Har mätt lite på aktivkolplattan, den blir ca 20k resistans ner i plattan. lite högt kanske. Kanske finns aktivt kolplattor som är tätare och ger lägre resistans.
Edit: 1 led som svt programmet körde med hade helt klart varit möjligt, 200-300 volt 5mA matning och inte röra plattan när den är påslagen, annars så finns det risk för hjärtflimmer....
LEDpärlplatta
Re: LEDpärlplatta
En halvdyr lösning är att montera ett kopplingsdäck bakom nån slags målad plexiglasplatta, och bara ha hål på de ställen en lysdiod faktiskt får ström.
Kör växelström så spelar polariteten ingen roll. Motvänd diod behövs bara om man seriekopplar, här är det nog lättare att paralellkoppla.
Finns kopplingsdäck att köpa som "metervara"? Problemet är väl att man lär få skarver där det blir längre avstånd mellan möjliga platser att stoppa in lysdioderna.
Kör växelström så spelar polariteten ingen roll. Motvänd diod behövs bara om man seriekopplar, här är det nog lättare att paralellkoppla.
Finns kopplingsdäck att köpa som "metervara"? Problemet är väl att man lär få skarver där det blir längre avstånd mellan möjliga platser att stoppa in lysdioderna.
Någon nämnde ju stålull tidigare, det tyckte jag lät som ett bra material. Billigt, finns på metervara och blir inte förstört av upprepade "stick". Ett problem jag kan tänka mig dock är om man träffar en tråd rakt på så att säga så tar man sig inte igenom.
stålull lär vara lite väl brandfarligt. kortslutning som bildar gnistor och du har en stor platta som brinner.