Lågspänningkabel i mark, kabelval?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Lågspänningkabel i mark, kabelval?

Inlägg av prototypen »

Lägg EKLK direkt i marken så behöver du inte kunna byta.
VP rör glider INTE isär i skarvarna om de ligger i mark.
Högtalarkabel Nja, tänk även på spänningsfallet.

Protte
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Spänningsfallet har jag tänkt på och det är därför jag funderar på dimensionen. Tänkte du typ att man kör en 4G EKLK med två ledare till var pol?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kollade med den här nu: http://www.elproman.se/sv/produkter/kab ... sfall.html
5 ampere, 10 meter kabel, 2.5 kvadratmillimeter ger ett spänningsfall på 0.7 volt. Känns acceptabelt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

20m PEM för 70:- hos Cheapy och 10m "Bil- och högtalarledning AJ" från Clas Ohlson för 89:-. Billigare än så kommer jag nog inte undan för en rimligt bra installation.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag förutsätter att ni pratar om klenspänning inte lågspänning.
Muppis

Inlägg av Muppis »

5G EKLK brukar vara billigare eller liknande pris som 4G, då 5G är betydligt vanligare.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så klen den kan bli nästan, 12 volt. Nu har jag i alla fall införskaffat 10 meter PEM för 59.90 hos Cheapy. Sprang även på en liten söt fontänpump på ÖB för 99:-. Det ingick en IP44-klassad adapter på 12 volt, 1.8 ampere, 10 meter kabel mm. Helt ok :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det är nog dumt att lägga EKLK i mark eftersom det är en kabel godkänd för 230/400V men som inte får användas för 230/400V i mark. Frestelsen att ändra från 12V till 230V kan nog vara för stor.

Jag minns inte vad de heter men det finns 230/400V-kabel som är godkänd för att läggas direkt i mark utan skydd. N1XV eller EKKJ är nog sådana kablar. På byggahus.se-forumets eldel framförde någon att åtminstone vissa "gräva ner"-kablar har sämre brandklass än vanliga kablar avsedda för installation inomhus, så man bör inte göra mer än att dra dem från hål genom väggen till första bästa kopplingspunkt, eftersom brand i plasten fortsätter brinna av sig själv istället för att slockna. Jag minns inte vilken gräva-ner-kabel det gällde.

Om du ska använda högtalarkabel eller liknande så skulle jag nog också valt PEM-slang eller kanske till och med trädgårdsslang som budgetgrej. Åtminstone PEM-slang verkar tåla att vatten i slangen fryser (åtminstone "fryser lite"), tror jag.

Dra slangen så att den kommer upp på utsidan av husväggen och borra sedan bara hål för kabeln men inte slangen. Om du väljer t.ex. högtalarkabel så är det nog bra att antingen skarva utomhus på husväggen så att du får rund kabel genom hålet, eller fylla ut hålet med nån slags lim eller liknande som möss inte tar sig genom.

Om du ska köra 12V eller liknande så välj helst växelspänning. Om du kör likspänning så kommer eventuell fukt/smuts se till att anslutningar o.s.v. fräts sönder (av elektrolys), medan vid växelspänning ska det till mycket värre fuktskador innan anslutningarna skadas (eftersom elektrolysen varar i 20ms och sedan motverkas den i de nästa 20ms, växelvis). Fast växelspänning är ju ingen höjdare varken för fontänpumpen eller LED-spot'ar. Likriktarbrygga + glättning vid belastningarna? Eller kör DC hela vägen, men se till att det blir riktigt fukttätt. Vulktejp eller nåt lämpligt isolerande klegg är nog bra...
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Ska jag vara ärlig så skulle jag i ditt fall om det är 12V köra med högtalarkabel direkt i mark 1,5mm2 eller kanske 2,5mm2. Men dela upp så du kanske har 2 kablar in för spänningsfallet skull. Bara att snitta med spaden i gräsmattan och trycka ner kabeln. Visst kanske inte håller för evigt men väldigt enkelt och billigt att dra en ny kabel om något skulle hända.
Vulktejp är grymt på alla skarvar du gör.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MathiasP, nu har han ju redan ett grävt dike som han tänkte lägga kabeln i. Menar du att han ska strunta i det, fylla igen diket, och sen lägga en högtalarkabel ytligare? Verkar inte så veettigt i mina ögon... Hade varit skillnad om diket inte hade funnits.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Ja då e det klart att du ska ha rör. Men kan ju dra dubbla kablar i den istället för att ha en grov för att minimera spänningsfallet. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Bra att det blev pem-slang i slutändan. Varken vp-rör med skarvar eller fk är vattentätt, det hade garanterat blivit problem efter några år.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Han kommer ju att få kondens i röret hur mycket han än tätar, eller hur?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Kondens kan det bli, även om man tätar.
Man bör använda en kabel som tål markläggning.

Fast med bara 10 meter så är det ju ganska lätt att med kompressorn blåsa rent nån gång då och då.
Kolla efter ett år och se om det är någon kondens.

Edit: Tillägg för tydlighetens skull:
Jag menar alltså att man bör använda en markkabel i slangen.
Just eftersom det normalt blir vatten i en slang efter ett tag.
Senast redigerad av bit96 28 oktober 2011, 07:59:28, redigerad totalt 1 gång.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Kan garantera att det inte blir några problem med en kabel som ligger i vatten. Blir det några problem så kommer dom att hittas till 100% på kopplingsställen. I ett markrör får man räkna att det kommer in vatten i. Oundvikligt.
De gånger jag har påträffat en kabel som blivit skadad i mark är när en sprängsten/mackadam legat mot och klämt kabeln. I slang eleminerar man detta effektivt.
Skriv svar