Hej!
Tänker bygga en lampa med dioder inuti. Dock så vill jag att när man rör handen uppför lampan (kon-formad) så ska den lysa starkare.
Lampan skall innehålla kanske en 10-15 dioder och sensorerna runtom skall då ge olika utslag för olika avstånd, kanske t.o.n dessa http://www.hobbytronik.se/product_info. ... cts_id/150. Vet ni något om företaget?
Mina frågor :
- Att få olika antal dioder lysa beroende på avstånd (=utslag från sensorerna) kan vara lätt med mikrochip, men är inte bra på att programmera dem och undrar om ni har andra förslag på hur man kan göra. Transistor?
- Hur ska jag få ett par olika sensorer att jobba tillsammans och inte "krocka" (om den ena visar avstånd på 10cm och den andra 40cm, hur gör man då?)
Eller finns det andra sorters sensorer för avstånd, avstånden jag pratar om kommer vara ca 10-40 cm så rätt känsliga sensorer. (Ultraljudssensorer bättre kanske?)
Alla förslag /åsikter uppskattas
Hjälp med "diodlampa", rörelsestyrd styrka
Re: Hjälp med "diodlampa", rörelsestyrd styrka
Hej.
En ide för att få en ljusstapel som du önskade är en uppställning med lysdioder och sensorer enligt figuren nedan. Varje fotosensor ger utslag på ljus som studsar på handen från lysdioderna. För att göra sensorerna okänsliga för vanligt ljus får man kanske modulera ljuset samt kanske även använda infrarött ljus parallellt med det synliga ljuset. Vilka lysdioder som ska lysa kan ske enligt följande
* D3 lyser enbart om fotosensorn U3 ger utslag.
* D2 lyser enbart om fotosensorn U2 ELLER U3 ger utslag.
* D1 lyser enbart om fotosensorn U1 ELLER U2 ELLER U3 ger utslag.
Enligt samma metod kan flera sensorer och lysdioder länkas ihop. Kombinatoriken kan man realisera på flera olika sätt. Använder man fotodioder som fotosensorer skulle man kunna använda en summatorkoppling med hjälp av operationsförstärkare till varje lysdiod.
En ide för att få en ljusstapel som du önskade är en uppställning med lysdioder och sensorer enligt figuren nedan. Varje fotosensor ger utslag på ljus som studsar på handen från lysdioderna. För att göra sensorerna okänsliga för vanligt ljus får man kanske modulera ljuset samt kanske även använda infrarött ljus parallellt med det synliga ljuset. Vilka lysdioder som ska lysa kan ske enligt följande
* D3 lyser enbart om fotosensorn U3 ger utslag.
* D2 lyser enbart om fotosensorn U2 ELLER U3 ger utslag.
* D1 lyser enbart om fotosensorn U1 ELLER U2 ELLER U3 ger utslag.
Enligt samma metod kan flera sensorer och lysdioder länkas ihop. Kombinatoriken kan man realisera på flera olika sätt. Använder man fotodioder som fotosensorer skulle man kunna använda en summatorkoppling med hjälp av operationsförstärkare till varje lysdiod.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Finns ju även liknande färdiga lösningar, t ex http://www.silabs.com/products/sensors/ ... derEK.aspx
Det var en bra ide! Men lampan skall vara orörd om man kan säga så med givare runtom. Har hittat ett sätt och det kommer upp bland projekten så fort jag fått hem grejerna!
Tack så mycket för förslagen!
Tack så mycket för förslagen!