Buckomvandlare, 1..20V/40A
Re: Buckomvandlare, 1..20V/40A
Några snabba tips. Se bilden.
Dock inte optimal pga separerade GND plan på vardera sida om kondingarna.
En rak genomgång utan brutna plan är mycket bättre.
Lager1: Vin -> Cap -> Mosfet -> Coil -> Cap -> Vout
Lager2: Ett stort heltäckande jordplan med många och kraftiga vior till lager1
Dock inte optimal pga separerade GND plan på vardera sida om kondingarna.
En rak genomgång utan brutna plan är mycket bättre.
Lager1: Vin -> Cap -> Mosfet -> Coil -> Cap -> Vout
Lager2: Ett stort heltäckande jordplan med många och kraftiga vior till lager1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ähum... Jag skrev ju "Jordplanen är ännu ej inritade."
Dvs avsikten är att även GND skall vara ett stort obrutet jordplan, men dessa gör jag sist då alla komponenter är på plats, då det är jobbigt att göra om. Dessutom syns det sämre då man jobbar. Ovansidan blir i stort sett obruten, förutom det gröna
Således borde jag byta plats på plinten P2 och C10, C11. Dvs att Vin kommer in på plinten, går till lyterna, sedan de keramiska, sedan drainarna på toppfeten?
Plockar in "stitching" med vior sist då allt är på plats, men eftersom detta blir ett hemmagjort kort så blir det trådar som inte bär ström lika bra som en "riktig" via.
Edit: Rött: Komponentsida, grönt: undersida. Det heltäckande kopparlagret som täcker den gröna sidan (förutom babab för Vin) är inte inritat, men det skall även förbinda GND uppe och nere. Även i vänsterkant skall röda GND vara en area - det är som sagt var inte klart ännu.

Således borde jag byta plats på plinten P2 och C10, C11. Dvs att Vin kommer in på plinten, går till lyterna, sedan de keramiska, sedan drainarna på toppfeten?
Plockar in "stitching" med vior sist då allt är på plats, men eftersom detta blir ett hemmagjort kort så blir det trådar som inte bär ström lika bra som en "riktig" via.
Edit: Rött: Komponentsida, grönt: undersida. Det heltäckande kopparlagret som täcker den gröna sidan (förutom babab för Vin) är inte inritat, men det skall även förbinda GND uppe och nere. Även i vänsterkant skall röda GND vara en area - det är som sagt var inte klart ännu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Okidoki, got you.
Hemmagjorda vior kan förstärkas med grövre genomgående tråd samt
man kan lägga ut fler vior som förstärkning. Planvior är alltid av godo.
Det blir coolt att se ditt färdiga kort från båda sidor med komponenter.
Jag tror att resultatet blir riktigt bra och verkningsgraden mycket hög,
dvs något högre än de 97.5% som du mätte upp i "fågelboet".

Hemmagjorda vior kan förstärkas med grövre genomgående tråd samt
man kan lägga ut fler vior som förstärkning. Planvior är alltid av godo.
Det blir coolt att se ditt färdiga kort från båda sidor med komponenter.
Jag tror att resultatet blir riktigt bra och verkningsgraden mycket hög,
dvs något högre än de 97.5% som du mätte upp i "fågelboet".

- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Som vanligt snyggt och pedagogiskt
>så blir det trådar som inte bär ström lika bra som en "riktig" via.
Är det för att den faktiska arean hos en genompläterad via är större än för de trådar man normalt petar i hemmagjorda kort, eller har det att göra med att de riktiga viorna är direktanslutna till ledningsplanen?

>så blir det trådar som inte bär ström lika bra som en "riktig" via.
Är det för att den faktiska arean hos en genompläterad via är större än för de trådar man normalt petar i hemmagjorda kort, eller har det att göra med att de riktiga viorna är direktanslutna till ledningsplanen?
Ser man till använda grov tråd, ca 0.6-0.8mm, och flera stycken så blir det precis lika bra som
vanliga vior, om inte bättre pga hålet är helt fyllt med koppar, där en vanlig via bara har luft.
Tråden är lödd på båda sidor så kontakten med kopparn är lika bra som vanliga vior.
vanliga vior, om inte bättre pga hålet är helt fyllt med koppar, där en vanlig via bara har luft.
Tråden är lödd på båda sidor så kontakten med kopparn är lika bra som vanliga vior.
Problemet uppstår ju då man skall simulera vior, dvs då man sätter i en tunn tråd i samma hål som en hålad komponent. Om man har vior som inte har komponenter i hålen kan man ju sätta en grövre tråd.
Personligen försöker jag hålla nere antalet hål, speciellt på kort som jag skall borra för hand..
Men nu har vi fräsen i gång igen så nu kan jag maskinborra. Inte för att det går så mycket fortare, men hålen hamnar på rätt ställe och man kan fika under tiden..
PS. Fick kondingarna i dag. Skall testa med dem i helgen.
Personligen försöker jag hålla nere antalet hål, speciellt på kort som jag skall borra för hand..

PS. Fick kondingarna i dag. Skall testa med dem i helgen.
Litet mätningar, samtliga vid 4A 24V in
Start 92,8%
Satte 1u keramisk över in och utgång, så nära som möjligt 96,4%
Bytte till en 3900u inkonding med lågt ESR 97,8%
Bytte till två 3900u inkonding med lågt ESR 97,9%
Bytte utkonding till en med lågt ESR 98,3%
Start 92,8%
Satte 1u keramisk över in och utgång, så nära som möjligt 96,4%
Bytte till en 3900u inkonding med lågt ESR 97,8%
Bytte till två 3900u inkonding med lågt ESR 97,9%
Bytte utkonding till en med lågt ESR 98,3%
-
Detta är en mycket bra och informativ tråd.
Jag gillar din sammanställning nu på slutet Anders.
Du startade med synkron likriktning ?
Jag gillar din sammanställning nu på slutet Anders.
Du startade med synkron likriktning ?
Mja... Hade jag inte blivit hetsad av er alla hade jag säkert nöjt mig med 90%.... Å andra sidan är det kul att testa vad som gör hur mycket och dokumentera. Kanske ngn anna har nytta av det i framtiden?
Nu hänger jag inte riktigt med. Du menar mätningarna? Jo en synkron buck. Det handritade schemat finns här tidigare.Du startade med synkron likriktning ?
-
sorry, jag menade tabellen i ett par inlägg upp,
ja, jag tänkte på en synkron buck, och inte med diod. hade för mig jag sett ett schema med sådan också, det är ju vanligt i monolitiska omvandlare men då kan man ju inte räkna med din fina verkningsgrad.
jag tror faktiskt att denna tråden är rätt så bra att skriva ut och spara.
ja, jag tänkte på en synkron buck, och inte med diod. hade för mig jag sett ett schema med sådan också, det är ju vanligt i monolitiska omvandlare men då kan man ju inte räkna med din fina verkningsgrad.
jag tror faktiskt att denna tråden är rätt så bra att skriva ut och spara.
Jo, synkron. Jag har dock dioden där då den ger några promille extra. Jag skall ta och sammafatta allt på webben sedan
Gör det, jag är verkligen intresserad av en bra sammanfattning.
Vilken utspänning och ström har du när du mäter effektiviteten?
Mäter i fyra steg med 24V in och 1,2,3,4A ut. Det är max för mitt labagg (och även min konstlast som blir rejält varm). Vid 24V/4A in hade jag 14,19V 6,65A ut. Spänningen mäts med en Fluke 8085A och strömmen över en Shunt (Kelvinkopplng) med en HP3456A.
Är inte 100% på den absoluta noggrannheten, även om jag kalibrerat mätarna mot en känd referens, men det spelar mindre roll eftersom det viktiga är om effektiviteten går upp eller ned då jag gör en ändring.
Har ju den Ericsson-nätdel som jag skall ha på "riktigt", men den kopplar jag in först då jag fått kortet etsat etc.
Är inte 100% på den absoluta noggrannheten, även om jag kalibrerat mätarna mot en känd referens, men det spelar mindre roll eftersom det viktiga är om effektiviteten går upp eller ned då jag gör en ändring.
Har ju den Ericsson-nätdel som jag skall ha på "riktigt", men den kopplar jag in först då jag fått kortet etsat etc.