Slakta mikrovågsugn
Re: Slakta mikrovågsugn
@Thorped, Kan du se någon mikrokontroller på styrkortet ..?
@ochkl0620, Ser ingen transformator. Så en möjlighet är att denna är en switchomvandlare som genererar högspänningen (oftast 4 kV).
@ochkl0620, Ser ingen transformator. Så en möjlighet är att denna är en switchomvandlare som genererar högspänningen (oftast 4 kV).
Jag vet inte om det är sanning eller påhitt, men jag har hört nåt rätt löst rykte om folk som sköt fåglar med magnetron+parabolantenn eller nåt sånt. USCH...GiK skrev:Jaga "Silverfiskar" så klart. Får jag inte följa med ut i skogen och:shock: skrev:- Magnetron (vad ska man med den till )
jaga älg så............jagar jag silverfiskar med megatroner.
-
rikkitikkitavi
eftersom mikron (magnetronen) reglerar uteffekten genom on/off (någon sekunds pulsbredd) är det ju så att alla komponenter är ratade för full effekt, men man kanske dimensionerar ner kylningen något.
Inet mycket dock...
Nya ugnar verkar innehålla en switchad nätdel som ersätter den gamla järnklumpen - som blueint länkar till.
gamla MOTar...:
(http://wiki.4hv.org/index.php/Microwave ... ransformer, http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mot/index.html), denna ger både glödtrådssröm (ca 6V) och anodspänning(ca 2,3kV) till magnetronen.
om man lindar om trafon borde man ju få en rejäl nätdel , switchad på 1-2 kVA? det jag minns är att det är rätt bra isolering primär/sekundär.
Det måste nästan vara en halv/helbrygga ?
kan ni kolla vad det är för dioder/fetar som sitter på kylflänsen?
en sådan här skulle man teoretiskt använda som svetsinverter, men lite jobbigt att linda sekundären kanske...
Inet mycket dock...
Nya ugnar verkar innehålla en switchad nätdel som ersätter den gamla järnklumpen - som blueint länkar till.
gamla MOTar...:
(http://wiki.4hv.org/index.php/Microwave ... ransformer, http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mot/index.html), denna ger både glödtrådssröm (ca 6V) och anodspänning(ca 2,3kV) till magnetronen.
om man lindar om trafon borde man ju få en rejäl nätdel , switchad på 1-2 kVA? det jag minns är att det är rätt bra isolering primär/sekundär.
Det måste nästan vara en halv/helbrygga ?
kan ni kolla vad det är för dioder/fetar som sitter på kylflänsen?
en sådan här skulle man teoretiskt använda som svetsinverter, men lite jobbigt att linda sekundären kanske...
:shock: MiaM skrev:Jag vet inte om det är sanning eller påhitt, men jag har hört nåt rätt löst rykte om folk som sköt fåglar med magnetron+parabolantenn eller nåt sånt. USCH...
Ja Mia, det är "fegt" och skuta fågel med magnetronen+parabolantenn.
Men å andra sidan, vet man inte vad man använder en parabolantenn till, så
är det upp till var och ens fantasi (sjuka fantasi) att göra något av den.
Ni behöver inte oroa er, jag gav bort magnetronen till en kompis på fyllan igår 
blueint: Mikrokontroller, ja, om det är den med typ 30 ben på varje sida
Nu ska jag löda isär ALLT! Har precis varit på Kjell & Co och köpt 1,5meter kopparfläta.
blueint: Mikrokontroller, ja, om det är den med typ 30 ben på varje sida
Nu ska jag löda isär ALLT! Har precis varit på Kjell & Co och köpt 1,5meter kopparfläta.
Tror du kan få ut mer om du modifierar delarna snarare än löder isär dom.
I synnerhet borde den gå att flasha om den till att göra andra saker. Vad är det för mikrokontroller som sitter på den? foto?
Vad del (5) gör skulle vara intressant?
Del (6) verkar vara mer än en vanlig nätdel. Borde kunna styras?
I synnerhet borde den gå att flasha om den till att göra andra saker. Vad är det för mikrokontroller som sitter på den? foto?
Vad del (5) gör skulle vara intressant?
Del (6) verkar vara mer än en vanlig nätdel. Borde kunna styras?
Sant, men jag ska löpa isär lite för att få det mer lätt hanterligt. Återkommer angående namn på mikrokontrollen...
(5) Troligtvis avstörningsfilter mot elnätet
(6) Switchagg för anodspänning och glödspänning till magnetronen
(6) Switchagg för anodspänning och glödspänning till magnetronen