Många svar!
Nerre: Hade ingen tanke på att använda resistorer. Tänker att det kanske tar för mycket ström från tavlan, men stora motstånd skulle ju iofs kunna fungera.
rehnmaak: Resistorer seriekopplade på ingångarna verkar vara den enklaste lösningen, även om det inte känns helt okej. Då känns det snyggare med spänningsdelning. Har för mig att jag hört något om <1mA på AVR och några mA på PIC för skyddsdioderna, har dock ingen källa.
Jag vet tyvärr inte hur mycket tavlan kan lastas, men om man har en AVR utan matning inkopplad så stör det tavlans funktion (den har dock överlevt

). Jag gissar på att det är någon mA för att driva AVR:en genom skyddsdioderna och då kanske det funkar om man bara får in uA.
Swech: Smart trick att köra common emitter med pull-up:en. Dock samma problem som med resistorerna att det drar lite ström hela tiden, iofs skulle ett shift-register göra det också. Tänker att jag kanske kan skippa esd-skydd eftersom allt kommer sitta inuti tavlan.
MiaM: Köpte en avr med många pinnar innan jag kom på att jag hade spänningsskillnader, så ingångar har jag. Kändes lite som att om jag ska ha avancerade kretsar utanför får de gärna använda några pinnar, men ser att det verkar finnas buffrar som kan konvertera ner spänningen och då slipper jag egen konvertering. Smart med hög enable och att mata från båda källorna.
Tycker det verkar smidigast med nmos kopplad common-source med avr:ens interna pull-up eller buffrar som kan göra nivåkonvertering (även om de kommer dra lite ström hela tiden men då kanske har esd-skydd). Letade runt lite på elfa och electrokit efter kapslar med flera nmosar i, men jag hittade inga. Finns de inte eller heter de något lurigt? Jag försökte med transistornät (inga träffar) och drivkretsar (bara bipolära eller effektmosfet).