Letar efter information om bandspelare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Letar efter information om bandspelare.

Inlägg av SM7CZR »

Lite kopierad info:

Förmagnetisering
För att kvalitetsinspelningar på tonband överhuvud taget skall kunna utföras måste man - tillsammans med programsignalen — spela in en ohörbar hög ton
(ca 100 kHz). Denna extra signal kallas förmagnetisering eller bias. Biåsens storlek påverkar flera av bandets egenskaper, och bandspelaren har därför en omkopplare för olika bandtyper. Den kan ha två eller tre lägen för järnoxid- och kromband respektive järnoxid-ferrikrom- och kromband. I vissa bandspelare finns det dessutom en kontinuerligt justerbar förmagnetisering. Hur bias- och dolby-inställningama kontrolleras beskrivs i en separat artikel.

Frekvenskorrektion
För att en rak frekvenskurva skall uppnås, måste frekvenskurvan korrigeras både vid in- och avspelning. Olika bandtyper behöver olika korrektion. Bandspelarna har därför en korrektionsomkopplare — ofta kallad equalizer (eq) — i två eller tre lägen. Bias- och eq-om-kopplaren kan vara kombinerad, varvid apparaten får en enda bandtypsomkopplare

/ Ingvar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man använder ett filter, den sk EQ-inställningen, Ofta är den dock märkt efter bandtyper eftersom kompensationen varierar beroende på vilken typ av band man använder.
Principiellt är det så att högre frekvenser får en högre magnetisering på bandet, vilket gör att man måste dämpa de högre frekvenserna.

ELler som man skriver
The output signal voltage then increases by a factor of two for each octave rise in frequency f, so an equalization circuit must be employed to reduce the signal back to proper balance. A factor of two in voltage is 6 decibels in power, so the equalization circuit must increase its attenuation 6 dB per octave.
För att krångla till det så finns det två standarder, efter 1981 och före 1981.

Orsaken till att man ändrade standarden 1981 var att det fanns bara en tillverkare som kunde uppfylla den första standarden, därför ändrade man den så att alla andra tillverkare klarade av att uppfylla den.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Intressant. Jag ska ta och försöka sätta mig in i det här lite mer i helgen tänkte jag.

Den största anledningen till att jag undrar om allt detta är att jag ska försöka mig på
hårddisk-delayet. Antagligen blir det att prova sig fram för att finna rätt bias och filter.
Men det är ju bra att ha ett humm om det hela först. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hade faktiskt en bok i hyllan som förklarar en del, Consumer Electronics for Engineers av Philip Hoff. Snabbt kan jag se att det finns kapitel om

Tape (NAB) equalization
The magnetic-bias principle
The erase principle
The noise-reduction-principle
Tape recorder analysis
Other noise-reduction technologies

Boken brukar ha kretsschema på diverse saker. En del ekvationer brukar också finnas för den som vill konstruera något själv.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Det lät intressant.
Ca 8$ på amazon med frakt, värt en koll.
Tack för tipset!

EDIT: Äsch, de skickade så klart inte till Sverige..
Du har inte lust att plåta de sidor som kan vara intressanta månne?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kolla om den går att fjärrlåna till ditt lokala bibliotek först. Skulle det skita sig kan jag scanna in nämnda kapitel.

http://libris.kb.se/bib/5024811#more_info
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Det ordnade sig. Jag hittade denna på Amazon.
Den hade inte fått så väldans bra kritik men jag tror det räcker för mig.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

TomasL skrev:
För att krångla till det så finns det två standarder, efter 1981 och före 1981.

Orsaken till att man ändrade standarden 1981 var att det fanns bara en tillverkare som kunde uppfylla den första standarden, därför ändrade man den så att alla andra tillverkare klarade av att uppfylla den.
Ja, det stämmer, om vi bara pratar kassettbandspelare. Annars finns det betydligt fler standarder (och ostandarder).
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant det där med standardändringen 1981. Det hade jag helt missat!

Förutom de officiella standarderna så hade vissa kassettdäck på 70-talet några ostandardlägen. Jag har för mig att jag sett däck (Akai, *tror* jag) med lägen för "LN", "LH" och CrO2, där LN respektive LH var två järnoxidlägen för olika bra/dåliga järnoxidband.

För kassettbandspelare finns förutom de tre normer SM7CZR nämner även "metallband"-läge. Extremt ovanligt är att däck har både läge för ferrochrom och metall, eftersom ferrochrombanden slutade säljas i stort sett samtidigt som metallbanden dök upp.

Om du ska bygga själv så är en bra idé att först helt strunta i frekvenskorrektion och mäta upp vad du får för prestanda (brus, frekvensgång med halvsvag signal och vid vilken nivå du får klippning) vid olika nivåer på bias-signalen.

Ett trick för att få klart bättre ljud som utvecklades av Bang&Olufsen och senare licensierades till och av Dolby under namnet Dolby HX PRO var att styra biasströmmen (och frekvensgångskorrigeringen, tror jag) beroende på hur stark diskant ljudet innehåller. Vid hög biasnivå så klarar bandet inte av särskilt hög styrka på diskanten men däremot blir bruset lågt. Vid låg biasnivå blir det tvärt om, bandet klarar hög styrka på diskanten men det bruar rätt högt.

Om du har tänkt att bygga nåt där du använder gamla bandspelartonhuvuden så kan det vara läge att veta att det finns ett par olika varianter av huvuden som har olika egenskaper, dels ljudkvalité och dels hur slitstarka de är.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Bra info MiaM!
Sen finns det kombi-huvud (insp/avsp).
Brusreducering med Dolby-systemet blir kanske inte aktuellt i ditt fall?
Inställningsmöjligheter för huvudets olka lägen (azimut) osv. Mycket att tänka på. :)
Stabil hastighet...krav på drivaxlars exakhet i bandtransporten.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Ja, det är en hel del att tänka på. Brusreducering får helt klart vänta till dess att
man lärt sig behärska grunderna. När det gäller typ av huvud så blir det kort och
gott det jag kommer över. Det har varit svårt att hitta någon som tillhandahåller
huvuden men jag har fått ett tips om en svensk firma och ska ringa dom nu i
veckan och se om de även har datablad på de huvuden de säljer.

Jag har förstått att ett konstant varvtal är mycket viktigt. Just nu har jag två idéer
att lösa detta på. Den första är en uC som står för korrigeringen. Jag skulle helst
vilja hålla ett ganska lågt varvtal (allt från ca 1-250 rpm). Den andra varianten
är att hålla ett mycket högre varvtal (även uC kontrollerat), 1000-3000 rpm och
då använda raderhuvudet mer. Eller kanske till och med ha dubbla raderhuvuden
som man styr mha en VCA så man kan kontrollera hur mycket information som
raderas/stannar kvar. Om man ens kan göra så.

Jag hoppas böckerna jag beställt från Amazon kommer snart så man kan reda
ut en del frågetecken.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att det säljs en hel del huvuden på tradden, med jämna mellanrum.
Kika på Hemelektronik/Stereo&HiFi
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En hel bandspelare från elektronikåtervinningen, loppisen eller kanske bilskroten (!) kan kanske ge billigare huvud än att köpa ett löst huvud.

Just ja. Övre gränsfrekvens vid uppspelning beror på dels hur brett huvudet är, och dels vilken hastighet som magnetmediat rör sig med relativt huvudet. Det beror i sin tur på att det givetvis inte går att känna av en vågform som ryms inom huvudets bredd, eftersom en hel sinusperiod medelvärdesbildas så att det inte blir någon signal kvar.

Med bredd menas den tunna springa mitt på huvudet.

Om man inte ska köra standardband/hastigheter så kan man få rätt bra diskantkvalité även med ett "ruttet" huvud om man har rejäl hastighet.

Om du ska bygga en ekomojäng av en skrotad hårddisk så är det väl egentligen bara viktigt att undvika snabbt svaj ("flutter"). Svaj som är mycket långsammare än ekotiden lär knappast märkas. Ett tungt svänghjul kan nog göra mest nytta här. Men förresten, duger inte huvudena som brukar ingå i hårddiskar?
Skriv svar