Zenbot, mjukvara, frässtål m.m.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
andlb

Zenbot, mjukvara, frässtål m.m.

Inlägg av andlb »

Hej,

Har ett par frågor då jag börjar närma mig köpknappen på Zenbots hemsida, har kollat runt ett tag nu på främst Zenbot Mini och Lumenlabs Micro. Är egentligen mer nyfiken på Lumenlab men de verkar ha gått dvala som det verkar.
Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av gällande Zenboten? Allmänt men också mer detaljerat om vilken spindle som är mest lämplig, Proxxon, Dremel mfl.. Vilka verktyg ( frässtål ) som utgör basen för att göra det mesta i flera material.
Har lekt lite med opensource program som Heeks som ska ha integrerad cam, är ingen hejare direkt men kan göra en del geometriskafigurer iaf.
Annars har jag kollat på Cut2d som många verkar använda men som verkar ganska ?begränsat? i alla fall enligt spec. skulle vilja kunna göra text m.m. exempelvis.
Går det att designa i Cut2d också? Finns det några billiga och bra/enkla CAD program?
Som ni märker kan jag inte speciellt mycket om ens något men har börjat läsa rätt frekvent på forum här och var och hoppas på att komma igång inom rimlig tid.
Målsättningen är främst att få utlopp för mina idéer som för de flesta antar jag, men också att göra enklare delar till mina radiostyrda helikoptrar..

// Andreas
kabelhaerva

Re: Zenbot, mjukvara, frässtål m.m.

Inlägg av kabelhaerva »

Är även jag nybörjare inom fräsvärlden och jag äger en Zenbot 1624 och är nöjd med den maskinen. Har väldigt lite ledig tid som jag hinner med att fräsa med den, så den har väl inte gått alltför många timmar ännu.
Det som är tråkigt med just Zenbot är att ifall du vill ändra nåt på den så är alla skruvar/mått/hål gjorda i tum, vilket krånglar till det i onödan för oss svenskar som är vana vid det metriska systemet. Har bytt lite delar här och var på min maskin så att den passar mig bättre.

Angående spindel så beror det väl på vad du skall fräsa för något.
För gravering eller enklare fräsning funkar säkert nåt från Jula/Clas Ohlssons.
Jag körde med Dremel-kopia i början men köpte snabbt en ny, lite starkare spindelmotor (Kress 1050) av en medlem här på forumet.

Maskinerna är byggda i plast vilket känns lite bättre än MDF och är relativt stabila(vet dock inte om det skiljer mellan zenbots olika modeller).
Ett tips är att bygga eget fäste till spindeln då zenbots egna inte är alltför bra. Gängad plast precis bredvid spindeln känns inte så säkert.

Vilka frässtål som skall användas till vad får någon annan här på forumet svara på. Själv köpte jag ett gäng från Swechtrading.se och experimenterar mig mest fram vad som passar bra till vad.

Angående programvara så kör jag Mach3 och oftast Artcam för text eller figurer. Kör Eagle med PCBtoGcode plugin för kretskort.

Har du några mer specifika frågor angående Zenbot's maskiner så skall jag försöka stå till förfogande. Skicka gärna PM ifall jag inte hittar tillbaks till tråden.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Jag har en Zenbot 1216 och den är helt ok för enklare jobb i plast, trä och aluminium. Kör inte med Dremel eller liknande skräp. Kör en Suhner eller möjligen Kress som har betydligt bättre kraft och varvtalsreglering.

Den allra svagaste punkten i Zenbot är bordet som är relativt tunt trä. Jag har bytt ut detta mot aluminiumprofiler förstärkta med stålplattor undertill och det gjorde en väldig skillnad.

Som kabelhaerva skrev så är även spindelfästet nästan ett måste att byta.
andlb

Inlägg av andlb »

Ok, tack för svaren!

Skulle Zenbot mini klara ex. Kress 530 eller 800 med sin vikt på 1,3kg? Den har andra motorer än era fräsar och det är mer än det dubbla mot en Dremel, Proxxon.

Mvh
monstrum

Inlägg av monstrum »

Mer vikt betyder ju egentligen bara att du får ha lägre acceleration för att klara dig med samma vridmoment på stegmotorerna. Jag gissar på att det inte är några problem.
Skriv svar