"Modbus är ett protokoll ursprungligen framtaget av Modicon 1979 för användning med företagets PLC-baserade system.
Protokollet har blivit en de facto-standard och är ett av de vanligaste kommunikationssätten för industriell elektronik och system för automation. Det vanligaste är att protokollet används med RS-485, men det finns även varianter för Ethernet och TCP/IP (Modbus TCP)."
Jag hade ingen aning var det var för nått, bara ett svårt ord som dök upp ibland i trådar om fräsar och styrning av dom.
Nu har jag fått ett modbus-kort som jag ska använda till en av mina fräsar och då passar jag på att försöka göra en guide hur man får igång kortet och kopplar in olika saker till det.
Det är alltså inte bara "for dummies" utan av en också.

Kortet ( som JB förmodligen kommer saluföra) har ett utbyggnadskort för fler ut/in-gångar samt fyra st relän.
För koppling mot datorn kan man använda USB, RS232, RS485.
Man kan spänningsmata huvudkortet via USB även om man kopplar in det mot datorn med tex RS232, vilket jag har valt att göra till att börja med.
För att bara köra via USB finns en drivrutin, jag har inte provat det ännu, då får man en RS232-port via USB.
Kortet har 16 optoisolerade ingångar varav 2st har snabbare optokopplare (exaka data på snabbheten vet jag inte)
Sen finns 12 optoisolerade utgångar varav 4st är direktkopplade mot reläna.
Har jag fattat rätt så är alla ut/ingånar digitala.
Enligt manualen ställde jag in följade inställningar i mach3, men efter lite tester så kryssade jag ur dom inringade.
Var dom ikryssade så blev inte ut/ingångarna i kronologisk ordning utan siffrorna hoppade runt.
Nu är utgång1=PIN0, utgång 2=PIN1 osv
COM-porten ställda jag in så den matchade mot mach3:s inställningar. Jag fick inte ingång det direkt så jag testade mig fram och när jag slog av FIFO så funkade komunikationen mellan datorn och kortet. Mach3 har en test av komunikationen så man ser att det funkar, här har jag byglat input1 mot GND.
Under input Signals ställde jag in några ingångar,
PIN1=0
PIN2=1
PIN3=2
Modbus kort blir port 0 i mach3 som ni ser på mina inställningar.
Så jag har alltså fått igång kortet och ställt in några ingångar som tex skulle kunna vara home-brytare eller nödstopp som exempel.
När jag har testat fler saker fyller jag på i det här inlägget, jag ska ju så klart sätta fart på dom fyra reläer som finns och sen har jag en induktiv givara att testa.
Så har jag en enkel rotationsencoder som jag tänkte att man skulle kunna bygga MPG till en pendant av, den ska testas mot kortet också!
Är det nån som är kunnig och ser nått som inte är så bra som tex överföringshastighet eller liknande så säg gärna till så jag kan rätta till det.