Jag sitter här i den skånska myllan med MPLAB IDE, pic16f690 och en 32,768 kHz kristall och är sugen på att skapa något..har lite planer men de behöver jag inte tråka ut er med här, än så länge..

Vad jag först tänkte reda ut är att få min pic att hålla reda på hur många sekunder som passerar. Detta genom att låta Timer1 inkrementera med en 32,768 kHz kristall och generera ett interrupt.
Innan jag börjar koda i assembler (vilket jag är hyfsat hemtam i sen mina högskoleår) så tänkte jag reda ut begreppen lite grann vad gäller extern kristall, tycker att databladet från Microchip är informativt men det är ändå lite frågetecken.
Ok, here it goes.
1) För att det hela ska funka så måste ju Timer1 veta att den ska inkrementera på kristalloscillatorn och inget annat. Detta görs enligt databladet med T1OSCEN=1, dock med tillägget "If INTOSC without CLKOUT oscillator is active" (s. 77). Betyder detta att jag ska ställa interna oscillatorn i läget INTOSCIO, dvs FOSC = '100'? Detta skulle väl i så fall göra att all exekvering av instruktioner i koden görs med frekvensen som väljs för den interna oscillatorn och asynkront med det så kommer det ett interrupt från Timer1 varje sekund?
2) Om mina antaganden i första frågan är korrekt så kommer nästa fråga, är valet mellan LFINTOSC och HFINTOSC en "smaksak"?
3) Timer1 är 16 bitar och ger interrupt på varje overflow, dvs när den slår om från 65535 till 0. För att få overflow var 32768:e gång så kan man väl antingen använda prescaler och dela med 2 eller sätta TMR1H<7>=1 vid varje overflow?
4) På sidan 78 i databladet för mikrokontrollern så står det "Table 3-1 shows the capacitor
selection for the Timer1 oscillator." men den tabellen innehåller inget sånt matnyttigt alls. Har sett application notes från Microchip som rekommenderar 22 pF så tänkte väl prova med det som en första ansats.
5) Interrupt-rutinen med flagg-reset och sådant tror jag att jag har koll på.
Så ja, det var de första frågorna som jag kommit på här..är mycket tacksam för svar..