Skall ev ha en automatsäkring (eller porslin) för en maskin. Väljer jag porslin är ju 1x3 rätt givet.
Men om jag väljer Automatsäkring 20A C 1-pol, vad är fördelen med att välja Automatsäkring 20A C 3-pol.
Eller finns det krav som säger annat. Jag vill ha tröga!
Automatsäkring 20A C
Re: Automatsäkring 20A C
Om du menar skillnaden mellan 3st 1-pol mot 1st 3-pol så är en 3-pol bättre eftersom den bryter alla faserna till maskinen även vid bara fel på en av faserna.
Det beror lite på vad man ska säkra av. Generellt är 3st 1pol billigare. Brukar använda dessa tex till spis. Däremot om man har tex en kompressor värmepump eller någon annan 3fas motor är det en klar fördel att köra 3pol för att inte riskera maskinen om den inte klarat att gå på 2 faser.
-
-=Fullmoon=-
Det är lag på att har man automatsäkringar så ska alla faser brytas till 2-3fas maskiner. Man får ej ha 3st 1 pol brytare.
- DW
- Kontakt:
Tack för svaren,
jag får väl lita på -=Fullmoon=- och det som talar för det samtidigt är väl att bryta
alla faser även vid fel på en fas, som tidigare påståtts.
Skilljer det mycket eller är det samma tröghet i 20A C som trög i porslin?
jag får väl lita på -=Fullmoon=- och det som talar för det samtidigt är väl att bryta
alla faser även vid fel på en fas, som tidigare påståtts.
Skilljer det mycket eller är det samma tröghet i 20A C som trög i porslin?
För det första finns det ingen lag som nämner något om elsäkerhet. Lagen säger endast att anläggningen ska vara säker. Däremot har vi en standard som man BÖR följa. Om man tittar i standarden står det inget om att säkringarna måste hänga ihop. Däremot står det att om man har en brytare skall denna vara allpolig, bryta alla faser samt eventuellt nolla. Men det är inte samma sak som automatsäkringar.-=Fullmoon=- skrev:Det är lag på att har man automatsäkringar så ska alla faser brytas till 2-3fas maskiner. Man får ej ha 3st 1 pol brytare.
Låter vettigt, annars hade det ju inte vart tillåtet med vanliga smältsäkringar.