NTSC/PAL-konvertering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ferkovic

NTSC/PAL-konvertering

Inlägg av Ferkovic »

Hej!
Jag heter Fredrik och har brottats med ett problem ett tag nu. Jag försöker få in innehållet från gamla NTSC-videoband till datorn. Jag har försökt både att koppla videon direkt till datorn (video-in) och med min videokamera som mellanhand (som också spelar in med NTSC-format), men allt jag får är en svart-vit bild. Jag har försökt med både kompositkabel och s-videokabel, men det fungerar inte. Någonstans mellan amerikanska band, en svensk video, svensk tv, amerikansk videokamera och datorn går det snett.

Min fråga är då så klart hur man kan lösa detta? Det fungerar säkert med en multiregionsvideo, men de kostar vanligtvis runt 4000.- och det tycker jag är lite för mkt bara för en sån här sak. Dessutom tror jag att inspelningsbara dvd/video-combo kan spela in videomaterialet direkt och sedan spela in på dvd-format utan att signalerna påverkas, dvs att färgerna blir kvar. Stämmer det och vilka spelare klarar av detta?

Tack om nån kan hjälpa mig. Det enda hopp jag har kvar är att köpa en amerikansk video och sedan föra över det den vägen, men det känns lite krångligt.

Fredrik
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Går det inte att ställa om datorn till NTSC?
Ferkovic

Inlägg av Ferkovic »

jag har försökt att ställa om program som man använder sig av för video-in (t.ex. ASUS Digital VCR) till NTSC, men det fungerar ändå inte. Även då jag använt videokameran som mellanhand (video - videokamera - dator), och försökt få in det till Premiere eller Pinnacle Studio, så funkar det inte. Bilden blir bara svart/vit. Jag tror den blev svartvit redan i videokameran (alltså i överföringen videoband - Mini-DV) så därför var det ingen överraskning att den inte blev i färg då jag kopplade in den till datorn.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

om du inte har en NTSC videoband så kan du inte få ut nåt vettigt från en PAL maskin, det hjälper inte att konvertera i videokameran.

Skit IN = Skit UT

Är det många band du skall konvertera? Vänd dig till ett proffs video företag och köp din konvertering istället så blir det så bra det kan bli.
Ferkovic

Inlägg av Ferkovic »

Ok, och då kostar det säkert en jävla massa pengar. Då är det billigare att köpa en amerikansk video nästa gång man är där. Såg att Walmart hade nån för 40 dollar. Det är ju inte mkt i dessa dagar. Läste iofs i nån bok att det skulle funka ändå om man kopplade videon direkt till datorn, men det funkade ju iofs inte när jag testade. Ska inte lita på allt man läser...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja, är nog så att datorn mycket väl kan visa NTSC, men videon som är gjort för PAL inte funkar att spela upp NTSC-band. Rätt mycket som skiljer, annat antal linjer, annan fps och annat system för färgbärvågen.
Ferkovic

Inlägg av Ferkovic »

Jo, men videon klarar ju att spela upp NTSC-band och det blir färg på tv:n. Det är om man försöker göra nåt med materialet som det blir knäppt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jaha du, det va ju en annan femma. Lite dålig 'felbeskrivning' i början.
VHS:en och TV:n klarar tydligen av NTSC och du kör du med scart från VHS:en och in i TV:n? Din videokamera kunde ta emot NTSC och det blir bara SV/V tyder på fel i kablage då någon signal fattas. Den har väl bara RCA ingång? Har din VHS en dito utgång som funkar med NTSC?
Ferkovic

Inlägg av Ferkovic »

Nja, videokameran har både RCA och S-video, men det verkar inte spela någon roll.Om det är färg på tv:n så blir det ändå svartvitt när jag spelar in på kameran. Det verkar som om videon eller tv:n på nåt sätt får signalerna över till Pal eller nåt som videokameran inte kan klara att spela in. Det är säkert inte så, men så fort jag försöker spela in så blir det svartvitt. Vad menar du med "dito-utgång som funkar med NTSC"? Videon är kopplad med scart till tv:n och kameran är kopplad till tv:n. Har också testat med scart till RCA från andra videouttaget, men det blir samma resultat. Det känns som om felet ligger i kablarna, men jag är ingen hejare på alla kablar och det finns så många olika. Spelar det t.ex. roll om man har en guldplaterad (eller vad de nu heter) s-videokabel eller inte? Jag har bara testat de billigare varianterna.
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Som jag har förstått det är tillochmed bärvågen på den avkodade signalen (dvs det som går över kompositkabeln) "fel" sett från ett Europeiskt perspektiv.

När man spelar upp NTSC-video och får ut det i en sån där koax-kabel med gula RCA-kontakter - så ritas bilden upp i 60 bildrutor i sekunden, och en bärvåg på 3.58MHz. Om du sedan spelar in den signalen på ett videoband - så konverteras inte frameraten helt magiskt till 50 bildrutor per sekund och en bärvåg på 4.43MHz. Sådetså.

På den här sidan fick jag ruskigt mycket insiderinfo om hur en kompositsignal ser ut - och hur man genererar en. Skitbra!
http://www.rickard.gunee.com/projects/v ... /howto.php
Ferkovic

Inlägg av Ferkovic »

Allt som ni skrivit löser ju inte problemet på nåt sätt. Det kanske är så att det inte finns någon lösning som inte t.ex. kräver en multivideo eller en amerikansk video. Jag vill ju inte skicka in materialet till något företag, det kostar för mkt. Så om det inte går på något sätt med "normal utrustning (video, tv, data, sladdar, vkamera m.fl) så är nog det billigaste sättet att få tag i en enkel NTSC-video. Dock är jag lite överraskad att det inte funkar på nåt sätt. T.ex. så borde datorn kunna anpassa sig så att man även kan föra över NTSC-signalerna på nåt sätt, genom video-in eller nåt. Det är ju dock bara en känsla jag har, jag vet ju inte hur. Det borde vara fler som är i min situation och jag trodde därför att man hyfsat lätt kunde hitta svar på frågor och lösningar, men det verkar vara mer komplicerat än vad jag trodde.
Ferkovic

Inlägg av Ferkovic »

Jag tackar så mycket för all hjälp ändå!
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

Det hjälper inte att skaffa en NTSC-video eller en NTSC-kamera - om man inte vill konvertera NTSC->NTSC. Vill man konvertera till annat format _måste_ man ha nånting som konverterar signalerna - jag har gått till ett företag som gjorde det gratis pga brist på annat att göra mitt under sommaren. Eventuellt vill de ha ett gäng kanelbullar eller annat smaskigt som betalning.

/K
Ferkovic

Inlägg av Ferkovic »

Jaha, det var ju rätt billigt, och gott också säkert. Nja, det går att föra över NTSC-videoband med NTSC-videospelare till NTSC-kamera och sen lägga in det i datorn. Sen när det väl finns i datorn så går det att få ut på tv:n och spela in på video. Det har jag gjort, men eftersom den felande länken (NTSC-spelaren) saknas så tvingades jag till andra lösningar.
Skriv svar