spänningsregulator 8V till 9V
spänningsregulator 8V till 9V
tjena!
Jag köpte just en 80W Gitarrrörförstärkare för 500 spänn som jag tänkte fiffla med för att lära mig ett och annat.
Min första plan är att bygga in en effekt som kräver 9V. Jag tänkte sno spänning från glödspänningen som är ca 6V AC (ca 8V DC). Jag har ingen koll på regulatorer och stabilisatorer. Så det har blivit en bra start när det gäller lärandefasen.
Hur gör man för att få ut dessa 9V. Det måste väl gå på något vis?
Jag likriktar och glättar först, sen är det nåt hokus pokus jag måste göra.
Tack på förhand! (om jag får några svar)
Jag köpte just en 80W Gitarrrörförstärkare för 500 spänn som jag tänkte fiffla med för att lära mig ett och annat.
Min första plan är att bygga in en effekt som kräver 9V. Jag tänkte sno spänning från glödspänningen som är ca 6V AC (ca 8V DC). Jag har ingen koll på regulatorer och stabilisatorer. Så det har blivit en bra start när det gäller lärandefasen.
Hur gör man för att få ut dessa 9V. Det måste väl gå på något vis?
Jag likriktar och glättar först, sen är det nåt hokus pokus jag måste göra.
Tack på förhand! (om jag får några svar)
Re: spänningsregulator 8V till 9V
Hej Tokfan!
Du verkar göra skäl för din signatur
. Om du har 6V AC som du likriktar så får du ut 8,48V ostabiliserad DC. Vill du få till 9V stabilicerad spänning av dessa åtta komma fyrtioåtta volt så får du minsann trolla med knäna.
Det du kan göra är att bygga en spännigsdubblare som ger dig 2 x 6 V som du sedan ansluter till en spänningsstabilisator, exempelvis LM7809. Men det finns betydligt bättre lösningar för att åstadkomma 9V och det enklaste och snabbaste är att kivsta iväg till närmaste lågprisvaruhus eller bensinmack och köpa en väggvårta som ger 9V.
Du verkar göra skäl för din signatur

Det du kan göra är att bygga en spännigsdubblare som ger dig 2 x 6 V som du sedan ansluter till en spänningsstabilisator, exempelvis LM7809. Men det finns betydligt bättre lösningar för att åstadkomma 9V och det enklaste och snabbaste är att kivsta iväg till närmaste lågprisvaruhus eller bensinmack och köpa en väggvårta som ger 9V.
Du behöver mest troligt inte göra något alls, jag skulle bli förvånad om inte din effekt går igång på 8,48V under förutsättning att strömmen räcker till. Var noga med polariteten bara så att plus och minus hamnar rätt 

Nu blir det väl inte mer än ca 7.2 volt, då likriktardioderna tar bort 2 x 0.6 volt också.
Men det kan nog funka även på 7.2 volt, men du behöver en bra kondensator om det inte ska brumma.
(beror på strömförbrukningen och känsligheten för brum på matningen)
Men det kan nog funka även på 7.2 volt, men du behöver en bra kondensator om det inte ska brumma.
(beror på strömförbrukningen och känsligheten för brum på matningen)
Ett alternativ är att höja spänningen (byta trafo) och istället sänka spänningen till förstärkare, om det är bra eller dåligt beror på bland annat hur mycket ström förstärkaren vill ha 

tack för många bra tips. väggvårtan vore ju smidigast. fast jag tänkte försöka utvecklas på det elektroniska planet, så det blir nog någon utsvävning.
Spänningsdubbling:
Det behövs ytterligare en elektrolyt efter dubblingen.
(ej med på schemat).
Det behövs ytterligare en elektrolyt efter dubblingen.
(ej med på schemat).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 19 oktober 2011, 22:54:34, redigerad totalt 1 gång.
Tänk bara på att du förmodligen är inne och mecklar med högspänningen.
Glödtråden är ju ibland ansluten till katoden på rören.
Glödtråden är ju ibland ansluten till katoden på rören.
coolt!!
Ja inga fingrar där de inte ska vara. har otrolig respekt för de där krafterna
Ja inga fingrar där de inte ska vara. har otrolig respekt för de där krafterna
Jag tror att du klarar det utan spänningsdubbling.
6,3 Volt AC blir ungefär 8,5 Volt DC efter likriktning.
Risken är eventuellt att du får en aning brum om pedalen kopplas på en känslig ingång
på gitarrförstärkaren.
Lycka till med experimetet, jag antar att du har en multimeter!
6,3 Volt AC blir ungefär 8,5 Volt DC efter likriktning.
Risken är eventuellt att du får en aning brum om pedalen kopplas på en känslig ingång
på gitarrförstärkaren.
Lycka till med experimetet, jag antar att du har en multimeter!

Brum vill jag hålla mig ifrån. Det är ju en ingång den kopplas på. Går det inte bara att glätta bort det med kondingar?
Kör multimeter och har t.o.m ett gammalt 60-tals oscilloskop om det skulle behövas. En lärare pratade om nån regulator som höll konstant 9V spänning fast latjade med strömmen även om inspänningen låg under. (jag kanske fattade fel) får fråga när jag träffar honom om nån vecka.
Kör multimeter och har t.o.m ett gammalt 60-tals oscilloskop om det skulle behövas. En lärare pratade om nån regulator som höll konstant 9V spänning fast latjade med strömmen även om inspänningen låg under. (jag kanske fattade fel) får fråga när jag träffar honom om nån vecka.
Du fattade nog fel. Inspänningen måste ligga några volt över för att få stabil utspänning.En lärare pratade om nån regulator som höll konstant 9V spänning fast latjade med strömmen även om inspänningen låg under. (jag kanske fattade fel) får fråga när jag träffar honom om nån vecka.
Ja jag tycker det låter ganska ologiskt. får snacka med honom igen på måndag.