Hur bygga en batteridriven värmeficka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elektroholist

Hur bygga en batteridriven värmeficka?

Inlägg av Elektroholist »

Hej, jag tänkte sy ihop en liten värmeficka/fodral till mobiltelefon då vissa telefoner tål kyla dåligt. Sådana finns i handeln men jag tänkte tillverka själv. Den behöver vara batteridriven och ha värmeslingor. Den behöver inte hålla högre temperatur än 10°+. Vad behöver jag för att tillverka en sådan och har ni några särskilda tips för det? (nej, jag tänker inte byta telefon, än.)

Tack.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Hur bygga en batteridriven värmeficka?

Inlägg av gOry »

Varför bara inte placera telefonen i en ficka som är närmare kroppen?
Elektroholist

Funkar inte med en jag har. Det blir inte tillräckligt varmt samt att jag får vissa besvär av det.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vad är de för telefon?
Elektroholist

iPhone. De tål kyla tåligt. I alla fall min och jag har har för tillfället inte möjlighet att byta till någon annan. Det ska nog för övrigt inte spela roll för värmefickans del vilken lur jag har. Som sagt det finns redan såna att köpa för iPhone men nu vill jag göra en själv.
Senast redigerad av Elektroholist 19 oktober 2011, 13:51:03, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vilken temperatur den behöver hålla måste sättas i relation till vilken temperatur den skall befinna sig i och hur pass isolerad den är.

Det i sin tur styr vilken effekt som behövs, och effektbehovet styr hur stort batteri som behövs.

I princip handlar det om samma typ av beräkningar som man gör när det handlar om att kyla bort värme från transistorer.

För att hålla en konstant temperatur måste du tillföra lika mycket effekt (energi per tidsenhet) som förloras genom isoleringen. Hur mycket som förloras genom isoleringen beror i sin tur på temperaturskillnaden.

Du kan se effekten som ström, isoleringen som en resistor och temperaturen i fickan som spänningen i en kondensator. Förlusteffekten är spänningsskillnaden mellan kondensatorns spänning och yttertemperaturen. Värmeförlusten är spänningsskillnaden delat med resistansen (bra isolering = hög resistans).

Du måste alltså köra in lika mycket ström till kondensatorn som den förlorar till omgivningen.
Elektroholist

Ja de som finns att köpa tror jag har någon slags termostat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Titta på de som byggt värmesulor eller handskar med värmetråd.

Jag skulle satsa på motståndstråd och koppla direkt till batterierna.

Räkna med att det räcker med några få watt om fodralet är iaf något isolerat.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har själv iphone 4 och har inte upplevt några problem i kyla, hade med den på skidresa, förvara den i innerfickan på jackan.
Vet att batteritekniken inte gillar minusgrader samtidigt som man laddar ur dom men de är väl underförstått oavsett vilket märke på telefonen man har!

Var hittar man dessa värmefickor?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

En annan tanke kan vara att låta något som drar mycket batteri vara igång
på mobilen och istället koppla det extra batteriet till mobilen.

Då kommer värmen på rätt ställen och ingenting behöver byggas.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

De var en tanke jag hade också, borde gå att göra en app för som bränner lagom med effekt, kan ju räkna ut pi eller nått annat onödigt när de behövs värme.

En annan tanke jag hade var på dessa handvärmare som man kokar i vatten och sen aktiverar när de behövs. Var länge sen jag var i kontakt med såna, men de kanske brinner av för fort och blir för varma stället?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

De finns de som bara avger väldigt lite värme men länge.
Och så finns det PCM-material som kan passa.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Du skulle även kunna bygga en helt mekanisk historia, en slags termos med tre väggar. Mellan den yttre väggen och mellanväggen sätter du något bra värmeisolerande material. I utrymmet mellan mellanväggen och innerväggen häller du en varm vätska, exempelvis kokhet vatten. Innanför innerväggen lägger du din telefon.

Fördelen med denna lösning är att du enkelt kan fylla på med ny varm vätska när den du fyllde i på morgonen har kallnat. Har du med en liten kastrull kan du göra upp en eld och värma vattnet igen. Alternativt så häller du bort det kalla vattnet och pinkar i behållaren :mrgreen:.
metric

Inlägg av metric »

Jag har använt voltacare värme "plåster" dom värmer ca 10 tim. Finns på apoteket.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bara råkade hitta detta på Jula, ( http://www.jula.se/batteriuppvarmda-handskar-914057 ) art nr 914057 2 st för 199 spänn, blir det för varmt använd 2 batterier.

Protte
Skriv svar