstycket i, tex en chuck.
Så måste jag ju ha en stegmotordrivare såklart.
Axeln men remjul, det var en del jobb med att få bort allt skrot som satt på axeln från början.
Remhjulet svarvade jag ur så det passar perfekt.
Stegmotorn kommer från en stor A3 skrivare. Koppligsdosan kommer få vara grunden till stegmotorfästet, det finns gängade hål som jag kan skruva fast en adapterplatta i. Utgående axeln är ganska lång och har M10 i slutet, den kan ju anpassas till nått annat om jag behöver.
Elmotorn har jag för mig satt i en tvättmaskin, den fick jag av en bekant, helt ny men jag hade ingen annan nytta av den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av POS 29 oktober 2011, 13:48:12, redigerad totalt 1 gång.
Re: Fjärde axel, budgetversion.
Ja nu får ta det för vad det är
, kan jag ha den för att lära mig och kanske gravera runda saker med så är det bra.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja finns det nåt bättre än att ta tillvara på saker och skapa nåt nytt. Lite samma stuk på mitt A-axelbygge dvs tagit vara på grunden från annan applikation. Har du någon lämplig kandidat till chuck?
Nej, bara nån borrmaskinschuck på typ 10mm.
Men det finns ju andra sätt att fästa saker på, jag hoppas jag hittar på nått bra.
Men det finns ju andra sätt att fästa saker på, jag hoppas jag hittar på nått bra.
- tecno
- Kontakt:
Tänk på att fixa till ett stödlager som du kan justera remmen med.
Som trycker på remmen från utsidan?
Jag tänkte göra fästet till stegmotorn justerbart och sen ha nån liten bult under motorn som trycker upp den.
Jag tänkte göra fästet till stegmotorn justerbart och sen ha nån liten bult under motorn som trycker upp den.
- tecno
- Kontakt:
Från utsidan ja, men alla sätt är bra.
Det viktiga är ju bara att se till att båda axlarna är paralella.
Det viktiga är ju bara att se till att båda axlarna är paralella.