Styrsystemsfel på NC-svarv
Styrsystemsfel på NC-svarv
Jag drog igång svarven idag efter att den stått några veckor.
Märktes inga fel och jag började svarva på en axel när det mystiska inträffade.
Det är grovsvarvning av en långslank kona, så svarvstålet ska linjärinterpoleras ca. 3mm i X - 50mm i Z.
Nu kommer det konstiga, stålet går i 45° vinkel dvs den verkar mata lika fort i X som i Z.
Den uppträder ungefär som när man kör snabbmatning, dvs den matar båda axlarna lika fort tills den ena är "hemma", därefter fortsätter Z-rörelsen till sin slutkordinat.
Vad fasen ska man börja rota i för ände?
Vad kan det vara för något som påverkar detta?
Märktes inga fel och jag började svarva på en axel när det mystiska inträffade.
Det är grovsvarvning av en långslank kona, så svarvstålet ska linjärinterpoleras ca. 3mm i X - 50mm i Z.
Nu kommer det konstiga, stålet går i 45° vinkel dvs den verkar mata lika fort i X som i Z.
Den uppträder ungefär som när man kör snabbmatning, dvs den matar båda axlarna lika fort tills den ena är "hemma", därefter fortsätter Z-rörelsen till sin slutkordinat.
Vad fasen ska man börja rota i för ände?
Vad kan det vara för något som påverkar detta?
Re: Styrsystemsfel på NC-svarv
Nu har jag gjort några testprogram för att klarlägga felet lite bättre.
Det verkar inte spela någon roll vilken lutning linjärinterpolering sker i.
Dvs ingen skillnad om den "räknar hem" X-axeln eller Z-axeln först.
Testade även med cirkulärinterpolering, men där vart det tvärstopp. Maskin slutar totalt att mata.
Här är ett blockschema över styrsystemet. Systembeskrivning av linjärinterpolatorn. Blockscema på interpolatorn. Ytterligare systembeskrivning. Det verkar som den här frekvensuppdelningen mellan axlarna inte fungerar.
Undrar vilket kort som sköter just detta?
Det verkar inte spela någon roll vilken lutning linjärinterpolering sker i.
Dvs ingen skillnad om den "räknar hem" X-axeln eller Z-axeln först.
Testade även med cirkulärinterpolering, men där vart det tvärstopp. Maskin slutar totalt att mata.
Här är ett blockschema över styrsystemet. Systembeskrivning av linjärinterpolatorn. Blockscema på interpolatorn. Ytterligare systembeskrivning. Det verkar som den här frekvensuppdelningen mellan axlarna inte fungerar.
Undrar vilket kort som sköter just detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det ingen här som kan digitalteknik som orkar hjälpa mig på traven?
Jag har hyggligt med dokumentation till denna maskin.
Säg till vilken del som är av intresse, så postar jag det.
Det vore snällt om någon kunde hjälpa mig tyda funktionsbeskrivningen.
Jag har hyggligt med dokumentation till denna maskin.
Säg till vilken del som är av intresse, så postar jag det.
Det vore snällt om någon kunde hjälpa mig tyda funktionsbeskrivningen.
Jag tycker det borde vara något av de tre interpolatorkorten.
Jag ska testa ett långskott och plocka ur QHNM105(cirkulär interpolator).
Cirkulärinterpoleringen fungerar ju inte alls.
I och med att detta är option i systemet borde det gå att plocka ur utan att linjärinterpoleringen slutar fungera.
Jag ska testa ett långskott och plocka ur QHNM105(cirkulär interpolator).
Cirkulärinterpoleringen fungerar ju inte alls.
I och med att detta är option i systemet borde det gå att plocka ur utan att linjärinterpoleringen slutar fungera.
Plockade ur cirkulärinterpoleringskortet, och se på fan, nu fungerar linjärinterpoleringen.
Jag hittade ett lite bättre blockscema på styrsystemet.
Det verkar som att interpolatorerna enbart kommunicerar via "feed pulses" och "address & instr.bus"
Vad nu det innebär? Blockscema för interpolator. Blockscema för cirkulärinterpolator. Jag kan även posta bilder på kretsschemat till cirkulärinterpolatorn, om det är till någon nytta.
Jag hittade ett lite bättre blockscema på styrsystemet.
Det verkar som att interpolatorerna enbart kommunicerar via "feed pulses" och "address & instr.bus"
Vad nu det innebär? Blockscema för interpolator. Blockscema för cirkulärinterpolator. Jag kan även posta bilder på kretsschemat till cirkulärinterpolatorn, om det är till någon nytta.
Senast redigerad av säter 27 oktober 2011, 15:46:05, redigerad totalt 1 gång.
Hej Säter!
Nu är det hög tid att ta fram kylsprayen igen. I och för sig hade jag nog tagit fram logikanalysatorn också men sådan har du väl inte så det räcket gott och väl med kylspray i ett första steg.
Nu är det hög tid att ta fram kylsprayen igen. I och för sig hade jag nog tagit fram logikanalysatorn också men sådan har du väl inte så det räcket gott och väl med kylspray i ett första steg.
Korten är rackmonterade, och jag saknar förlängningskort, så mätning och kylning direkt på kortet är svårt.
Jag ska prova att återmontera kortet få se om felet finns kvar. Det finns ju en liten chans att det var glappkontakt i kortanslutningen.
I annat fall får bege mig upp på vinden och leta efter ett reservkort.
Man blir lite nyfiken på hur en sådan här interpolator fungerar.
Hur en ensam axel styrs har jag väl lite grovkoll på, men när flera axlar ska interpoleras blir det svårare.
Det måste finnas många här som vet hur en CNC-styrning fungerar, och kanske kan förklara det mest grundläggande.
Jag ska prova att återmontera kortet få se om felet finns kvar. Det finns ju en liten chans att det var glappkontakt i kortanslutningen.
I annat fall får bege mig upp på vinden och leta efter ett reservkort.
Man blir lite nyfiken på hur en sådan här interpolator fungerar.
Hur en ensam axel styrs har jag väl lite grovkoll på, men när flera axlar ska interpoleras blir det svårare.
Det måste finnas många här som vet hur en CNC-styrning fungerar, och kanske kan förklara det mest grundläggande.
Det finns inga lysdioder alls så man kan se status på korten t.ex. vilket som är aktivt på bakplansbussen?
Eftersom systemet rullar men ger fel värden med cirkulärinterpolationskortet i så gissar jag att det kortet antingen har fel på sina utgångar ("bussbuffertar") eller på adressavkodaren vilket gör att det skickar ut data på bussen när det egentligen skall vara inaktivt eller håller vissa datalednigar låga p.g.a. fel.
Kan man köra program som berör interpolatorn steg för steg och på något sätt se vad som händer på data- och adressbussarna?
Eftersom systemet rullar men ger fel värden med cirkulärinterpolationskortet i så gissar jag att det kortet antingen har fel på sina utgångar ("bussbuffertar") eller på adressavkodaren vilket gör att det skickar ut data på bussen när det egentligen skall vara inaktivt eller håller vissa datalednigar låga p.g.a. fel.
Kan man köra program som berör interpolatorn steg för steg och på något sätt se vad som händer på data- och adressbussarna?
Nej, några lysdioder finns inte.
#Eftersom systemet rullar men ger fel värden med cirkulärinterpolationskortet i #
Som jag uppfattar det, så sätts frekvensdelningen ur funktion av någon anledning.
Som det uppför sig nu så verkar samma frekvens skickas på pulståget till båda axlarna, vilket gör att den ena "hinner hem" tidigare än den ändra.
Det kanske är som du säger, att om cirkulärinterpolatorn är trasig så ockuperar den dataledningar som används för linjärinterpolatorn?
Jag är inte så hemma på hur sådana här bussystem fungerar.
Kortet är ganska simpelt.
#Eftersom systemet rullar men ger fel värden med cirkulärinterpolationskortet i #
Som jag uppfattar det, så sätts frekvensdelningen ur funktion av någon anledning.
Som det uppför sig nu så verkar samma frekvens skickas på pulståget till båda axlarna, vilket gör att den ena "hinner hem" tidigare än den ändra.
Det kanske är som du säger, att om cirkulärinterpolatorn är trasig så ockuperar den dataledningar som används för linjärinterpolatorn?
Jag är inte så hemma på hur sådana här bussystem fungerar.
Kortet är ganska simpelt.
Kretsen i den gröna sockeln kan du se om den är av senare datum än de andra? Utbytt i efterhand = gått sönder förut = lite högre sannolikhet att det är samma fel igen 

Den socklade kretsen är märkt 7338. Jag antar at 73 är årtalet?
Alla kretsar börjar på 72 eller 73. Maskinen är en -73'a.
Vilket år slutade man med tejpade ledningsbanor?
Hur som helst, jag hivade i ett annat kort, och nu fungerar maskinen igen.
Man man är ju nyfiken varför.
Alla kretsar börjar på 72 eller 73. Maskinen är en -73'a.
Vilket år slutade man med tejpade ledningsbanor?
Hur som helst, jag hivade i ett annat kort, och nu fungerar maskinen igen.
Man man är ju nyfiken varför.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Glappkontakt, kall lödning eller nåt av chippen som har gett upp. Prova och löda om alla lödningar och tvätta kortfingrarna dvs ta ett radergummi och gnugga dessa.
Tejpade kort, bra fråga men skulle tro nån gång under 70 talet i större sammanhang.
Tejpade kort, bra fråga men skulle tro nån gång under 70 talet i större sammanhang.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Kanske prova att ta ut och återmontera den socklade kretsen också?
Nu har det uppkommit ett nytt, mycket märkligt, fel på svarven.
Det första jag märkte var att "Speed-Override" inte fungerar som den ska.
Det är en omkopplare för varvtalet på spindeln, 80%-90%-100%-112%-125%, som sitter i handpanelen.
Varvtalen på denna maskin är fasta steg enl. DIN-standard.
Den reagerar enbart på 90% där varvtalet sänks ett hack som det ska, de övriga lägena händer inget.
Jag har testat med ett program som "plockar" alla varvtal i tur och ordning, och det verkar ok.
Då borde DA-omvandlaren fungera i alla fall. Den har det varit problem med tidigare.
Nu till det konstiga.
När jag startar spåntransportören sjunker varvtalet ett hack.
Förklara det den som kan.
Start av spåntransportör sker från samma handpanel som Speed-Override.
Ni som klagar på att det skrivs för lite elektronik, här har ni något att bita i.
Kom gärna med frågor, ska jag besvara efter förmåga.
Det första jag märkte var att "Speed-Override" inte fungerar som den ska.
Det är en omkopplare för varvtalet på spindeln, 80%-90%-100%-112%-125%, som sitter i handpanelen.
Varvtalen på denna maskin är fasta steg enl. DIN-standard.
Den reagerar enbart på 90% där varvtalet sänks ett hack som det ska, de övriga lägena händer inget.
Jag har testat med ett program som "plockar" alla varvtal i tur och ordning, och det verkar ok.
Då borde DA-omvandlaren fungera i alla fall. Den har det varit problem med tidigare.
Nu till det konstiga.
När jag startar spåntransportören sjunker varvtalet ett hack.
Förklara det den som kan.
Start av spåntransportör sker från samma handpanel som Speed-Override.
Ni som klagar på att det skrivs för lite elektronik, här har ni något att bita i.

Kom gärna med frågor, ska jag besvara efter förmåga.