Kan det vara lönt ? Bastu på vänt!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Kan det vara lönt ? Bastu på vänt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Där jag tränar idag (2 ggr i veckan) Filborna Arena , Helsingborg, har de fyra bastu (hur böjer man?) två på herrar och två på damsidan. :)
Dessa utnyttjas rätt lite, men står på från 6 till 21 och håller ca 75 grader.
Skulle man kunna ha en timer som ökade temperaturen från säg 55 till 75 under en 20 min.
Timern skulle aktiveras automatiskt vid dörröppning / stängning.
Skulle man kunna spara mycket el på detta sätt om den effektiva tiden var 3 timmar för 75 grader?

Jag har inte med driften att göra, men ser det som ett allmänt slöseri, som kanske kan bättras säger Lasp :D
danwi

Re: Kan det vara lönt ? Bastu på vänt!

Inlägg av danwi »

Trevligt med energisparande initiativ :)

Joså, det skulle definitivt gå att göra och det är inte svårt rent tekniskt att styra temperaturen på det sättet.

Energiförlusten är direkt proportionell med temperaturskillnaden mot omgivningen. Isoleringen styr hur mycket energi som försvinner per tidsenhet och temperaturskillnad. Om vi antar att bastun befinner sig i omgivning som håller 25 grader så är blir ju temperaturskillnaden 30 grader i stället för 50 och man borde således direkt spara 40% av energin när bastun är tom.

Det som däremot skulle hända är ju att bastun har en tröghet vilket gör att det tar en stund att värma upp den dom där 20 graderna. Frågan är hur det skulle påverka gästerna och deras vilja att använda bastun - resultatet skulle kunna bli att den inte används alls... (Och då kan vi ju spara 100% av energin :D)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Nu innehar jag själv ett gymkort men på detta gym finns ingen bastu vad jag vet, så jag har inte reflekterat just över det. Men det jag däremot tycker är lite lustigt är att vi människor har blivit så lata så vi bygger stora energikrävande stationer för att kunna gå och svettas lite 2 gånger i veckan.

Edit stavfel
Senast redigerad av gOry 27 oktober 2011, 12:15:29, redigerad totalt 1 gång.
johano

Inlägg av johano »

g0ry skrev: ... så vi bygger stora energikrävande stationer för att kunna gå och svetsa lite 2 gånger i veckan
Svetsa?? :D

/johan
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

:D ja de hade varit något, speciellt när ens egna svets är väldigt usel.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Eftersom bastun antagligen är väldigt bra isolerad så kostar det inte så mycket att hålla den varm. Det är precis som med ugnen, det kostar mest att värma upp den, men sen slår ju termostaten ifrån och slår till lite då och då.

Sen är ju frågan vart den värme som läcker ut från bastun tar vägen, den hjälper antagligen till att hålla hela anläggningen uppvärmd.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om man inte direktventilerar ut värmen så kommer förlustvärmen fastigheten tillgodo och minskar uppvärmningskostnaden med lika mycket. Ett nollsummespel med andra ord.
danwi

Inlägg av danwi »

Visst kommer värmen som läcker ut från bastun att värma lokalerna runt omkring. Stora delar av året lär det inte vara önskvärt utan måste ventileras/kylas/whatever bort för att inte göra lokalen för varm... Man kan inte ta för givet (eller egentligen över huvud taget räkna med) att värmen kommer till nytta någon annanstans, då det yttre systemets (dvs. simhallsbyggnadens) behov är frikopplade från det inre systemets (dvs. bastuns) läckage av energi.

För just en simhall har man ofta väldigt många olika saker som bidrar med värme till byggnaden: En eller flera bassänger, ett antal (varmare) bubbelpooler, några bastur, gym, etc. Det kan dessutom potentiellt vara ganska mycket folk i lokalerna vilket också bidrar med värme.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Man tackar , både för inslagen och det kreativa att koppla till SAOL.

Som sagt var det tankar, man borde ju dels ta reda på energiåtgången, dels kolla vad det tar i tid att gå från exempelvis 55 till 75 grader!

Jag badar annars bastu, både på RååBadarna och på Pålsjö. men dessa har mer koncentrerade timmar för drift.
Men jag vet att Elen är en stor på post för RååBadarna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I en simhall har man en väldigt stor avdunstning. Avdunstning äter mängder med energi.

Jag tror inte det finns nån simhall som KYLER bassängvattnet, alla värmer det. Även när det är sommar och 30 grader ute.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är isoleringens värmeförlust proportionell mot temperaturdifferensen?

* Ett test som kan ge en hint om energirögheten är att först ställa bastun på 55 °C, och sedan till 75 °C och se hur lång tid det tar. Effekt * Tid = Energi.

* Isoleringens förmåga borde kunna uppmättas genom att se hur lång tid det tar från 75 °C till 55 °C.

Du får använda en trådlös termometer eftersom både din kroppsvärme och dörröppning kommer att påverka resultatet för mycket.

Kanske man skulle fundera på värmepumpar osv?
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

limpan4all skrev:Om man inte direktventilerar ut värmen så kommer förlustvärmen fastigheten tillgodo och minskar uppvärmningskostnaden med lika mycket. Ett nollsummespel med andra ord.
Nja, det håller jag inte riktigt med om!
Möjligen om man bara ser till mängden energi som går åt.
Men direktverkande el är ju faktiskt inte effektivt kostnadsmässigt jämfört med anda värmekällor..

Jämför man direktverkande el och exvis fjärrvärme så är det väl nära nog halva priset per kw/h eller nåt sånt!?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men nu är ju inte frågan om bastun skall vara igång öht eller inte utan om man skulle tjäna något på att låta den gå ner i temperatur när ingen vistas där.

Det blir ju antagligen inte många kWh som man tjänar då. Visst skulle det blivit billigare att göra den uppvärmningen med fjärrvärme eller värmepump, men då hade man ju inte haft nån bastu alls...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Installera fjärrvärme i bastun ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fast luften från bastun vill då jag inte skicka ut i en lokal. Svett+fislukt är ju inte det fräschaste precis ;) för att inte tala om fukten!

Det bästa rent energimässigt vore att ha ett 50-100kW aggregat som man drar igång precis innan man duschar samt kanske ett par fläktar som vispar runt och en dysa som tillsätter fukt så att det är badbart när man duschat av sig. Det enda då är väl stenarna som ska hållas varma men det torde ju gå att lösa :vissla:
Skriv svar