CO² mätare för inomhusbruk, funktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

CO² mätare för inomhusbruk, funktion?

Inlägg av blueint »

Såg denna mätarserie:
http://www.automatikprodukter.se/index_ ... uxe_se.htm
(kostar 7000 SEK)

Som mäter halten CO². Som jag uppfattar det så använder den gasabsorptionsspektra för att åstadkomma resultatet. Samt något slags diffusionsmembran för att skydda mätkammaren. Är det korrekt?
Nerre

Re: CO² mätare för inomhusbruk, funktion?

Inlägg av Nerre »

Ja, CO2 brukar man i alla fall mäta spektrometriskt med IR. Det som brukar variera mellan olika modeller är hur IR-strålningen genereras. IR-dioder är visst lite halvsvåra att få att fungera i rätt våglängder, jag har hört om tillverkare som istället använder en glödtråd.

När man mäter inom vården så har man oftast en samplingsslang av diffusionsmaterial (Nafion?) som gör att gasen får rumstemperatur och samma luftfuktighet som rumsluften (annars är ju luften ut från patienten mättad med fukt och skulle ge en massa kondens som stör).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Så en gaskammare lillfingerstor gaskammare som genomstrålas av IR-lysdiod och skyddas av Nafion (?) mao?

Vad använder man för att mäta det passerade ljusspektrat?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nä, Nafion fungerar tvärtemot vad det där membranet verkar fungera. De har nog mer nåt i stil med Gores membran (som i GoreTex). Nafion släpper igenom fukt, men de skriver ju att deras membran stoppar fukt.

Man använder (såvitt jag förstått) två våglängder och jämför. Typ brygga alltså, kan jag tänka mig. Så ljussensorn kan vara bredbandig. Det räcker också med en sensor, sen växlar man mellan två ljuskällor och amplituden på den signal man får är ju skillnaden i absorbtion.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Så goretex jacka + 2x lysdiod av rätt våglängder + ljussensor = CO² mätare? ;)
(grovt)
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Nu kanske inte denna tråd handlade om priset, men om nån är sugen så kan jag rekommenderbara en CO2 sensor för 10% av det priset från m.nu.

Bild
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fungerar den bra?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jo, jag tycker att den fungerar bra. Läser av den via 1-wire till en RRD. Jag har den gamla som maxar vid 2000 ppm vilket var lite för lite i en dåligt ventilerad villa som är 100+ år men den visar ju vart problemen finns...
Reagerar snabbt bara en person går in i rummet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kan brukar räkna med att rumsluft mer eller mindre alltid har 20.9% syrgashalt, men för att "nolla" en CO2-sensor så brukar man köra luften genom en CO2-absorbent för att verkligen få noll (CO2-halten är alltså inte lika "pålitlig").
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom där såg intressanta ut
har en ihopbyggd riktig mätare för div tester, fungerar som brandlarm med

man behöver inte ha 0 kalibrering i normalt bruk, utan man kollar den i frisk luft och får ca 450 ppm
om man ska kolla luftkvaliten för människor vill säga och inte ha koll på ex vetilationsomsättningsmätningar med co2 som mätgas
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

larky skrev:Jo, jag tycker att den fungerar bra. Läser av den via 1-wire till en RRD. Jag har den gamla som maxar vid 2000 ppm vilket var lite för lite i en dåligt ventilerad villa som är 100+ år men den visar ju vart problemen finns...
Reagerar snabbt bara en person går in i rummet.
Jag bjuder på en gratis uppgradering, bara att skicka in den så ändrar jag intervallet.
Skriv svar