Använda fax som skrivare?
Använda fax som skrivare?
Hej,
Jag har en brother fax-1840C som jag tänkt använda som kopiator.
Det jag undrar är om man även kan använda den som skrivare
om man kopplar den direkt till ett modem i datorn och använder ett program som Hylafax?
Eller måste man ut på telefonnätet först och sedan tillbaka in i faxen vilket inte är möjligt för mig.
Jag har en brother fax-1840C som jag tänkt använda som kopiator.
Det jag undrar är om man även kan använda den som skrivare
om man kopplar den direkt till ett modem i datorn och använder ett program som Hylafax?
Eller måste man ut på telefonnätet först och sedan tillbaka in i faxen vilket inte är möjligt för mig.
Re: Använda fax som skrivare?
Du behöver nog generera ringsignal. Ev ev strömbegränsad 40 V DC.
fanns små lådor som "emulerade" en teleförbindelse förr, hade det på tidigare jobb just för att testa faxar med.
Likspänningsnivån är nog inte så kritisk.
Om du har lite tur och lyckas lura faxen och ett gammalt faxmodem så kan du kanske klara dig med säg t.ex. 12V från datorn och ett lämpligt seriemotstånd (som du kanske lämpligtvis lägger en konding över).
Eftersom telefonportar alltid ska vara galvaniskt skiljda så borde det gå bra att ta 12V från den dator som modemet är kopplat till (eller från modemets strömförsörjning, dessutom är 12V inte en kritisk spänning).
Om du har ultramegatur så funkar det till och med utan spänning. Prova det först.
Tricket är att dels säga åt faxen att "jag håller på att prata telefon nu och vill övergå till att ta emot ett fax utan att lägga på och ringa upp igen", och säga samma sak fast "skicka fax" till faxmodemet.
Tänk på att fax ofta har rätt rutten bildkvalité.
EDIT:
Det verkar som om den där på nåt sätt kan kopplas direkt till dator - annars skulle det knappast finnas XP-drivers å sånt?
http://welcome.solutions.brother.com/BS ... x1840c_all
(ursäkta att jag skriker men ovanstående verkar vara värt att läsa innan man ger sig på nåt annat
)
Om du har lite tur och lyckas lura faxen och ett gammalt faxmodem så kan du kanske klara dig med säg t.ex. 12V från datorn och ett lämpligt seriemotstånd (som du kanske lämpligtvis lägger en konding över).
Eftersom telefonportar alltid ska vara galvaniskt skiljda så borde det gå bra att ta 12V från den dator som modemet är kopplat till (eller från modemets strömförsörjning, dessutom är 12V inte en kritisk spänning).
Om du har ultramegatur så funkar det till och med utan spänning. Prova det först.
Tricket är att dels säga åt faxen att "jag håller på att prata telefon nu och vill övergå till att ta emot ett fax utan att lägga på och ringa upp igen", och säga samma sak fast "skicka fax" till faxmodemet.
Tänk på att fax ofta har rätt rutten bildkvalité.
EDIT:
Det verkar som om den där på nåt sätt kan kopplas direkt till dator - annars skulle det knappast finnas XP-drivers å sånt?
http://welcome.solutions.brother.com/BS ... x1840c_all
(ursäkta att jag skriker men ovanstående verkar vara värt att läsa innan man ger sig på nåt annat
Tack för alla svar hittills.
Nu har jag läs igenom en massa pdf:r från länken men på alla ställen så ser jag att man ska ansluta usb-kabeln som inte jag har. Sedan vet jag inte var man ska kunna ansluta den på faxen för det finns inga usbuttag på faxen.
Kanske går med någon adapter eller så funkar det inte på min modell eftersom manualerna var till 4-5 liknande modeller.
Får annars testa med ett modem i datorn om några veckor om inte någon har något bättre förslag.
Nu har jag läs igenom en massa pdf:r från länken men på alla ställen så ser jag att man ska ansluta usb-kabeln som inte jag har. Sedan vet jag inte var man ska kunna ansluta den på faxen för det finns inga usbuttag på faxen.
Kanske går med någon adapter eller så funkar det inte på min modell eftersom manualerna var till 4-5 liknande modeller.
Får annars testa med ett modem i datorn om några veckor om inte någon har något bättre förslag.
Vad finns det för uttag på den då? Bara ett för telelinje och inget annat?jwte skrev: Nu har jag läs igenom en massa pdf:r från länken men på alla ställen så ser jag att man ska ansluta usb-kabeln som inte jag har. Sedan vet jag inte var man ska kunna ansluta den på faxen för det finns inga usbuttag på faxen.
Jag är en fattig studentsodjan skrev:> ...om inte någon har något bättre förslag.
Köp en skrivare.
Uttagen som finns är en ingång för ström, en ingång för telelinjen (LINE RJ-?? 6-pin), en utgång för telelinjen (EXT RJ-?? 2-pin, lika kontakt som ingången) och en till den inbyggda telefonluren.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det går att få nya skrivare för typ 500:-
Då blir det troligtvis både färg och snyggt
Swech
Då blir det troligtvis både färg och snyggt
Swech
Går att få dom gratis med, jag försökte skänka bort ett gäng skrivare förut, men ingen nappade.. (svartvita lasrar, svartvita bläckisar och ett par färgbläckisar)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Inte lär du bli rikare med att strula med en gammal fax, pappret till eländet är relativt dyrt och håller ej någon längre tid innan det bleks bort.Jag är en fattig student
Jag hade inte tänkt investera ett enda öre i den. Den ska bara skriva ut/kopiera scheman och andra tillfälliga papper. Färgpatroner och papper har jag redan, när det är slut slänger jag faxen och använder skolans skrivare istället.tecno skrev:Inte lär du bli rikare med att strula med en gammal fax, pappret till eländet är relativt dyrt och håller ej någon längre tid innan det bleks bort.Jag är en fattig student
Men de är väl ändå vanligt A4 papper i denna och inte sånt thermopapper likt kvitton!
Så om du får igång den för ~0kr så varför inte, själv har jag ingen aning om hur man emulerar en telefonlinje men de ska bli intressant att se ifall du lyckas!
Så om du får igång den för ~0kr så varför inte, själv har jag ingen aning om hur man emulerar en telefonlinje men de ska bli intressant att se ifall du lyckas!
>...Men de är väl ändå vanligt A4 papper i denna och inte sånt thermopapper likt kvitton!...
Det är också vad jag tror och vanligt A4 har man lite här och var.
Det är också vad jag tror och vanligt A4 har man lite här och var.