Lågspänningkabel i mark, kabelval?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lågspänningkabel i mark, kabelval?
Har grävt ett dike ute i trädgården för att leda bort takvatten. När jag ändå har slitit och grävt så tänkte jag lägga ned en elkabel för att kunna pynta lite i trädgården. Tanken är att bygga rätt generellt. Inne i pannrummet en Nexamottagare och en 12V/5A nätdel. Sen en kabel ut i diket, blir väl en kabel på 8-9 meter. I andra änden av kabeln tänkte jag sätta en liten fontänpump på runt 10 watt och ett par led-spots på 10 watt var till att börja med.
Det billigast vore väl att köpa 10 meter högtalarkabel till bil på Biltema och lägga rakt ned i jorden. Kommer det att hålla i längden? Vilken area behövs?
Det billigast vore väl att köpa 10 meter högtalarkabel till bil på Biltema och lägga rakt ned i jorden. Kommer det att hålla i längden? Vilken area behövs?
Re: Lågspänningkabel i mark, kabelval?
slang eller rör så du kan byta
vanlig vprör kostar inte mycket
vanlig vprör kostar inte mycket
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men det blir osmidigt i och med att diket går i en båge? Flexrör?
vp rör går att böja
men annars pem slang, den svarta vattenslangen som man gräver ned
allt är bättre än kabel direkt i mark
men annars pem slang, den svarta vattenslangen som man gräver ned
allt är bättre än kabel direkt i mark
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
VP-rör får det bli. Provade med ett jag hade hemma och det var inga problem att böja. Gäller bara att få till skarvarna.
Några idéer om kabeln?
Några idéer om kabeln?
Jag avråder från VP-rör i mark.
Det blir många skarvar eftersom rören är te meter långa.
En skarv kan glida isär och den kommer garanterat att läck in vatten och sand.
Vp-flex-slang på rulle är något bättre, du slipper skarvar, men slangen är tunn och tål inte mycket.
En liten sten kan klämma ihop den.
Använd vanlig PEM-slang, alltså svart tjock vattenslang. Den kostar inte många kronor per meter.
Den tål hård belastning och du kan med rejält våld knö in stela kablar utan problem vid behov.
Det blir många skarvar eftersom rören är te meter långa.
En skarv kan glida isär och den kommer garanterat att läck in vatten och sand.
Vp-flex-slang på rulle är något bättre, du slipper skarvar, men slangen är tunn och tål inte mycket.
En liten sten kan klämma ihop den.
Använd vanlig PEM-slang, alltså svart tjock vattenslang. Den kostar inte många kronor per meter.
Den tål hård belastning och du kan med rejält våld knö in stela kablar utan problem vid behov.
håller med om att pem är bra mycket bättre
men 9 m är två skarvar, det går att sätta vanliga skarvhylsor och sedan eltejp runt allt
det är bra mycket bättre än kabel direkt i backen
kabel, med vprör, då kan du ta vanlig fk instalationskabel
ett tips är att du drar med dig ett snöra eller kabel extra, så när du vill utöka lite så kan du dra ut någon kabel till
men 9 m är två skarvar, det går att sätta vanliga skarvhylsor och sedan eltejp runt allt
det är bra mycket bättre än kabel direkt i backen
kabel, med vprör, då kan du ta vanlig fk instalationskabel
ett tips är att du drar med dig ett snöra eller kabel extra, så när du vill utöka lite så kan du dra ut någon kabel till
Det behövs inte heller grovt rör för att mössen ska ha sin egen ingång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det skiljer ju ändå en del i pris mellan VP och PEM, har inte lust att lägga hur mycket pengar som helst... Just nu är jag nog inne på 2.5-kvadrats högtalarkabel (relativt kraftig och billig) i ett 16mm VP-rör.
16 mm PEM-slang kostar ca 5:-/meter.
16 mm VP-rör kostar ca 5:-/meter. Dessutom tillkommer några skarvar.
Visserligen är det lättare att köpa några VP-rör. PEM-slang säljs ofta i 50-meters-längder, men lösmeter finns att köpa.
Generellt gäller att vid förläggning i mark är den stora kostnaden själva grävningen. Det kostar tid, pengar, svett, verktyg, jordlass, lerhöger, hjulspår på gräsmattan, ojämna grusgångar, trasiga rabatter m.m. m.m. När schaktet väl är grävt så var frikostligt med slangar och rör. Det enda fel man kan göra är att lägga i för få och för smala rör/slangar.
TS skrev i sitt första inlägg: "När jag ändå har slitit och grävt..." Det tolkar jag som att TS helst inte vill göra om grävningen. Ett VP-rör är inte gjort för utomhusbruk, det tål kyla dåligt och det tål inte solljus alls. Ändarna är snart avbrutna och röret fyllt med lera.
Men med det sagt: Lägger du ner några överblivna (gratis?) VP-rör och drar i en överbliven kabel (också gratis?) blir det billigt, och det kommer säkert att hålla i många år. Och gräva några meter jord ger nyttig motion.
Fast du skulle eventuellt köpa högtalarkabel på Biltema? Deras billigaste kabel kostar 7:-/meter efter en snabb sökning, och vill du upp lite i dimension kostar det ca 15:-/meter. Det som kostar mest per meter verkar vara kabeln, förutom grävningen då.
PEM-slangen är ju inte inte dyrare än VP-röret, men så många gånger bättre.
16 mm VP-rör kostar ca 5:-/meter. Dessutom tillkommer några skarvar.
Visserligen är det lättare att köpa några VP-rör. PEM-slang säljs ofta i 50-meters-längder, men lösmeter finns att köpa.
Generellt gäller att vid förläggning i mark är den stora kostnaden själva grävningen. Det kostar tid, pengar, svett, verktyg, jordlass, lerhöger, hjulspår på gräsmattan, ojämna grusgångar, trasiga rabatter m.m. m.m. När schaktet väl är grävt så var frikostligt med slangar och rör. Det enda fel man kan göra är att lägga i för få och för smala rör/slangar.
TS skrev i sitt första inlägg: "När jag ändå har slitit och grävt..." Det tolkar jag som att TS helst inte vill göra om grävningen. Ett VP-rör är inte gjort för utomhusbruk, det tål kyla dåligt och det tål inte solljus alls. Ändarna är snart avbrutna och röret fyllt med lera.
Men med det sagt: Lägger du ner några överblivna (gratis?) VP-rör och drar i en överbliven kabel (också gratis?) blir det billigt, och det kommer säkert att hålla i många år. Och gräva några meter jord ger nyttig motion.
Fast du skulle eventuellt köpa högtalarkabel på Biltema? Deras billigaste kabel kostar 7:-/meter efter en snabb sökning, och vill du upp lite i dimension kostar det ca 15:-/meter. Det som kostar mest per meter verkar vara kabeln, förutom grävningen då.
PEM-slangen är ju inte inte dyrare än VP-röret, men så många gånger bättre.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hmm ok, var köper man Pem till det priset då? Lyckades inte hitta nått billigt via Google.
Gräva har jag inget emot, bra träning
Gräva har jag inget emot, bra träning
K-Rauta är nog inte billigast, men där finns 10 m för 59 spänn.
http://www.k-rauta.se/Pages/Product.asp ... Catalog%29
http://www.k-rauta.se/Pages/Product.asp ... Catalog%29
Rinkabyrör säljer billigt och fraktfritt. Fast de tar ut 2^7 kr i exp.avgift.
Hör med någon rörmokare, de kan ha kortare längder som de säljer billigt.
Hör med någon rörmokare, de kan ha kortare längder som de säljer billigt.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Just K-rauta har jag inte i närheten... Men kollade på Cheapy, 69.95 för 20 meter. Känns billigt, det får det bli!