för att användas vid skogsarbete. Bilder och projekttråd lovas när jag kommit igång!
Kriterier:
-Ljusstark, helst >2000 lumens
-Batteridrift vid full effekt och sträng kyla >3h
-Flera linser och dioder med tungvikten på brett flodljus men även åtminstående en lins med längre räckvidd
-Batteriet ska kunna laddas hemma
-Vikt är inget större problem sålänge det totalt väger mindre än 3kg och det mesta av vikten kan ligga i en ryggsäck
Färdig att köpa hittade jag bara en pannlampa som uppfyller dessa kriterier nämnligen LEDX COBRA II http://ledx.se/produktspecifikationer/

Problemet är att den kostar ~6500:- och jag tror att om jag bygger en själv får jag en inblick i elektronikens värld och kan även laga och förbättra den bättre med tidens gång då jag vet hur den är uppbyggd. Men det är så mycket jag inte vet och säkert lika mycket som jag tror att jag vet men inte riktigt stämmer så därför behöver jag hjälp av er experter.
Jag har tänkt att använda ett mellan 4 och 6 Cree LED XP G lysdioder som ger uppemot 493 lumens per diod vid framspänningen 3.6V och strömmen 1500mA.
Dessa dioder förses med olika linser för att ge en bred ljusbild som samtidigt kan fokusera långt fram. För strömförsörjningen tänkte jag använda en eller flera Li-ion ackumalatorer. Dessa behöver jag kunna ladda upp hemma.
Frågor:
1. Hur gör man för att koppla ihop alla dioderna med batteriet, seriekoppla eller parallellkoppla vilket är bäst?
2. Jag har förstått att den inte är den bästa lösningen att använda motstånd för att hålla strömmen på rätt nivå utan man använder en (strömregulator?) hur fungerar den och hur räknar jag ut vilken jag behöver i en serie eller parallellkoppling?
3. Är det lätt hänt att förstöra lysdioder om man lödar nära dem?
Super tacksam för svar!