sitter och bygger en liten vindmätare som är baserad på en Arduino Pro Mini(ATmega 328) Vindmätaren jag har skickar ut en puls per varv den gör och de pinnar på Arduinon som har interrupt stöd används redan för seriekommunikation mot en GSM modul. Jag har tidigare använt just Maxims DS2423 för att räkna pulser och fungerat fin fint men nu har tydligen(eller rättare sagt för några år sedan visade det sig:) ) har Maxim lagt ned den som produkt. Så nu undrar jag vad jag kan använda istället?
Smidigast hade ju vart om ATmegan haft en räknaringång eller stöd för interrupt på fler pinnar men det har den inte. Så enklast tänkte jag är att ha en liten extern krets som räknar antalet pulser den får in från vindmätaren och sedan läser jag av den en gång i sekunden eller liknande(helst via något serieports baserat, typ SPI eller i2c). Så tänkte kolla om det finns några bra tips?
PS. nu när jag skrev detta kom jag på att för all del borde nog ett enkelt shiftregister fungera rätt bra, har ju 12 IO pinnar som jag inte nyttjar just nu och det skall nog mycket till i vind om den skall hinna snurra mer än 2^12 varv på en sekund