Funderingar kring min rörförstärkare
Funderingar kring min rörförstärkare
Äger en Audio innovation 500 och har ett litet problem med denna. Saken är att när jag stänger av förstärkaren så efter ca 10-15 sek så kommer en någon form av strömspik i högtalarna. Denna spik låter inte (knäpper) utan iakttar du baselementet så ser du att membranet "hoppar" till ganska kraftigt. Detta är ju inte bra i förlängningen så jag undrar vad som ger detta fenomen? Är det någon kondensator som läcker eller vad tror ni? Har löst problemet tillfälligt med ett relä som bryter högtalarutgången när jag slår av apparaten. Tanken är att jag vill ha en "ren" signalväg ut till högtalarna utan relä.
Schema finns här: http://drtube.com/schematics/ai/ai500-89-4.gif om någon orkar komma med förslag.
Schema finns här: http://drtube.com/schematics/ai/ai500-89-4.gif om någon orkar komma med förslag.
- prototypen
Re: Funderingar kring min rörförstärkare.
Det behövs ett schema på förstärkaren också, den nätdelen segnar ner bara.
Protte
Protte
- prototypen
Ett av slutrören får för sig att kräma på för fullt under power down och troligen är det fel i konstruktionen eller så är det fel på någonting.
Tänkte föreslå ett relä till spänning D till utgångstrafon men det finns nog inga vettiga (billiga) relän som pallar 380VDC.
Man måste in och mäta vad som händer under powerdown.
Protte
Tänkte föreslå ett relä till spänning D till utgångstrafon men det finns nog inga vettiga (billiga) relän som pallar 380VDC.
Man måste in och mäta vad som händer under powerdown.
Protte
Borde inte en standby-switch lösa detta problem?
Exempel:
http://www.emailtom.org/schematics/band ... _schem.gif
När man stänger av stärkaren tar man ju standbyswitchen först, sen strömbrytaren för stärkaren.
Exempel:
http://www.emailtom.org/schematics/band ... _schem.gif
När man stänger av stärkaren tar man ju standbyswitchen först, sen strömbrytaren för stärkaren.
ok,jag förstår. Att börja felsöka kräver att man vet alla rätta värden. Det jag har att gå på är det schema jag bifogat. 380V är ju hög spänning men strömmen är väl ganska låg? Hade misstanke om kondensatorerna 220uf 400V om dom kunde vara boven? Kan säga att värmeutvecklingen från rören är väldigt stor och kondingarna sitter väldigt dumt till och blir ganska utsatta för strålningsvärmen från rören.
Då det inte verkar vara så stor "effekt" på den där spänningspulsen som uppträder en stund efter att du har stängt av förstärkaren tycker man det borde gå att ordna så att t ex en relativt lågohmig lastresistor kopplas in parallellt över högtalaren när spänningsmatningen till förstärkaren bryts.
Det borde gå att lösa med ett vanligt NC relä (normalt stängt när reläspolen inte är spänningssatt).
Då behöver du inte ha någon komponent i signalvägen under normal drift.
Är inte så insatt, men det skulle nog jag prova.
Edit, Något liknande bilden nedanför.
Det borde gå att lösa med ett vanligt NC relä (normalt stängt när reläspolen inte är spänningssatt).
Då behöver du inte ha någon komponent i signalvägen under normal drift.
Är inte så insatt, men det skulle nog jag prova.
Edit, Något liknande bilden nedanför.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är ingen brist på filterkondensatorer vad jag kan se.
Konstruktionen kanske behöver ett bleedermotstånd?
Konstruktionen kanske behöver ett bleedermotstånd?
Min erfarenhet är att om högtalarkonen har upphängning av papp så tål den de flesta "ploppar". Detsamma om det är hyffsat ny och fräsch gummiupphängning.
Det man absolut ska se upp för är att köra "ploppljud-förstärkare" mot 70-talshögtalare med såndär halvporös gummiliknande upphängning som har en förmåga att smulas sönder - om högtalarna är acceptabla trots ålder och mossighet så blir de snabbt slutkörda av en "ploppljudförstärkare".
(Det är alltså lite bakvänt - tumregeln är väl att man bör inte köra vissa 70-talshögtalare ihop med förstärkare från 70-talet eller äldre...)
Det man absolut ska se upp för är att köra "ploppljud-förstärkare" mot 70-talshögtalare med såndär halvporös gummiliknande upphängning som har en förmåga att smulas sönder - om högtalarna är acceptabla trots ålder och mossighet så blir de snabbt slutkörda av en "ploppljudförstärkare".
(Det är alltså lite bakvänt - tumregeln är väl att man bör inte köra vissa 70-talshögtalare ihop med förstärkare från 70-talet eller äldre...)
Vad är ett bleedermotstånd? Som jag kopplat idag så sitter ett relä och bryter minussidan på utgångstrafon,detta är en nödlösning på problemet. Tror inte att reläet påverkar ljudet men vill ha en bättre lösning. Högtalarna konerna är av papper och det är en riktig gummiupphängning. Om man sätter ett motstånd som YngLi visar vad tror ni det ska vara för värde på det?
Tipset från YngLi är bra och bör funka fint.
Tänk bara på att du har rätt sorts relä (NC) så att när spänningen bryts till förstärkaren så skall högtalaren kortslutas.
Om du vill ha ett motstånd som på ritningen, så skall du nog inte ha högre värde än 2,2 Ohm för att bli nöjd.
På detta viset har du en direkt förbindelse mellan slutsteget och högtalaren under drift.
Om det är en stereoförstärkare får du göra samma arrangemang på den andra kanalen.
Tänk bara på att du har rätt sorts relä (NC) så att när spänningen bryts till förstärkaren så skall högtalaren kortslutas.
Om du vill ha ett motstånd som på ritningen, så skall du nog inte ha högre värde än 2,2 Ohm för att bli nöjd.
På detta viset har du en direkt förbindelse mellan slutsteget och högtalaren under drift.
Om det är en stereoförstärkare får du göra samma arrangemang på den andra kanalen.
Tjusigt! Låter som en enkel och vettig lösning. Relä och motstånd har jag liggandes så det få bli ett projekt till nästa helg 
Har tittat på din lösning oxå men jag tror att fenomenet kvarstår även med standby switch. Som det ser ut på schemat så blir det en extra brytare på matningsidan och det är nog någonting efter det som ger spiken?
Re: Funderingar kring min rörförstärkare
Tänkte på det om man spelar för fullt, om relät går sönder, man kanske inte ens är i rummet.
Möjligen kan det vara bra med något som gör det hela lite säkrare.
Man kan nog fixa det med en gammaldags lösning som nedan (om man vet vad man gör), det finns antagligen mycket bättre/ modernare sätt också.
Edit, Jag är lite osäker på vart/ hur säkringar skall vara placerade så det är inte säkert att dessa stämmer.
Edit2, Man skulle kunna fixa samma funktion med en 4-polig strömställare (två slutande och två brytande poler), fast jag vet inte om man får eller om det finns strömställare som uppfyller kraven?
Edit3, Ändrade från brytare till strömställare i texten.
Möjligen kan det vara bra med något som gör det hela lite säkrare.
Man kan nog fixa det med en gammaldags lösning som nedan (om man vet vad man gör), det finns antagligen mycket bättre/ modernare sätt också.
Edit, Jag är lite osäker på vart/ hur säkringar skall vara placerade så det är inte säkert att dessa stämmer.
Edit2, Man skulle kunna fixa samma funktion med en 4-polig strömställare (två slutande och två brytande poler), fast jag vet inte om man får eller om det finns strömställare som uppfyller kraven?
Edit3, Ändrade från brytare till strömställare i texten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.