Hur hålla rätt på sladdar på arbetsbänken?

Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Hur hålla rätt på sladdar på arbetsbänken?

Inlägg av Klas-Kenny »

Det blir ju att man har många sladdar liggande på arbetsbänken i labbet, till oscilloskop, labbagg, funktionsgeneratorer, multimetrar, lödstationer osv osv.
Dessa lyckas ständigt trassla ihop sig och vara allmänt ivägen tycker jag.

Någon som har några tips kring hur man kan slippa detta på något bra vis?
Jag är inte så sugen på att alltid koppla ur och lägga undan sladdar när de inte används... Dessutom händer samma sak under labbandet.

Såhär ser det ut på mitt bord för tillfället, och då är det helt nystädat, men ändå tar alla sladdar upp massor med yta.
IMG_20111023_214733.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Hur hålla rätt på sladdar på arbetsbänken?

Inlägg av Micke_s »

På jobbet brukar jag lägga proberna över oscilloskopet så de ligger på baksidan. Lödsladden kanske man kan göra samma sak med.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

alltid ett besvär

nu har jag arbetsbord med lödpennan längs till höger, då är den kabeln utanför bordet

sedan har jag rack med instrumenenten till höger om bordet, och då kan man ha kablarna på vettig sätt där, ska bara ordna lite krokar med, när jag får rummen ur :oops: :vissla:
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ja, hyllor på arbetsbordet är klockrent att smälla upp instrument och prylar på. Häng upp kablarna på krokar på sidorna på hyllplanen. Då får du mer arbetsyta på bordet också. Förutsätter ju iofs att du får plats med någon hyllkonstruktion.
Nerre

Inlägg av Nerre »

En ide (om instrumenten står på fast plats) är kanske att ha rör under som man hänger ner sladdarna i.

Min första tanke var att helt enkelt ha hål i bordsskivan, men det finns viss risk att två sladdar som hänger bredvid varandra trasslar in sig i varandra då. Men genom att ha t.ex. 25 eller 32 mm vp-rör som "fack" för sladden försvinner risken för trassel.

En till fördel med rör är ju att man kan montera det vinklat (har man bara hål så kommer ju sladdarna att hänga rakt ner) eller man kan t.o.m bocka det S-format eller liknande (fast det kanske blir svårare att få ner sladden då).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju ingen dum idé!
En spontan tanke dock, man vill ju inte att proberna ska kunna ramla igenom hålen, och då krävs det ju att hålet är mindre än själva proben, men hur får man då igenom den första gången? :humm:
Går ju klart lösa med ett spår att trä in sladden genom, men det känns inte så värst smidigt...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tänkte mig att sladdens "mitt" ska ner i hålet, så sladden hänger som en ögla ner i hålet.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha, du menar så! :tumupp:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hmm. man kanske skulle försöka få tag i en sån där urgammal telefonväxel där alla tampar var utdragbara och när man släppte dom så rullades dom in i sitt hål. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De fungerade just så att de gick ner genom bordet och där satt ett hjul med en tyngd på. I alla fall de jag har sett "öppnade".
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Så man kan säga att de där växeldamerna satt omväxlande och lyfte tyngder hela dagarna (och nätterna) :D
Skriv svar