MS-Windows, går ej göra startrep eller systemåterställning
- prototypen
MS-Windows, går ej göra startrep eller systemåterställning
Ja som rubriken säger så har jag PC problem igen
Sonens speldator startar inte som förväntat det är gjort ett otal (11st) startrep som inte resulterar i något (felkod 0x0 syns på flera ställen)
Försökte med systemåterställning till senaste OCH sedan med den automatiska och äldsta punkten men det kunde inte utföras.
PC verkstan öppnar först 10:00 och han har alltid mycket att göra (vad beror det på? min Macverkstad är det i princip dropin) det vore kalas om datorn var igång till 4.
PC-protte
Sonens speldator startar inte som förväntat det är gjort ett otal (11st) startrep som inte resulterar i något (felkod 0x0 syns på flera ställen)
Försökte med systemåterställning till senaste OCH sedan med den automatiska och äldsta punkten men det kunde inte utföras.
PC verkstan öppnar först 10:00 och han har alltid mycket att göra (vad beror det på? min Macverkstad är det i princip dropin) det vore kalas om datorn var igång till 4.
PC-protte
Senast redigerad av blueint 20 oktober 2011, 14:00:49, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: PC problem, går inte göra startrep eller systemåterställning
Anledning: var: PC problem, går inte göra startrep eller systemåterställning
Re: PC problem, går inte göra startrep eller systemåterställ
Installera om, det är vad verkstaden gör.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Går inte att säga något med en sån luddig felbeskrivning... Ser du nån bild? Bios-text? Börjar Windows ladda? osv
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Ryck ut hårddisken och sätt in den i en annan burk eller en extern USB-disk. Rädda de data som är viktiga och formattera disken. Sen blir det såklart en ominstallering.
Det är nog det enda som hjälper utifrån din beskrivning.
Det är nog det enda som hjälper utifrån din beskrivning.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Jag hoppas förresten att disken är uppdelad i minst två partitioner? En för windows och den/de andra för viktiga saker. 
- prototypen
Luddigt.....ja det är ju PC-Windows. Kanske imma på fönstret
Bild har jag ju.
Bios fipplar förbi men sedan dyker texten upp om att det är fel, att Windows inte avslutades rätt eller strömavbrott.
Då finns alternativet med startrep, funkar inte
man kan gå vidare till systemåterställning, funkar inte.
F8, felsäkert läge är även det provat.
Det går att komma in i BIOS.
Provade att starta om och det står att Windows startas.
Så dyker Fujitsu-Siemens loggan upp med krafset längst ner med BIOS o Co sedan.
Sedan rapporteras att det är något fel valen är starta som vanligt eller startrep
Det går inte reparera och skicka rapport dyker upp
Om Windows laddar? ja det vet jag ju inte eftersom jag inte begriper mig på Windows
Protte
Jadu Marcus, det mesta ligger nog "by default" på c:
Du får komma hit och mecka, jag bor uti Ersmark.
Bild har jag ju.
Bios fipplar förbi men sedan dyker texten upp om att det är fel, att Windows inte avslutades rätt eller strömavbrott.
Då finns alternativet med startrep, funkar inte
F8, felsäkert läge är även det provat.
Det går att komma in i BIOS.
Provade att starta om och det står att Windows startas.
Så dyker Fujitsu-Siemens loggan upp med krafset längst ner med BIOS o Co sedan.
Sedan rapporteras att det är något fel valen är starta som vanligt eller startrep
Det går inte reparera och skicka rapport dyker upp
Om Windows laddar? ja det vet jag ju inte eftersom jag inte begriper mig på Windows
Protte
Jadu Marcus, det mesta ligger nog "by default" på c:
Du får komma hit och mecka, jag bor uti Ersmark.
- prototypen
Marcus, jag tror inte det finns något vettigt på denna dator, det är bara onlinespel.
Protte
Protte
Jag är ju ingen windowsexpert (snarare är det ju en plåga när man måste fippla med det) men det låter som att du borde göra en reparation från originalskiva ovanpå installationen..
vilken version är det förresten, jag trodde den där "windows stängdes inte ner ordentligt" hörde till 95/98/me ? kanske kan dyka upp i mer moderna versioner också dock.
vilken version är det förresten, jag trodde den där "windows stängdes inte ner ordentligt" hörde till 95/98/me ? kanske kan dyka upp i mer moderna versioner också dock.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Jag har ingen bil och bor på Ålidhem så det är lite väl långt att ta sig med cykel. Kan du komma förbi med burken så kan jag se om det går att fixa men jag tycker att det låter som att det är ominstallering som gäller.
Jag kan även dela upp disken i två partitioner, det borde gå rätt snabbt med PartitionMagic.
Har du originalskiva till windows? Jag har bara piratversioner.
Jag kan även dela upp disken i två partitioner, det borde gå rätt snabbt med PartitionMagic.
Har du originalskiva till windows? Jag har bara piratversioner.
Släng skiten och köp en Mac, då är väl problemet löst? Låter ju ungefär som att det är den nivån det ligger på med tanke på spydigheterna.
"Då finns alternativet med startrep, funkar inte
F8, felsäkert läge är även det provat."
Funkar inte betyder vad? Att datorn slocknar, att det dyker upp ett felmeddelande (i så fall vad), att det hänger sig?
Vad händer när du kör felsäkert läge, startar det upp då?
Personligen tycker jag att det låter som ett hårdvaruproblem.
"Då finns alternativet med startrep, funkar inte
F8, felsäkert läge är även det provat."
Funkar inte betyder vad? Att datorn slocknar, att det dyker upp ett felmeddelande (i så fall vad), att det hänger sig?
Vad händer när du kör felsäkert läge, startar det upp då?
Personligen tycker jag att det låter som ett hårdvaruproblem.
Om du bootar från installationsskivan får du ett alternativ att fixa till installationen.
Dock gissar jag att det är en OEM med inbyggd reparationspartition, vilket gör att du måste boota in i reparationspartitionen, det valet gör du sannolikt med nån av F-knapparna vid boot.
Men det låter onekligen som ett hårdvarufel, förmodligen disken som börjar ge sig.
Dock gissar jag att det är en OEM med inbyggd reparationspartition, vilket gör att du måste boota in i reparationspartitionen, det valet gör du sannolikt med nån av F-knapparna vid boot.
Men det låter onekligen som ett hårdvarufel, förmodligen disken som börjar ge sig.
Re: MS-Windows, går ej göra startrep eller systemåterställni
Prova att boota från en annan fysisk disk så du kan utesluta hårddisken som felkälla. Men det låter mer som trasig mjukvara.
Det är i princip omöjligt att skruva till WIN7 (förutsätter jag att det är) på det sättet, utan att hårdvaran krånglar.
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Jag kan nu rapportera att det var Win7 som var kaputt. Inga felaktigheter hittades i hårdvaran och efter en nyinstallation så fungerar allt som det ska igen. 
- prototypen
Marcus det var ju ett önsketänkande, AVG där är det hälften av funktionerna röda / fungerar ej det fattas en driver och rådet var att kontakta supporten. Vi gjorde många uppdateringar på både Win och AVG men det ville sig inte.
Sedan har tydligen internet försvunnit också.
Protte
Sedan har tydligen internet försvunnit också.
Protte