LED-Pannlampa med bred ljusvinkel och mycket hög ljusstyrka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
kysc

LED-Pannlampa med bred ljusvinkel och mycket hög ljusstyrka

Inlägg av kysc »

Hej jag är en komplett nybörjare på elektronik (minus det jag läst på internet och lärt mig på gymnasiefysiken) hursomhelst tänker jag bygga en LED-pannlampa
för att användas vid skogsarbete. Bilder och projekttråd lovas när jag kommit igång!

Kriterier:
-Ljusstark, helst >2000 lumens
-Batteridrift vid full effekt och sträng kyla >3h
-Flera linser och dioder med tungvikten på brett flodljus men även åtminstående en lins med längre räckvidd
-Batteriet ska kunna laddas hemma
-Vikt är inget större problem sålänge det totalt väger mindre än 3kg och det mesta av vikten kan ligga i en ryggsäck

Färdig att köpa hittade jag bara en pannlampa som uppfyller dessa kriterier nämnligen LEDX COBRA II http://ledx.se/produktspecifikationer/
Bild

Problemet är att den kostar ~6500:- och jag tror att om jag bygger en själv får jag en inblick i elektronikens värld och kan även laga och förbättra den bättre med tidens gång då jag vet hur den är uppbyggd. Men det är så mycket jag inte vet och säkert lika mycket som jag tror att jag vet men inte riktigt stämmer så därför behöver jag hjälp av er experter.

Jag har tänkt att använda ett mellan 4 och 6 Cree LED XP G lysdioder som ger uppemot 493 lumens per diod vid framspänningen 3.6V och strömmen 1500mA.
Dessa dioder förses med olika linser för att ge en bred ljusbild som samtidigt kan fokusera långt fram. För strömförsörjningen tänkte jag använda en eller flera Li-ion ackumalatorer. Dessa behöver jag kunna ladda upp hemma.

Frågor:
1. Hur gör man för att koppla ihop alla dioderna med batteriet, seriekoppla eller parallellkoppla vilket är bäst?
2. Jag har förstått att den inte är den bästa lösningen att använda motstånd för att hålla strömmen på rätt nivå utan man använder en (strömregulator?) hur fungerar den och hur räknar jag ut vilken jag behöver i en serie eller parallellkoppling?
3. Är det lätt hänt att förstöra lysdioder om man lödar nära dem?

Super tacksam för svar!
jarib34

Re: LED-Pannlampa med bred ljusvinkel och mycket hög ljussty

Inlägg av jarib34 »

Generellt sett är motståndskoppling det enklaste man kan göra rent designmässigt, har både för och nackdelar. Fördelar: Billigt, enkelt. Nackdelar: Låg flexibilitet, ingen vidare kontroll över strömmen.

Cree LED XP G har redan en vid vinkel, så jag är kritisk till ifall du kommer behöva några speciella linser verkligen, tänk på att man även tappar ljusstyrka när ljuset passerar igenom en lins. Personligen, ur min amatörmässiga synvinkel, tycker jag att du ska försöka se till att helt enkelt vinkla lysdioderna individuellt tills du uppnår önskad ljusfokusering och nöja dig med ett tunt skyddsglas.

Man kan bygga enkla drivare med transistorer som blir strömgeneratorer, tänk dock på att om du ska ha framspänning 3.6V (vilket motsvarar en litiumcell) så behövs lite extra spänning utöver detta för drivkretsen, kanske behöver du istället använda 4st NiMH 1.2V-batterier (4.8V batteripack). Den spänning som skiljer mot framspänningen kommer bli förlust.

Parallell vs seriell: Beror på hur bra kontroll och vilken batterispänning du har. Tänk på att var diod kommer ha ett spänningsfall på ca 3.6V över sig. Lysdioder har ganska lösa tillverkningsmarginaler så helst ska man matcha dem ifall man kopplar i serie så man får samma ljusstyrka. Detta blir även ett problem vid parallellkoppling med motstånd ifall man inte accepterar skillnader i ljusstyrka, då rekommenderas en drivare per lysdiod.

Lödning: står specat i databad hur länge dioden klarar viss temperatur, som med alla halvledare försämras den vid hög värme för länge.

Har inte tid att skriva mer tyvärr. Jag hoppas mitt röriga inlägg gjort det lite mindre rörigt för dig. :) MvH
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: LED-Pannlampa med bred ljusvinkel och mycket hög ljussty

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

kolla runt lite så hittar du div motsvarande trådar

jag hadde kört med 18650 batterier
färdiga drivers
lysdioder med så mycket lumen per watt som möjligt
ingen reflektor för flood
en lysdiod med reflektor